محل لوگو

به سوي جامعه اطلاعاتي


به سوي جامعه اطلاعاتي

نام فایل : به سوي جامعه اطلاعاتي

فرمت : .docx

تعداد صفحه/اسلاید : 2

حجم : 15 کیلوبایت


به سوي جامعه اطلاعاتي
يزدان محمدبيگي
yazdanmb@yahoo.com

فناوري اطلاعات و ارتباطات و مديريت ارتباط با مشتريان
يکي از کاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در حوزه بازاريابي و فروش، ايفاي نقش تسهيل‌کننده در زمينه مديريت ارتباط با مشتريان است. بر اين‌اساس، به‌طور نظام‌مند اقدام به جمع‌آوري اطلاعات مربوط به رفتار و نيازهاي مشتريان مي‌شود و با توجه به الگوهاي مصرف و تقاضا به سازمانها درباره درکي فراگير نسبت به نوع و نحوه تدارک و ارايه محصولات و خدمات منطبق با نيازهاي مشتريان کمک مي‌شود. انتظار مي‌رود ابزارهاي مديريت ارتباط با مشتري به بهبود خدمات قابل ارايه به مشتريان بپردازند و به‌ويژه در سازمانهاي بزرگي که با انبوه مشتريان سر و کار دارند از هزينه‌هاي اداري و اجرايي بکاهد. در واقع، نظام مديريت ارتباط با مشتري در امتداد نظامهاي ارتباطي ديگر همچون زنجيره تامين و مديريت دانش قرار دارد.
هم‌اکنون در اتحاديه اروپا، 36 درصد از اشتغال مربوط به خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات مربوط به سازمانهايي است که از نظامهاي مديريت ارتباط با مشتري سود مي‌جويند. 46 درصد از شرکتهاي بزرگ اين اتحاديه از اين ابزار استفاده مي‌کنند و اين رقم براي شرکتهاي متوسط و کوچک به‌ترتيب برابر با 28 درصد و 14 درصد است.
فناوري اطلاعات و ارتباطات علاوه بر آن‌که يکي از مهمترين تسهيل‌کننده‌هاي مديريت ارتباط با مشتريان است، بلکه خود از اين رويکرد بهره زيادي مي‌برد. کاربرد مديريت ارتباط با مشتري در سازمانهايي مانند عوامل اجرايي شرکتهاي بزرگ مخابراتي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است؛ زيرا آنها با مشتريان گوناگوني از بخشهاي مختلف اقتصادي و اجتماعي سر و کار دارند. به‌عنوان مثال، ايجاد و توسعه شبکه‌هاي مخابراتي ديجيتال در دهه 1990 به خدمات جديدي منجر شد که ناشي از هوشمند‌سازي شبکه و تمرکز بر نيازهاي مختلف مشتريان بود.
در بخش رايانه نيز به‌دليل تنوع خدمات، مديريت ارتباط با مشتري به‌ويژه براي شرکتهايي که به توليد انبوه نرم‌افزار مي‌پردازند و با مشتريان بالقوه و بالفعل زيادي سر و کار دارند از اهميت زيادي برخوردار است. البته، اغلب اين ارتباطات از طريق سايت‌هاي اينترنتي صورت مي‌گيرد، ولي براي برخي پروژه‌هاي بزرگ نرم‌افزاري، ارتباط رو در رو با مشتريان نيز ضروري است.
توسعه نظام خرده‌بانکداري توسط فائو
نظام خرده‌‌بانکداري- جي.تي.زد- فائو نرم‌افزاري است که براي موسسات مالي ارايه کننده خدمات مالي و اعتباري براي خانوارهاي کم‌درآمد و کارآفرينان مناطق محروم طراحي شده است. طرح ياد شده براي حمايت از موسسات مالي کوچک شامل: تعاونيهاي اعتبار، بانک هاي پس‌انداز و موسسات مالي خرد به‌ويژه در مناطق روستايي و دورافتاده در نظر گرفته شده است. اين نرم‌افزار براي موسسات فعال در کشورهاي در حال توسعه و تامين منابع مالي کارآفرينان فعال در کسب و کارهاي محلي اين کشورها بسيار مناسب است. در نظام طراحي شده، فعاليتها به‌صورت يکپارچه تنظيم مي‌شود و بر اساس تحليل صورت گرفته از وضعيت کلي، سياستهايي براي بهبود برنامه‌ها پيشنهاد مي‌شود. نمايندگي فائو در آسيا و اقيانوسيه، مستقر در تايلند با همکاري کميته‌اي از فائو و شرکت جي.تي.زد بر روند کار نرم‌افزار در اقصي نقاط اين قاره نظارت مي‌کند و در صورت لزوم به پشتيباني و راهنمايي آنان مي‌پردازد. اولين بار نظام ياد شده در سال 2000 در نپال به‌طور آزمايشي به‌اجرا درآمد و هم‌اکنون دربيش از 15 کشور آسيايي، افريقايي و آمريکاي جنوبي مشغول کار است. برخي از اين کشورها عبارتند از: بنگلادش، کامبوج، تيمور شرقي، اندونزي، هندوراس، کنيا، قرقيزستان، لائوس، نپال، افريقاي جنوبي، تانزانيا، اوگاندا و يمن.
پارک علم و فناوري کرت
ايده ايجاد پارک علم و فناوري کرت در سال 1988 و توسط مسئولان بنياد پژوهشي و فناوري مشهور هلاس مطرح شد. در دسامبر سال 1993 موسسه «گام سوم» با سرمايه اوليه 40 ميليون دلار تاسيس شد. هدف اصلي اين موسسه، انجام فعاليتهاي پژوهشي و ايفاي نقش به‌عنوان سازماني معتبر در برقراري ارتباط با خارج از منطقه و کمک به توسعه اقتصادي منطقه بود. همچنين، بهره‌برداري از فرصتهاي نوين توسعه فناوري پيشنهادي از طريق موسسات پژوهشي و تسهيل در فرايند انتقال فناوري از ديگر ماموريتهاي اين موسسه بود. از اين‌رو، مهمترين نقش موسسه گام سوم، به‌ويژه از طريق پارک علم و فناوري کرت، تعامل و برقراري ارتباط با مجامع دانشگاهي و موسسات پژوهشي در راستاي تبديل به رکن سوم توسعه جزيره در کنار صنعت گردشگري و کشاورزي است.
ايفاي نقش مطلوب پارک بدون همکاري با موسسات علمي و پژوهشي و سرمايه‌گذاران در عرصه‌هاي مختلف کسب و کار خدشه‌دار خواهد شد. تاکنون از محوري‌ترين موضوعها قابل توجه اين پارک، توسعه فعاليتهاي مربوط به انتقال و بومي کردن فناوري و توجه به مزيتهاي جزيره در زمينه فناوريهاي مورد استفاده در اقصي نقاط دنيا بوده است.
موسسه گام سوم براي تحقق اهداف خود، رايزنيهاي گسترده‌اي را با مجامع مختلف برقرار کرده و زمينه‌هاي مختلفي را در توسعه فناوري مورد توجه قرار داده است و در شبکه‌هاي مختلف علمي و تجاري بخش خصوصي و دولتي اروپا به‌عنوان عضو فعال حضور دارد. هم‌اکنون اين موسسه توسط گروهي کوچک از خبرگان و افراد داراي پشتوانه قوي در حوزه‌هاي مختلف علمي و تجاري اداره مي‌شود. علاوه بر حوزه‌هاي مختلف علمي و صنعتي، دو حوزه کسب و کار بومي جزيره؛ يعني سراميک و پلاستيک از اهميت ويژه‌اي در فعاليتهاي اين پارک برخوردار است.
پارک مزبور در محوطه‌اي با بيش از 20 هزارمتر مربع در کنار درياي مديترانه و در چشم‌اندازي زيبا از صخره‌ها و کوههاي جزيره در منطقه تجاري هراکليون استقرار يافته و علاوه بر انتقال و توسعه فناوريهاي مختلف، به‌عنوان مرکزي براي رشد موسسات پژوهشي و افراد خبره در حوزه‌هاي مختلف علمي و تجاري قابل ملاحظه است.
زيرساختهاي بنگاههاي توليدي
اطلاعات از مهمترين عوامل بقاي توليدکنندگان در اقتصاد نوين جهاني به‌شمار مي‌آيد. امروزه سازمانها، شناسايي منابع اطلاعاتي، جمع‌آوري و انتشار اطلاعات و ارتقاي نظامهاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري رايانه‌اي و همچنين، افزايش کاربران رايانه را به‌عنوان يکي از مهمترين موضوعهاي کاري خود در کنار ديگر فعاليتهاي حياتي مد نظر قرار داده‌اند.
اطلاعات و فناوريهاي نوين مربوط به توليد، انتقال و انتشار آن در توسعه، توليد، خدمات مشتريان و امور مالي و حسابداري نقش موثري ايفا مي‌کند. سازمانها در زمينه نحوه به‌کارگيري نظامهاي اطلاعاتي و يکپارچه‌سازي آن با عمليات با يکديگر متفاوتند. کاهش هزينه‌ها، کاهش زمان چرخه و افزايش کيفيت و پرورش خلاقيت و نوآوري از اهداف سازمانهاي توليدي در بهره‌گيري از اطلاعات و فناوريهاي مربوط است.
مشکل ويژه‌اي که در زمينه بکارگيري اطلاعات و فناوريهاي مربوط در شرکتهاي کوچک و متوسط ايفاکننده نقش در زنجيره تامين وجود دارد، تنوع استانداردها و ابزارهاي تکليفي توسط سازمانهاي مادر است. اين موضوع به‌ويژه براي آن دسته از شرکتهايي که در چند زنجيره فعاليت مي‌کنند باعث ايجاد موانع و پيچيدگيهاي زيادي شده است. از اين‌رو، ايجاد انعطاف لازم در نظامهاي داخلي اين شرکتها و کاهش زمان انطباق با شرکتهاي مادر مختلف بسيار ضروري است.
شرکتهاي کوچک و متوسط، اغلب با فقدان روشهاي حسابداري و کسب اطلاعات براي پشتيباني از فعاليتهاي راهبردي کسب و کار خويش و ارايه رفتار نوآورانه روبه‌رو هستند. توانايي در تحليل داده‌هاي مربوط به فروش، هزينه‌ها و کارکنان و بهره‌برداري موثر از آنها از اين دسته است. حتي در صورت دسترسي به اين موارد، توانايي احصاء و کدگذاري مناسب دانش مربوط ضروري است.
در هر صورت براي گسترش شراکت توليد بايد نظامهاي مناسبي براي جمع‌آوري، توليد، انتشار، کاربري و مديريت اطلاعات توسط شرکتهاي مادر زنجيره تامين ايجاد و قابليتهاي لازم براي ايفاي نقش شرکتهاي کوچک و متوسط فعال در زنجيره تامين براي دسترسي و انطباق با نظامهاي "طرح‌ريزي منابع کسب و کار" فراهم شود. تکميل طرحهاي موجود با الزامات مزبور در راستاي بهبود عملکرد توليدي و تجاري ضروري است. اين موضوع قبل از هر چيز به امکانات سخت‌افزاري لازم نياز دارد و حتي به ايجاد مهارتهاي مديريتي و اجرايي نويني خواهد انجاميد. از طرف ديگر، روابط و مناسبات جديد به الزامات کيفي جديدي به‌ويژه در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات نياز دارد که موضوع قابل توجهي در ارزيابي آنها به‌شمار خواهد آمد.


مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۵ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 43

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما