نام فایل : مديريت استراتژيك
فرمت : .DOC
تعداد صفحه/اسلاید : 6
حجم : 28 کیلوبایت
مديريت استراتژيك
در دنياي كنوني با توجه به نوسانات و تغييرات زياد عوامل موثر بر جو سازمان اتخاذ تصميمها و سياستها نياز به تحليل توأم عوامل محيط خارجي و محيط داخلي دارد. برنامه ريزي استراتژيك و يا در سطحي وسيعتر، مديريت استراتژيك روشي است كه تصميم گيري در سازمان را با كمك تجزيه و تحليل عوامل فوق و متعادل بين اين محيطها امكان پذير ميسازد.
مديريت استراتژيك در واقع عبارتست از: مجموعه مطالعات و تصميمهايي كه به طرح و اجراي استراتژيهاي متناسب با شرايط بيروني و داخلي سازمان منتهي شده و در نهايت دستيابي به اهداف سازمان را امكان پذير ميسازد «با اين توضيح كه حتي اهداف سازمان در چارچوب چنين مديريتي، زاييده مطالعه و سنجش عوامل تأثيرگذار ميباشد»
براي آنكه اصطلاحات بكار برده شده واضحتر شده و درك عميقتري از موضوع به ما بدهد ابتدا به تعريف تعدادي از اين اصطلاحات ميپردازيم:
1) مديريت استراتژيك:
جرياني از تصميمات و فعاليتهايي است كه منجر به انتخاب استراتژي يا استراتژيهاي موثر گرديده و شركت را در راه رسيدن به اهدافشان ياري مينمايد همچنين استراتژيستها بدينوسيله اهداف را تعيين نكرده و تصميمات استراتژيك اتخاذ مينمايند.
2) تصميمات استراتژيك:
وسيلهاي براي رسيدن به نتايج مورد انتظار بوده و در بر گيرنده حيطه فعاليتهاي بازرگاني، بازارهاي محصول و خدمات، وظايف اجرايي و خط مشيهاي سازمان ميباشد.
3) خطي مشيها:
راهنماي عمل بوده و نشان ميدهند كه تخصيص منابع و واگذاري وظايف و مسئوليتها به چه نحو بايستي صورت گيرد تا مديران بخشها استراتژي هاي تعيين شده را به طور مناسب اجرا نمايند.
4) استراتژي:
استراتژي طرحي است متحد شده، جامع و منسجم كه در چهارچوب اهداف و مزاياي استراتژيك موسسه و عوامل محيطي طرحريزي گرديده كه در صورت سازماندهي و اجراي مناسب ميتواند شركت را در رسيدن به اهدافش ياري نمايد.»
الگوي مديريت استراتژيك
الگوي مديريت استراتژيك نمايانگر سه مرحله مهم در فرآيند مذكور ميباشد كه به اختصار در اين متن مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار ميگيرند اين سه مرحله عبارتند از:
الف) برنامه ريزي استراتژيك:
برنامه ريزي استراتژيك در بر گيرندة عناصر و اجزاء زير است:
1) تعيين مأموريت يا هدف بينادي
2) تجزيه و تحليل محيط خارجي
3) تجزيه و تحليل محيط داخلي
4) تجزيه و تحليل انتخاب استراتژيك
5) انتخاب هدف هاي بلند مدت
6) ارزيابي و انتخاب استراتژي اصلي
ب) اجرا:
اجراي استراتژي در بر گيرندة دو حوزه مهم است:
1) عملياتي كردن استراتژي شامل:
...
مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان