محل لوگو

بازرسي بصري


بازرسي بصري

نام فایل : بازرسي بصري

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 18

حجم : 53 کیلوبایت


مقدمه
در صنايع ، انتقال اطلاعات از محصول توليد شده به شخصي كه معمولاً كيفيت محصول را تعيين مي كند بازرسي مي شود . در سيستم‌هاي توليدي مداوم غالباً به‌منظوركاهش ضايعات و همچنين اجتناب از پيچيده شدن عمل بازرسي ، بازرسي محصول در چندين مرحله انجام مي شود . در بعضي از مراحل مونتاژ ، بازرسي جزء وظايف فرد محسوب مي شود . بدين ترتيب كه شخص ابتدا كيفيت كار نفر قبل را ارزيابي و كنترل مي كند سپس وظيفة اصلي خودراانجام مي دهد .
روش هاي مورد استفاده در بازرسي و كنترل محصول ممكن است به صورت مشاهدة مستقيم ، اندازه گيري دستي و يا ماشيني باشد . با استفاده از دستگاههاي كامپيوتري مي توان بازرسي هاي يكنواخت رابه طور خودكار انجام داد و البته آزمون هاي متغير و يا بازرسي محصولات با حجم توليد پائين هنوز بايد به صورت دستي انجام پذيرند . در بسياري از سيستم هاي توليدي صنعتي مشاهدة مستقيم كالا به منظور تعيين كيفيت آن و يافتن نواقص احتمالي ،‌از راه هاي اصلي بازرسي است . در اين روش محصولي كه بايد مورد بازرسي و كنترل قرار گيرد اغلب بر روي نوار نقاله حركت مي كند در چنين مواردي شخص معمولاٌ مجبور است در يك مدت زمان معين نواقص را تشخيص دهد و ثبت كند ، از اين رو هر چه سرعت توليد بالاتر باشد مدت زماني كه شخص جهت بازرسي در اختيار دارد كمتر خواهد بود .
عوامل مؤثر در انجام عمل بازرسي
عوامل فردي
تيزبيني از جمله عواملي است كه روي نحوة انجام بازرسي محصولات چه به صورت ايستا و چه به صورت پويا و يا توانايي هاي بينايي محيطي تإثير زيادي دارد ( منظور از بازرسي ايستا و پويا اين است در نوع اول محصول ثابت است و فرد پس از كنترل آن به سراغ قطعة ديگر مي رود ، اما نوع دوم قطعات از جلوي چشمان فرد عبور مي كنند و در صورت وجود عيب يا نقص در يكي از آن ها ، قطعة ناقص تشخيص داده شده و كنار زده مي‌شو
د
قبل از اينكه بتواند وجود نقص در قطعه را تشخيص دهد ابتدا بايد خود نقص را مشاهده كند
.
ضعف بينايي از هر نوع كه باشد نظير آب مرواريد ، كاهش غير قابل جبران تيزبيني و يا تار شدن بينايي باعث مي شود كه وجود نواقص در محصولات تشخيص داده نشوند . اگر در بازرسي احتياج به تمايز و شخيص رنگ وجود داشته باشد ، شخص مبتلا به كوررنگي و يا تغييرات چشمي كه در آن قوة درك رنگ ها تغيير مي كند ( مثلاٌ زرد رنگ شدن عدسي يا كدر شدن مايعات چشم ) قادر نخواهد بود كه قطعة سالم را از ناقص تميز دهد .
هنگامي كه بايد چند نقص بطور همزمان مشاهده و آشكار شوند ، به ويژه در عمليات كنترل روندي كه محصول يا قطعه با سرعتي ثابت از جلوي پست بازرسي در حركت است ، بازدهي با زرسي تا حد زيادي تحت تإثير توانايي فرد در به خاطر سپردن تمام عيوب مورد نظر و جستجوي دقيق براي شناسايي هر يك از آن ها قرار دارد. اين توانايي به طور پيچيده اي با شخصيت و ذكاوت فردي آميخته شده است و از آنجايي كه اكثر افراد در يك زمان فقط قادر به جستجوي تعدادمحدودي از عيوب و نواقص هستند ( در شرايطي كه محصول با سرعتي ثابت حركت مي كند ) ، به منظور كمك به بهبود تشخيص عيوب چند گانه بايستي به عوامل محيطي و سازماني توجه بيشتري كرد و به كمك آن ها مشكل بازرسي را حل كرد . اگرچه تجربة كاري به فرد بازرسي كننده كمك مي كند تا حدودي درصد قطعات معيوب را تخمين بزند، اما هميشه باعث افزايش صحت و دقت كار او نخواهد شد .
عوامل فيزيكي و محيطي
ميزان روشنايي محيط در هنگام انجام بازرسي بصري مي تواند تإثير بسزايي بر روي نحوه و بازدهي بازرسي داشته باشد . روشنايي نا مناسب چه از نظر كيفي ( خيرگي ، سايه و ... ) و چهاز نظر كمي ( نور كم يا بسيار زياد) باعث مي گردد تشخيص و تميز نواقص مشكل گردد . نحوة طراحي محيط كار نيز از طريق اثر بر روي وضعيت و حالت بدن در هنگام كار مي‌تواند بر روي بازدهي بازرسي مؤثر باشد . هنگامي كه در حين بازرسي فرد مجبور باشد دائماٌ سر خود را بلند كند و حالت انقباض به بدن خود دهد دچار خستگي ماهيچه اي ايستا مي گردد اين خستگي ماهيچه اي از طرفي موجب پائين آمدن دقت فرد مي شود و از طرف ديگر باعث ميگردد شخص در حالت ها و وضعيت هاي غلط به كار ادامه دهد كه نهايتاٌ‌ منجر به كاهش‌ قدرت مشاهده و شناسايي نواقص مي‌گردد .
در بسياري موارد روشنايي محيط كار و طراحي پست كار مجموعاٌ تأثير قابل توجهي ر روي انجام بازرسي دارند . براي مثال فراهم كردن روشنايي لازم براي پست بازرسي كه در آن محصول باسرعت معيني در ارتفاع 75 سانتي متري از سطح زمين در حال حركت است و فرد بازرسي كننده مجبور است در حالت ايستاده باقي بماند تا بتواند ماشين را نيز كنترل كند ، كاري دشوار است . ساية فرد بازرسي كنند ممكن است بر روي قطعه بيفتد و در نتيجه باعث مي شود كه مشاهدة نواقص با اشكال مواجه شود. در چنين شرايطي اگر نوع نقص ظريف و كوچك باشد و از اهميت زيادي نيز برخوردار باشد ، فاصلة بينايي ممكن است براي بعضي افراد آنقدر زياد باشد كه نتوانند نواقص را تشخيص دهند و ناچار باشند براي نزديك تر شدن به قطعه خم شوند يا قوز كنند و اين حالت باعث مي‌گردد كه فرد از نظر ارگونوميكي در شرايط مناسب كار نكند و دچار عوارض استخواني عضلاني گردد و براي جلوگيري از اين حالت مي توان ارتفاع خط توليد را افزايش داد و همچنين روشنايي كافي را تإمين كرد . بسته به نوع نقص ، عوامل محيطي ديگري نيز وجود دارند كه مي توانندبر روي نحوة بازرسي و راندمان آن تإثير بگذارند :
اگر آلارم شنيداري ، قسمت مهمي از مراحل بازرسي و كنترل را شامل شود ، وجود صداي زمينه ممكن است كه آشكار سازي نقص را مشكل سازد .
اگر بايستي قطعه يا جزء معيوب از تعداد زيادي قطعه هاي مشابه تشخيص داده و جدا شود ، انبوهي و شلئغي زمينه باشد به حداقل ممكن كاهش يابد .
رنگ آميزي نوار نقاله با رنگ هاي تند و درخشنده ممكن است باعث روشن تر شدن زمينة كار و پست كار شود و براي چشم خوشايند باشد ، اما بايد توجه كرد كه ميزان تإثير اين رنگ ها بر روي بازدهي بازرسي چگونه است .
تمهيداتي كه به فرد بازرسي كننده امكان مقايسة محصول را با نمونة استاندارد مي دهد باعث مي گردد كه فرد مجبور نباشد بر طبق اطلاعات و تجربة قبلي خود قضاوت كند ، از اين رو استفاده از آن ها در بازدهي بازرسي بسيار مؤثر و سودمند است . اين قبيل تمهيدات به ويچه در تميز رنگ ها شامل تغيير در ظاهر و درخشندگي و درجة اشباع بسيار حائز اهميت هستند ، به طوري كه هزاران نوع رنگ بامشخصات ويژه رامي توان بااستفاده از نمونه هاي استاندارد و مقايسة با آن ها تشخيص دارد در حالي كه اگر اين عمل بدون استفاده از چنين تمهيداتي صورت صورت گيرد تنها 8 تا 15 رنگ را مي توان با دقت تشخيص داد .


عوامل مربوط به ماهيت كار
كليه عوامل زير بر روي انجام عمل بازرسي تاثير مي گذارند:
پيچيدگي و تنوع محصول
پراكندگي محصول در فضاي ناحيه بازرسي
در حركت بودن يا ثابت بودن قطعه ( منظور اين است كه آيا قطعه به وسيله نوار نقاله به محل بازرسي منتقل مي گردد و سپس بعد از عمل بازرسي مجددا توسط نوار نقاله به قسمت ديگر انتقال مي يابد يا خير .)
...


مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۴ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 43

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما