محل لوگو

طراحي بيمارستان


نام فایل : طراحي بيمارستان

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 209

حجم : 38152 کیلوبایت


مقدمه :
مرکز درماني بهداشتي شهر يکي از عناصر زنجيره درماني کشور است که به منظور ارائه خدمات بهداشتي و درماني به بيماران احداث مي شود.
مرکز درماني و بهداشتي مورد نظر به صورت درمانگاه مستقل وابسته به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي خواهد بود که مي تواند جمعيت 15 هزار نفري محله اي از شهر را پوشش دهد.
رئوس برنامه کار شامل بخش درماني-بهداشتي و اداري خدماتي مي باشد.
از آنجا که موضوع " طرح مرکز بهداشتي و درماني شهري" به عنوان برنامه طراحي "درس تمرين معماري4" گروه معماري دانشگاه تهران جنوب تعيين شد تصميم نهايي توسط استاد و دانشجويان اين کلاس مبني بر آن شد که در تجربه يک کار گروهي 9 نفره زير نظر استاد راهنما جناب آقاي مهندس کريم آبادي به مطالعه و طراحي اين مرکز بپردازيم.
در اين آلبوم دو جلدي سعي بر اين شده است که خلاصه اي از مراحل مطالعه –برنامه ريزي و طراحي دانشجويان گروه معماري دانشگاه آزاد اسلامي واحد جنوب تهران گردآوري شود .
پيش گفتار:
تئوري و عمل :
معمولا چنين به نظر مي رسد که طراحي بيمارستان عاري از هرگونه خلاقيت بوده و بيشترين کمبودها در زمان نظم بخشيدن به پلان ساختمان بروز مي نمايد. صفاتي که (اکثرا به حق) چون يکنواختي و استاندارد نثار طرح بيمازستان مي شوند و تنها دفاع اين است که بگوييم پاسخگويي به نيازهاي عملکردي ما را مجبور به ايجاد چنين طرحهايي نموده است.
با وجد اين هنوز راه حلهاي ابتکاري با توجه به احتراز شبيه سازي و يا ناديد گرفتن نيازهاي عملکردي وجود دارند . طراحي بيمارستان در نظر علمي بايد از کارايي عملي برخوردار شود .عملکردي وجود دارند . طراحي بيمارستان از نظر علمي بايد از کارايي عملي برخوردار شود .البته بايد به تقدم و تاخر در اين جمله دقت شود که اين مطلب از مقاصد و اهداف ما در طراحي بيمارستان بوده است .
کليات بيمارستان :
هزينه هاي مربوط به ساخت يک بيمارستان، بسيار بالا است. بنابراين، مديريت پروژه و طراحي مجموعه ضروري است. به حداقل رساندن هزينه هاي پروژه و کارکنان بايد يک اولويت باشد.
طراحي پروژه بايد در برگيرنده مشاوره هاي فشرده با مشتريان، پزشکان، مهندسين معمار، طراحان و کارشناسان بيمارستاني در طول مراحل اوليه باشد تا خطر تصميمات نامطلوب سرمايه گذاري و افزايش ناخواسته هزينه هاي عمليات را از ميان بردارد. بر اهميت همکاري ميان مهندسي معمار، مديران و کارشناسان فني نمي توان تأکيد بيش از اندازه کرد.
پس از طراحي شکل کلي پروژه، مرحله طراحي ساختمان که تعيين کننده سازه و شکل بيمارستان و نيز تدارکات خدمات و سيستم هاي مهندسي و جزييات امکانات و تجهيزات پزشکي است مورد نياز مي باشد.
اظهارنظرهاي کلي
:
موسسات و سازمان هاي پزشکي، ارايه کننده درمان و مراقبت از بيماران با شرايط مزمن و حاد است. هدف هاي مراقبت پزشکي از نظر ماهيت و ميزان گوناگون است و بايد دقيقا مشخص باشند.
بنابراين، بيمارستان ها از نظر تعداد تخصصها و دپارتمان هاي تخصصي و امکانات درماني، تدارک و تهيه داروهاي شفابخش ، داروهاي بازدارنده و نقاهت، معاينه (تشخيص) و درمان، ميزان مراقبت ، استاندارد پذيرش و ميزان آسايش و رفاه، مراقبت رواني، فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي متفاوت هستند.
در حالي که پيش از اين بيمارستان ها را با آگاهي طراحي مي نمودند، امروزه تمايلي را مي توان نسبت به راحتي روز افزون امکانات مشاهده کرد. بيمارستان هاي مدرن از نظر ظاهري شبيه هتل ها هستند؛ جوي مسکوني به نظر مي رسد که نسبت به شرايط بهداشتي سخت بيمارستان هاي قديمي ز اهميت بيشتري برخوردار است. طول اقامت بيماران به شدت کوتاه تر مي شود و اتاق هاي يک يا دو تخته (به خصوص براي بيماران خصوصي) ترجيح داده مي شوند.
تقسيم بندي و تعيين حدود :
بيمارستان هاي عمومي، به قسمت هاي عملياتي مراقبت، معاينه و درمان، تدارک، قسمت اداري و تکنولوژي تقسيم مي شوند. علاوه بر اين ها قسمت هاي مسکوني و احتمالا آموزش و تحقيق و پشتيباني عمليات خدماتي نيز وجود خواهد داشت. همه اين قسمت ها در داخل بيمارستان دقيقا مشخص مي شوند. اين گزينه ها، با در نظر گرفتن ترتيب قسمت هاي مختلف، از تنوع زيادي برخوردارند اما حفظ کوتاه ترين ارتباط افقي و عمودي همزمان با تعيين حدود هر بخش عملي مهم است و تا حد امکان انجام مي شود.
طراحي ساختمان : ساختن يک بيمارستان، يک پروژه بسيار پيچيده است و نيازمند طراحي سيستماتيک براي ارايه بهداشت و انعطاف مورد نياز است زيرا شمار زيادي از افراد را در بر مي گيرد. مراحل ساخت بايد برآوردنده نيازهاي اين عملکردها باشد: پذيرش، تحقيق (در بيمارستان هاي دانشگاهي)، آموزش، فعاليت پزشکي، ذخيره سازي و مديريت يک متدلوژي مناسب طراحي، با به کارگيري تنوعي از ابعاد فضاها و تاسيسات به تحقيق اين امر کمک مي کند.
تيم طراحي، متشکل از آرشيتکت ها، دکترها، نرس ها، مهندسين و کارکنان اداري بايد هم در خلال طراحي و هم در مراحل ساخت، همکاري نزديکي با هم داشته باشند، زيرا طرح اوليه در هر مرحله قبل از تکميل مي تواند به دليل عدم پيش بيني توسعه که ايجاد نقص و اشتباه مي کند تغيير يابد.
8 تا 10 سال طول مي کشد تا يک پروژه بيمارستاني از مرحله گفتگو براي طرح اوليه به مرحله بهره برداري برسد. اين زمان برابر زمان مورد نياز براي پيشرفت و ايجاد يک نسل جديد تکنولوژي پزشکي است که اين امر باعث اين خطر مي شود که اگر روش هاي طراحي و ساخت معمولي مورد استفاده قرار گيرد، ساختمان در زمان بهره برداري خارج از رده باشد.
براي آن که طرح ساختمان واقعيت گرايانه باشد، همکاري با حرف و صنايع مربوطه از شروع کار از اهميت برخوردار است. به عنوان مثال، از آن جا که ابعاد و اندازه هاي تجهيزات به موازات پيشرفت هاي تکنولوژي کامپيوتر مرتبا در حال تغيير است، اين امر در نظام فضاها تاثيري به سزا دارد. ابعاد دپارتمان هاي خاص (مثلاً راديولوژي و راديوتراپي) نيز در سال ها اخير تغيير قابل ملاحظه اي داشته است به طوري که مشاوره با کاربران موردنظر از اهميت بالايي برخوردار است.
...


مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۴ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 98

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما