نام فایل : دين و زندگي1000
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 10
حجم : 77 کیلوبایت
طرح مساله:
با توجه به اين كه به حمد خداوند، امسال سال دوم تدريس در درس هاي دين و زندگي 1و2و3 دارم با اين مسائل در مشكلات البته به نظر من برخورد نموده ام اميدوارم كه مرا در اين امور راهنمائي كنيد البته قبلا بعضي از اين مشكلات خودم را به سرگروه اداره منعكس نموده ام ولي پاسخي دريافت نكرده ام و راهنمائي از آنها دريافت نكردم اميدوارم در اين مسائل مرا راهنمايي كنيد كه آيا نظري درست درباره نقد و بررسي كتب دين و زندگي داشته ام يا خير كه راهنمايي شما براي بيان درست نظرات به دانش آموزان بسيار مفيد مي باشد.
هدف:
با تشكر از اين طرح شما همكاران گرامي و كليه دست اندركاران خود طرح اين همايش سبب مطالعه و به فكر فرو رفتن من پيرامون بعضي از مسائل شدهاست كه مشكلات را مطرح و روزنه اميد براي دست يابي به جواب سوالات من بوده است كه قبلا نيز مطرح شده ولي پاسخي دريافت نكردم.
پرسش و پاسخ
استفاده از كتب آموزشي نهج البلاغه يا كتب استاد مطهري و... در سر كلاس درس
استفاده از مثالهاي قابل انطباق يا روز
روش گروهي و استفاده از نظرات دانش آموزان
رجوع دانش آموزان به بعضي از كتب و از جمله احكام و...
در كتاب دين و زندگي 1
درس دهم ص 75 به نظر حقير در اين درس چون صحبت از عزم است به نظر من بهتر است عكس يكي از جلوه هاي عزم چاپ شود عزم رفتن به نماز جمعه و يا حج و...
در كتب دين و زندگي ص 45 بيان شده« و لله الاسماء الحسني»
به علت اين كه شبيه اين آيه در صفحه 23 و 31 نيز بيان شده در توضيح اين آيه بنويسيم كه خداوند بيش از 99 نام و صفت نيكي دارد شناخت اين صفات و اسماء در واقع زير بناي اخلاق انساني است به خاطر اين كه انسان خليفه و جانشين خدا در زمين است و بايد خود را به صفات و اخلاق الهي بيارايد تا بتواند به مقام جانشيني خدا نائل آيد و خدا گونه باشد همچنين براي داشتن جامعه ايده ال قرآني و خلافت و اقتدار در زمين بايد جامعه را به صفات الهي بيارايم(چون به قول نگارنده يكي از مشكلات امروزي آموزش و پرورش در درس قرآن حافظ و يا قاري نيست بلكه مشكل كنوني تربيت قرآني است كه دارد رو به فراموشي سپرده مي شود) مثلا انسان در زندگي اجتماعي به صلح و سلاح احتياج دارد
« والسلام» كه يكي از نام هاي نيكوي خداست و براي خوشبختي در زندگي فردي و اجتماعي به مهرباني و گذشت نياز دارد«الرحمن و الرحيم» كه دو اسم ديگر از اسماء الهي هستند، جامعه براي رسيدن به قدرت و همبستگي و اعتماد عمومي احتياج به ايان دارد«المومن» كه از صفات خداست و براي سيادت و استقلال بايد قدرت و بي نيازي را در خود تقويت كنيم«قوي و غني» دو صفت ديگر از صفات خداست و امتياز انسان و جامعه در نيروي ابداع و ابتكار، ظرافت در عمل و امانت است «الخالق» «الباري» «المصور» «الامين» و... بعد از دانش آموزان بخواهيم كه هر كس يك سوره از قرآن را به ترتيب و بر طبق اسامي دفتر انتخاب و صفات الهي را با معناي آن استخراج نمايند.
در كتاب دين و زندگي(1)
در صفحه 80 با توجه به اين كه عوامل تقويت كننده عزم را براي دانش آموزان نام مي بريم در شماره 2 به جاي توجه به حضور در پيشگاه خداوند و فرشتگان بهتر است نوشته شود توجه دائمي به پيمان(چون بحث درس مربوط به عزم است) و دوري از غفلت، از آن جا روح عبادت تذكر است يعني ياد خدا بودن و از غفلت خدا خارج شدن در اسلام به فرضيه و نافله زياد توجه شده است و هر چه كه موجب غلفت انسان از خدا بشود به نوعي(مكروه و حرام) شده است.
1
در كتاب دين و زندگي(1)
از آن كه براي نمره مستمر دانش آموزان 2 نمره جهت دفتر منظور شده است ولي گاهي ديده مي شود كه در قسمت انديشه و تحقيق و يا ... جدولي و يا فضايي خالي در كتاب گذاشته شده كه حتما دانش آموز در كتاب جواب دهد در غير اين صورت فضاي خالي براي چيست بعد احساس مي كنم دوگانگي براي دانش آموزان حاصل مي شود كه آيا اين قسمت(جدول ها و يا نوشتن پيام ها) بايد در دفتر بنويسد از آن جا كه درس ما دين و زندگي است و بايد از اسراف بپرهيزيم فكر مي كنم چاره اي بايد انديشيد.
در كتاب دين و زندگي(1)
در صفحه 18 عنواني است به نام«معيارهاي انتخاب هدفهاي اصلي» كه وقتي دانش آموزان متن را مطالعه مي كنند فقط يك معيار و آن هم قرآن ذكر شده است پس بهتر است به جاي معيارها كلمه معيار نوشته مي شد و يا در متن مي نوشتند كتب ارزشمندي ديگر نيز به عنوان ملاك در زندگي به كار مي گيريم از جمله نهج البلاغه، صحيفه سجاديه و يا ...
در كتاب دين و زندگي(1)
اگر به صفحه 71 آيه 64 كه نوشته شده
«فرجعوا الي انفسهع فقالوا انكع انتع الظالمون»
در اين آيه كلمه براي تاكيد آمده كه اين تذكر را نيز مثل آيه 54 صفحه 69 بايد ثبت مي كرد چون به نظر من در معني براي تاكيد است.
...
مبلغ قابل پرداخت 26,200 تومان