محل لوگو

معماري ‏سيستم‏توزيعي مديريت‏اطلاعات‏بيمارستاني


معماري ‏سيستم‏توزيعي مديريت‏اطلاعات‏بيمارستاني

نام فایل : معماري ‏سيستم‏توزيعي مديريت‏اطلاعات‏بيمارستاني

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 27

حجم : 108 کیلوبایت


معماري ‏سيستم‏توزيعي مديريت‏اطلاعات‏بيمارستاني

چكيده
پيشرفت علم پزشكي و در كنارآن پيشرفت علم اطلاع رساني و علم كامپيوتر در سالهاي گذشته ، تحولات اساسي را در سيستمهاي مديريت بيمارستاني بوجودآورده است . سيستمهاي كامپيوتري در سيستمهاي مديريت بيمارستاني رخنه كرده و در بيمارستانها از سيستمهاي كامپيوتري اطلاعات پزشكي بهره برداري مي‏شود .حركتهاي مختلفي در اين راستا صورت گرفته است و سيستمهاي متنوعي ايجاد شده است . در ايجاد اين سيستمها از روشهاي مختلفي بهره‏برداري شده . به هرحال تمامي اين سيستمها به هر گونه كه ايجاد شده باشند ، بايد شرايط خاصي را در بر بگيرند و مواردي را رعايت نمايند . در غير اينصورت سيستمها كارائي مناسبي در بهبود عمليات سيستم مديريت بيمارستان نخواهند داشت . در اين مقاله پس از بحثي مختصر پيرامون چنين سيستمهائي ، خصوصياتي را كه اين سيسستمها بايد داشته باشند مورد بحث قرار مي‏دهيم و پس ازآن طرح يك سيستم پيشنهادي و اجزاءآن مطرح شده و مورد بررسي قرار مي‏گيرد .


1- مقدمه‏اي بر سيستم‏هاي اطلاعات بيمارستاني
پيشرفت علوم پزشكي و رشد انفجارگونه تكنولوژي‏در جهان ، در دو قرن اخير، منجر به پيچيدگي روابط و عمليات پزشكي گرديده است وباافزايش اين پيچيدگي نياز به علمي احساس مي‏گردد تا بتواند اين پيچيدگي را كنترل نمايد و هدايت عمليات‏را در اين ميان بدست گيرد .شالوده علم پزشكي امروز بر اطلاعات بناشده است زيرا اين اطلاعات‏است كه مشخص ميكند يك فراروند در عمليات پزشكي به چه صورت انجام شده و اين اطلاعات است‏كه‏بايد مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد تا بتوان‏براساس آن تصميم‏گيري بعدي را مشخص و برنامه ريزي نمود . اما هرچه پيچيدگي عمليات و قوانين بيشتر مي‏شود و حجم اطلاعات با سرعت سرسام‏آوري بالا مي‏رود علم پزشكي به عنوان يك مكانيزم منفرد از همگامي بارشد تكنولوژي در ميماند . قبل ازآنكه يك پزشك بتواند اطلاعات كافي را براي تصميم‏گيري در مورد بيمار بدست‏آورد ، زمان اجراي تصميم فرا رسيده و پزشك يا بايد زمان تصميم‏گيري را به تاخير بياندازد كه ممكن است خطر آفرين باشد و يا اينكه از دستيابي به اطلاعات لازم چشم بپوشد و بر اساس بخشي از اطلاعات موجود تصميم‏گيري نمايد . در هر دو صورت خسارات فراواني ممكن است وارد شود . و اين،يعني زمان سريعتر ازآن ميگذرد كه اطلاعات موجود را مورد دسترسي و پردازش قرار داد .تصميم گيري در فضائي از تريليونهاداده‏آماري ، براي‏آنكه‏آينده‏اي قابل پيش بيني را فراهم كند،نيازمند بررسي اين تريليونهاداده‏است ،ولي قبل‏ازآنكه بتوان اين داده ها را پردازش كردآينده ، حال وگذشته شده است . در اينجا نطفه‏هاي علوم اطلاعات پزشكي بنا نهاده شدوسيستماتيك كردن بررسي اطلاعات و روند تصميم گيري به عنوان يك ضرورت پذيرفته شد و به صورت‏يك علم درآمد و اختراع كامپيوترها به دادبررسي كنندگان اطلاعات‏و تصميم گيرندگان رسيد و سرعت پردازش اطلاعات را به حد غير قابل تصوري بالا برد .
در پزشكي امروز حجم اطلاعات چنان بالاست كه بدون كامپيوترها نميتوان به هيچ عملي دست‏يازيد . سرعت عمليات سيستم‏ها وحجم اطلاعات ورودي و خروجي يك سيستم با استفاده‏ازتكنولوژي مديريت‏اطلاعات‏وكامپيوتر آنچنان بالاست كه حيات يك سيستم كند و دور از اين تكنولوژي را در كنار ديگر سيستم‏ها غير ممكن ميسازد . سيستم‏هاي قديمي موجود در بيمارستانها در دنياي امروز جوابگوي نيازها نيست .دريك‏تصميم‏گيري ، پزشك ، امروز نياز به هزاران موضوع اطلاعاتي از وضعيت بيمار و ساير اطلاعات‏آماري دارد . بدون اين اطلاعات تصميم‏گيري پزشك بي‏شباهت به يك بند بازي نيست .
سيستمهاي اطلاعاتي بيمارستاني بايد داراي خصوصياتي باشند كه اين خصوصيات در بخشهاي بعدي مورد بحث قرار مي‏گيرند . همچنين يك سيستم نمونه مثالي بعنوان يك پيشنهاد و يك بررسي نمونه مطرح مي‏شود .
سيستم پيشنهادي بيمارستان به صورتي پيش بيني گرديده است تا علاوه بر امكان دستيابي به اطلاعات بيماران در سريعترين زمان ممكن و به كاملترين شكل ، عمليات اداري و مالي بيمارستان را كه يكي از معضلات مديريت يك بيمارستان محسوب مي‏شود با ساده‏ترين نحوانجام‏داد.


توضيح پاره‏اي از اصطلاحات بكار رفته در متن
شبكه تشكيل مي‏شود از تعدادي كامپيوترمستقل كه بوسيله كابل با يكديگر متصل گرديده‏و امكان مبادله اطلاعات با هم را دارند .
ايستگاه به كامپيوتري گفته مي‏شود كه در يك شبكه قرار دارد و مي‏تواند با كامپيوترهاي ديگر موجود در شبكه متصل شود .
سرويس‏دهنده
SERVER
كامپيوتري است كه در يك شبكه امكان خاصي را نظير ذخيره‏سازي بانك اطلاعات در اختيار كامپيوترهاي ديگر موجود در شبكه قرار مي‏دهد .
سيستم توزيعي سيستمي است كه هر يك از بخشهاي‏آن در يك كامپيوتر قرار گرفته است ولي از طريق شبكه دسترسي به تمام بخشها ميسر است .
سيستم متمركز سيستمي است كه تمام بخشهاي‏آن در يك كامپيوتر قرار گرفته ( مخالف توزيعي ) . اين سيستم نسبت به سيستم توزيعي داراي معايبي است كه در متن مقاله‏پيرامون‏آن توضيحات بيشتري ارائه مي‏شود .



2- خصوصيات عمومي كه سيستم اطلاعات بيمارستاني بايد داشته باشد
...


مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۵ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 115

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما