محل لوگو

انتخاب رشته2


انتخاب رشته2

نام فایل : انتخاب رشته2

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 80

حجم : 231 کیلوبایت


به جای مقدمه:
یک انتخاب ، یک زندگی
بی شک در هر کشوری یکی از اساس ترین پایه های رشد و توسعه نظام آموزش عالی می باشد . اما در کشور ما رشد غیر قابل کنترل متقاضیان ورود به دانشگاه ، کاهش کیفیت آموزشی ، عدم اشتغال فارغ التحصیلان در بازار و... سبب آن گردیده که هشداری جدی پیشرفت جامعه را تهدید نماید . به گونه ای که ما هر ساله شاهدیم که نزدیک به 30% از دانشجویان کشور در ترمهای اول و دوم تقاضای تغییر رشته را دارند . که متاسفانه از این افراد فقط تعداد بسیار اندکی با شرایطی بسیار بسیار سخت قادر به انجام این مهمند . مابقی این دانشجویان یا مجبور به انصراف هستند و یا ادامه تحصیل در رشته ای که به آن علاقه ندارند. که ماحصل آن در حالت خوشبینانه چیزی نیست جز گرفتن یک مدرک دانشگاهی بی کاربرد و یا حتی شاید به دلیل دلزدگی از آن رشته و عدم علاقه به ادامه تحصیل در آن رشته سبب اخراج از دانشگاه گردد. بسیاری از کارشناسان مسائل آموزشی بر این باورند که مهمترین علت مشکل علمی دانشجویان عدم توجه به یک انتخاب رشته منطقی ناشی از اضطراب زیادی است که در صورت عدم قبولی در کنکور بر آن تحمیل می شود، بگونه ای که داوطلب می گوید فقط شوم و هر رشته که شد مهم نیست. غافل از آنکه برخی نمی دانند تحصیل در رشته ای که به آن علاقه ندارند چه کابوس هولناکی است.
به هر صورت در این راهنما مجال آن نیست که بخواهیم به تمام جوانب و حواشی روحی و روانی انتخاب رشته بپردازیم اما به داوطلبان کنکور 86 پیشاپیش این وعده را می دهیم که با انتشار کتاب، دانشگاه و انتخاب رشته آگاهانه می توانند با تمام ظرافتهای یک انتخاب رشته علمی و دقیق آشنا گردند همچنین به داوطلبان کنکور 85 نیز توصیه می کنیم بعد از مطالعه این راهنما و کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش که هر دو در موسسه فرزانه سازان قابل تهیه است وشرکت در جلسات توجیهی انتخاب رشته حداکثر بهره وری در انتخاب رشته را داشته باشند. و به انتخابی پویا همت گمارند. ان شاءا...
صدیق پور- عظیمی فر
داوطلبان گرامی :
همگی خوب می دانیم که با اطلاع رسانی کامل سازمان سنجش در دفترچه های 2و3 همچنین مقالات منتشره در نشریه پیک سنجش اطلاعات و امکان عادلانه ای برای انتخاب رشته مناسب در سراسر کشور فراهم می آید . اما متاسفانه به علت فرصت زمان محدودی که برای انتخاب رشته توسط سازمان سنجش در نظر گرفته شده داوطلبان فرصت کافی برای مطالعه و فهم دفترچه ندارند بنابر این به انتخابی متکی به دانش کامپیوتری و اطلاعات دیگران می پردازند . اما موسسه فرزانه سازان با همکاری نشریه وزین شادکامی و موفقیت همچون سنوات گذشته بنابر وظیفه آموزشی خود سعی می نماید با برگزاری همایشهای ویژه انتخاب رشته و انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته پویا مسئولیت خطیر خود را به انجام برساند
من ا.. توفیق
مدیریت فرزانه سازان
آقا رفیعی
تذکر: اطلاعات منتشره در این راهنما بر منبای دفترچه های انتخاب رشته سازمان سنجش در سالهای قبل صورت گرفته چون در زمان انتشار آن هنوز دفترچه های مربوط به کنکور 85 توزیع نگردیده باید بعد از مطالعه این راهنما دفترچه انتخاب رشته مربوط به سال 85 را نیز با دقت مطالعه کنید تا اگر تغییراتی در انتخاب رشته کنکور امسال نسبت به سنوات گذشته اتفاق افتاده آگاه باشید (احتمال این تغییرات بسیار کم است)
علاقه ، شرط اول انتخاب رشته
همه 12 درس خواندن یک طرف انتخاب رشته یک طرف انتخاب رشته می تواند شروعی خوب باشد یا یک ادامه بی هدف یا حتی نقفطه پایان همه تلاش ها و امیدها. این فرمها ی رایانه ای یا چهارخانه های سفید باید هوشمندانه پرشوند. اول به دلت رجوع کن و بعد تصمیم بگیر. اگر تو با انگیزه و شناخت انتخاب رشته کنی، ادامه راه بسیار هموارتر خواهد شد.
علاقه، رتبه، دقت
در هر گروه آزمایشی ما حداکثر 5 زیر گروه داریم مفهوم زیر گروه برای رشته هایی از آن گروه آزمایشی استفاده می شود که تجانس بیشتری با همدیگر داشته باشند. کل گروههای آزمایشی ما 5 گروه است. گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجه هرکدام از آنها چند زیر گروه دارند. مثلاً در گروه ریاضی و فنی ما 3 زیرگروه داریم. رشته هایی که در سهایی نزدیک به هم داشته باشند در یک زیر گروه قرار می گیرند . ابتدا داوطلب باید به رشته مورد علاقه خودش توجه کند که در کدام زیرگروه قرار می گیرد و با توجه به نمره ای که کسب کرده شانس قبولی خودش را در آن رشته ارزیابی کند. البته همان طور که گفتیم شانس قبولی یک داوطلب چیز ی نیست که به نمره خود داوطلب بستگی داشته باشد. بلکه به انتخاب های دیگر داوطلبان بستگی دارد. این هم یکی از مواردی است که بدون دانستن آن نمی توان مشاوره دقیقی درباره انتخاب رشته داد. بنابراین مؤسساتی که می گویند ما صددرصد تضمین می کنیم که در فلان رشته محل داوطلبی پذیرفته بشود این تضمین نمی تواند صددرصد واقعی شود چون هنوز هم از انتخاب های دیگر داوطلبان هیچ اطلاعی دردست نیست.
داوطلبان در 2 مطلب بسیاردقت کنند. یکی درشناخت علاقه خودشان برای ادامه تحصیل چون ما دانشجویان بسیاری را دیده ایم که حتی پس از گذشت 3.2 یا 7 ترم تحصیلی اعلام می کنند از رشته خود رضایت ندارند و با روحیات خودشان مطابق نیست و برای این که چنین مشکلی امسال برای داوطلبان پیش نیاید استعدادها و علایق خودشان را به صورت کامل شناسایی کنند رشته های دانشگاهی را تا حد ممکن با استفاده از منابع موجود بشناسند و پس از آن به انتخاب رشته مبادرت مبادرت کنند. در انتخاب رشته به علاقه خود توجه کنند نه رتبه خود و به این نکته توجه کنند که اگر در انتخاب سوم خود انتخاب شوند دیگر رایانه به سراغ رشته های دیگر نمی رود و آن بعنوان اولویت قبولی مد نظر قرار می گیرد. حتماً به این نکته باید توجه شود که میان 100 انتخاب موجود اگر در انتخاب 19 چون اگر در انتخاب 17 قبول شوند رایانه به سراغ انتخاب 19 نمی رود. نکته دوم که بسیار سرنوشت ساز است . این است که هنگام تکمیل فرم دقت بسیار بکنند. چون اگر اشتباهی صورت بگیرد در کدنویسی باعث می شود. داوطلب بجای اینکه مثلا در یک رشته در مشهد پذیرفته بشود به یک رشته دیگر درشهر اهواز معرفی شود واین تغییرات دردسرهای بسیار دردر جه اول برای خود داوطلب و در درجه دوم برای دانشگاه و در نهایت برای سازمان سنجش پیش می آید بنابراین تقاضای این است که پس از تکمیل فرم انتخاب رشته حتماً یک کپی از آن را پیش خود نگه دارد.
بهتراست داوطلبا ن با توجه به میل قلبی خودشان فرم انتخاب رشته را پر کنند در حالی که می بینیم بیشتر داوطلبان عزیز میخواهند بدانند با توجه به رتبه خودشان در کدام دانشگاه قبول می شوند.
انتخاب رشته؛ محدودیت زمان و کمی اطلاعات
انتخاب برای همگان یک ضرورت همیشگی است. از آغازین روزهای زندگی، انسان به تبع نبوغ فکری مجبور به انتخاب و تصمیم گیری است. در تصمیم گیری سه مفهوم انتخاب، محدودیت و ریسک( خطر) مستتر است. منظور از انتخاب، گزینش یک راه از بین دو یا چند راه برای نیل به هدفی خاص است. در سراسر سالهای زندگی انتخابهای بیشماری وجود دارد که گاهی سرنوشت یک فرد یا جامعه را به نسبت گستره افرادی که تحت تأثیر آن انتخاب ها قرار می گیرند تعیین می کند. در زندگی فردی انتخاب رشته تحصیلی، همسر و شغل از مهمترین انتخابهاست. اگرچه همه این انتخابها در خور توجه اند اما انتخاب رشته تحصیلی از آن رو حائز اهمیت زیادی است که در اکثر موارد هم از لحاظ زمانی مقدم بر انتخاب های دیگر است، و هم بر آن دو تأثیرگذار است.
اگرچه انتخاب رشته تحصیلی از دبیرستان شروع می شود، لکن انتخاب رشته دانشگاهی جایگاهی خاص یافته است. زیرا جوانان درآمد آینده، منزلت اجتماعی، پاسخگویی به نیازهای درونی و موفقیت زندگی فردی، اجتماعی خود را در آن جستجو می کنند. به دلیل این اهمیت اشتباه در انتخاب، عواقب سوء فراوانی برای انتخاب کنندگان دربرخواهد داشت. اکنون برخی ازمشکلاتی که موجب اشتباه در انتخاب رشته می شوند توضیح داده می شوند:
1- مشکلات شخصی و شخصیتی داوطلبان: برخی از مشکلات ناشی از عدم استواری در تصمیم ، منفعل بودن درتصمیم گیری و گزینش های آنی و احساسی است. کم نیستند داوطلبانی که تحت فشار و یا در اثر دیدگاهها و توصیه های دیگران اقدام به انتخاب رشته می کنند و پس از مدتی درمی یابند که به آن رشته علاقه ندارند.
این افراد سرانجام با شکست مواجه می شوند به تغییر رشته رومی آورند یا با بی میلی فقط به مدرک می اندیشند گروه اخیر پس از فراغت از تحصیل یا بیکار می شوند یا به کارشان هیچ علاقه ای ندارند.
خانواده ها و بستگان آن قدر در گوش داوطلبان می خوانند و آنقدر می گویند تا او از میان تمام رشته ها که می تواند برگزیند و یا به آنها علاقه دارد و با استعدادی که دارد آن زمینه دارند فقط به رشته های دهان پرکن و ظاهراً مهم( پزشکی و مهندسی) توجه کند. حاصل این گونه انتخاب ها سالها بعد به صورت جوانان بیکار، اما دارای مدرک پزشکی و مهندسی مانند تصویری زشت رخ می نماید.
2- ناآگاهی و یا آگاهی های محدود داوطلبان: انتخاب واقع بینانه مستلزم شناخت دقیق شرائط و ویژگی های مورد انتخاب است بدون این شناخت انتخاب کورکورانه انجام می شود و تبعات منفی فراوانی به دنبال خواهد داشت. مهمترین آگاهی های مورد نیاز داوطلبان ورود به دانشگاه موارد زیر است.
1- اطلاعات مربوط به رشته موردنظر
...


مبلغ قابل پرداخت 26,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 85

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما