محل لوگو

هدايه‌المقلدين احكام تقليد


هدايه‌المقلدين احكام تقليد

نام فایل : هدايه‌المقلدين احكام تقليد

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 57

حجم : 164 کیلوبایت


«هدايه‌المقلدين»
احكام تقليد
مسأله1- دختران و پسران كه به تكليف شرعي مي‌رسند اجب است از مجتهد جامع الشرايط تقليد نمايند و نشانه بلوغ در مسأله 21 آورده شده است.
مسأله 2- از مجتهدي بايد تقليد نمود كه جامع‌الشرايط يعني مرد و عادل باشد تقليد سيد در اولويت است. البته مجتهد اعلم را نمي‌توان شناسايي نمود مگر اينكه بگوييم فلان مجتهد در حج، تجارت، جهاني، نكاح ... اعلم است البته مجتهد جواني كه مسائل روز جامعه را بيشتر لمس مي‌كند در اولويت قرار دارد.
مسأله 3- در محافل عروسي، وليمه دادن و شادي كردن مستحب است و حتي در غير عروسي هم ادخان سرور در قلب مسلمانان نمودن اجر معنويي بالايي دارد و نبايد از اسلام چهره خشونت نشان داد كه سبب فرار جوانان از اسلام شود، البته جوانان عزيز هم لازم است بدانند كه اجراي قوانين شرع اسلام براي حفظ و حراست خوشان و اجر آخرت ضروري است.
مسأله4- رقص زن براي زن و مرد براي مرد جائز است، البته بانوان محترم متوجه مسائل شرعي آن و حفظ خود از نامحرم و يا حفظ خود از فيلمبرداري كه مقدمه‌اي براي رسيدن فيلم به دست نامحرم است باشند، البته ما از سن 22 سالگي كه اجازه اجتهاد خود را كتباً از مرحوم آيت‌الله صاحب عنايه الاصول في شرح كفايه الاصول دريافت كرديم تاكنون دليل فقهي بر حرمت رقص نيافتيم، مگر اينكه مقدمه‌اي براي لهو و لعب و محرمات ديگر كه موجب انحراف نسل جوان باشد كه در آن صورت جايز نيست.
مسأله 5- لاك زدن روي ناخن مانع از وضوء است، اما اگر يك ناخن روي پا، پاك شود براي مسح كافي است.
مسأله 6- لباس سياه مكروه است، مگر در عمامه و عبا، و منظور از پوشش و حجاب حفظ و حراست و قداست بانوان و جلوگيري از طعمه شدن و سستي نظام خانواده است.
مسأله 7- ديدن موي سر زنهاي مسن و همچنين زنان صاحب كتاب و اقليتهاي مذهبي مانند خبرنگاران خارجي براي نامحرم بدون قصد شهوت جايز است.
مسأله 8- ديدن فيلمهاي داخلي و خارجي و رويت زنهاي بي حجاب از تلويزيون، ويدئو و... بدون قصد شهوت حكم نظر به نامحرم راندارد.
مسأله 9- ما در بررسي آيه شريفه ، و روايات دليل فقه بر حرمت تراشيدن ريش نديديم و حتي مدتها بحث خارج فقه ما در اين مبحث بود اما چون سيره متشرعين داشتن محاسن بوده است احتياط سبيل نجات است.
مسأله 10- موسيقي اگر مقدمه‌اي براي فسادهاي بعدي مثل مخلوط شدن مرد و زن و كارهاي مهيج نباشد جايز است مگر اينكه در نزد عرف متشرع به عنوان لهو لعب محسوب شود. به خصوص در عروسي‌‌هاي مؤمنين با حفظ حرمت شرع انور شاد باشند و مستحبات زيادي از جمله وليمه دادن و شاد بودن در عروسي‌ها وارد شده است و توصيه ما به خانواده‌هاي مومنه اين است كه با سليقه‌هاي غيركارشناسي فقهي خود موجب بي‌توجهي جوانان نسبت به اسلام عزيز نشوند.
مسأله 11- پسران و دختران به خصوص تحصيل كرده‌هاي عزيز را توصيه به حفظ نمازهاي واجب و حتي مستحب به خصوص نمازهاي شب مي‌نمايم كه نماز ستون دين و موجب قبولي اعمال ديگر است و همچنين محافظت از نمازهاي مقدمه اقدام به معروف ودوري از منكر مي شود. مثلاً براي وضو: آب غصبي نباشد و يا ملك و زمين مال غير نباشد، البته در نماز و ساير عبادات مثل غسل، وضو، روزه، حج، خمس و ... قصد قربت شرط است.
مسأله 12- همانطور كه استاد اعظم ما مرحوم آيت‌الله الحاج السيد احمد الخوانساري (ره) در جامع المدرك در ادله حرمت بازي با شطرنج خدشه فرموده‌اند بازي كردن با شطرنج و ورقهاي پاسور اگر به عنوان برد وباخت نباشد جايز است.
مسأله 13- هر مسلماني لازم است براي امور مالي خود سال خمسي داشته باشد و مراجعه به مجتهد و يا وكيل او در اين امور و ساير امور حسبيه واجب و لازم است.
مسأله 15- آرايش و نظافت، بوي خوش، آراستگي براي مرد (در حد شئونات شرعي مردانه) و زن (در حد جلسات بانوان ومحيط خانواده) توصيه شده است. و حضرت ختي رسالت (ص) در رأس آراستگان بوده‌اند و مراجعه جوانان عزيز را به مصاحبات كارشناسي خود كه با راديو معارف (تحت عنوان آراستگي) است و به صورت
CD
در مراكز نشر است توصيه مي‌نماييم.
مسأله 16- اول ماه مانند اول شوال و عيد سعيد فطر با حكم حاكم ثابت نمي‌شود و بايد براي انسان با در نظر گرفته اماريت حسن ظاهر از طريق ادله شرعيه ثابت شود.
مسأله 17- زن و شوهر شريك زندگي هستند و حقوق متقابل دارند و با حفظ حقوق براي محافظت از نظام خانواده اطاعت زن از شوهر لازم است مگر اينكه مرد از زن، كار خلاف شرع بخواهد و يا از زن جلوگيري كار واجب نمايد كه ديگر اطاعت لازم نيست.
مسأله 18- اطاعت فرزند از پدر ومادر لازم است مگر در كارها و خواسته‌هاي خلاف شرع.
مسأله 19- لقب «اميرالمومنين» از مختصات امام اول حضرت علي‌بن ابي‌طالب (ع) مي‌باشد.
مسأله 20- در ازدواج دختر باكره اذن پدر و يا جد پدري لازم است مگر اينكه دختر به حدي رسيده باشد كه اغفال نشود و پدر غايب باشد ودر صورت ازدواج نكردن دختر به حرام بيفتد. و در اين مسأله فرقي بين ازدواج دائم و موقت نيست.
مسأله 21- نشانه بلوغ : روييدن موي درشت بالاي عورت در پسر و بيرون آمدن مني يا و تمام شدن پانزده سال قمري در پسر و تمام شدن نه سال قمري در دختر و يا خون حيض در دختراني كه سال آنها معلوم نيست.
مسأله 22- خريد و فروش تومان ايراني و يا پول هاي خارجي مانند دينار عراقي و دلار آمريكايي جايز است، حتي زيادتر از آنچه خريداري شده و يا كمتر از آن و فرقي نمي‌كند كه معامله مدت دار باشد يا بدون مدت. و آنچه ربا و نزول است در پول‌هاي طلاء و نقره كه وزن خاصي دارد.
...


مبلغ قابل پرداخت 27,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 121

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما