محل لوگو

غدير خم


غدير خم

نام فایل : غدير خم

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 26

حجم : 77 کیلوبایت


بسمه تعالي
فرازي از
خطبه غدير خم
رامينا سالار زاده اميري
فرازي از خطبه غدير خم
اي مردمان! نماز را به پاي داريد ، زكات مال خود را ادا كنيد، آنچنان كه خداوند به شما امركرده است . پس اگر مدتي بر شما گذشت و در انجام دستورات الهي كوتاهي نموديد، يا فراموش كرديد، علي در ميان شما و صاحب امر شما است و احكام الهي را براي شما بيان ميكند. او امامي است كه خداوند او را بعد از من براي هدايت شما منصوب فرموده و جانشين من قرار داده است .او كسي است كه هر چه از او بپرسيد جواب خواهد داد و آنچه را كه نمي دانيد به شما تعليم خواهد فرمود.شما بايد بدانيد و آگاه باشيد كه تمام احكام را از حلال و حرام نميتوان در يك مجلس براي شما بيان نمود زيرا تعداد آنها بيش از حد احصا است .پس چگونه ممكن است من براي شما در اينجا هر چه حلال و حرام است بيان كنم ؟ لذا مامور شدم از طرف خداوند متعال تا از شما براي علي به عنوان وصي و جانشين بعد از خودم بيعت بگيرم و پيشوايان بعد از او را كه فرزندان من و از نسل او مي باشند به شما معرفي كنم . پيشواياني كه آخر آنها قائم آل محمد (صلي الله عليه و آله و سلم ) مهدي است و در ميان مردم به حق حكم خواهد كرد و تا روز قيامت وضع بدين منوال خواهد بود.
در اين قضيه ، اصل مسئله نصب حاكم ، مسئله مهمي است كه پيام غدير ميباشد . چرا بايد اين پيام روشن را كه پيامبر اسلام(
صلي الله عليه و آله و سلم
) موسس اسلام - به همه مسلمين داده است و مي گويد مسلمانها دين را از اساس زندگي و از مساله حكومت - كه پايه زندگي فردي و اجتماعي است - جدا نكنيد و آن را به گوشه خلوت خانه ها و ذهنها و مسايل روحي منحصر نكنيد و به انزوا نيندازيد ، مورد توجه قرار نمي گيرد؟
اساس زندگي بشر كه بر پايه حكومت است ، امري است كه متوجه به دين ميباشد و مسئووليتي است كه بر دوش دين است و دين بايد اين كار را انجام بدهد.
مسئله غدير فقط از اين جهت شرافت ندارد كه در آن شخصي مثل امير المومنين (
عليه الصلوه و السلام
) كه همطراز او در عالم وجود كسي نيست ، به حكومت و خلافت و ولايت منصوب شده است .
علاوه بر اين جهت ، مهم ديگري در غدير هست كه آن عبارت از اصل مسئله ولايت است، مضمون ويژه اي كه در مساله ولايت در اسلام هست .
حقيقت غدير و حقيقت اين نصب چيسست كه اين قدر حايز اهميت است ؟ اين مسئله ابعاد گوناگوني دارد يكي همين مسئله است كه اداره ي امور بشر يك چيز الهي است و بشري نيست و با همه مسايل ديگر انسان تفاوت دارد.
معناي ولايت
ولايت معناي عجيبي دارد . اصل معناي ولايت عبارت از نزديك بودن دو چيز با يكديگر است . فرض كنيد وقتي كه دو ريسمان محكم به هم تابيده ميشوند و جداكردن آنها از يكديگر به آساني ممكن نيست ، آن را در عربي ولايت مي گويند . ولايت بعني اتصال و ارتباط و قرب دوچيز به صورت مماس و مستحكم با يكديگر.
اسلام حكومت را با تعبير ولايت بيان مي كند و شخص را كه در راس حكومت قرار دارد به عنوان والي ، وليّ ، مولا يعني اشتقاقات كلمه ي ولايت معرفي مي نمايد . معناي آن چيست ؟ معناي آن اين است كه در نظام سياسي اسلام ، به آن كسي كه در راس قدرت قرار دارد و آن كساني كه قدرت حكومت بر آنها در اختيار اوست ، ارتباط و اتصال و پيوستگي جدايي ناپذيري از هم دارند . اين فلسفه سياسي اسلام را در مسئله حكومت ، براي ما معنا مي كند. هر حكومتي كه اين طور نباشد ، اين ولايت نيست ، يعني حاكميتي كه اسلام پيش بيني كرده است نيست . اگر كساني باشند كه رابطه آنها با مردم ، رابطه ترس و رعب و خوف باشد نه رابطه محبت و التيام و پيوستگي . اين ولايت نيست ولايت آن وقتي است كه ارتباط وليّ با مردم كه ولايت بر آنهاست يك ارتباط نزديك صميمانه محبت آميز و همان طوري كه در مورد خود پيامبر عظيم الشان وجود دارد - يعني از خود آنها كسي را مبعوث كرده است - باشد يعني از خود مردم كسي باشد كه عهده دار مسئله ولايت و حكومت باشد . اساس كاردر حاكميت اسلام اين است .
پيوند ولايت كه يك پديده سياسي ، يك پديده اجتماعي و يك حادثه تعيين كنننده براي زندگي است با تلاش ، با حركت ، با هجرت ، با در كنار هم بودن و با هم كار كردن حاصل ميشود ؛ لذاست كه در نظام اسلامي وليّ از مردم جدا نيست .
ولايت كه معنايش پيوند وپيوستگي و با هم بودن است ، يك جا هم به معناي محبت مي آيد ، يك جا هم به معناي پشتيباني مي آيد ؛ كه همه اينها در واقع مصاديق به هم پيوستگي و مصاديق وحدت و اتحاد است . ابعاد اين وحدت اجتماعي و وحدت سياسي و وحدت معنوي و روحي و وحدت عملي ابعاد عجيبي پيدا مي كند كه بسياري از معارف اسلامي را براي ما معني مي كند . به سمت مركز عالم وجود حركت كردن انسان در جهت ولايت ا... حركت كردن است . همه ي ذرات عالم خواه و ناخواه در چنبر ولايت الهي در دايره ولايت ا... قرار دارند و انسانهاي آگاه ، مختار ، تصميم گيرنده و داراي حسن انتخاب عملاٌ هم ولايت الهي را انتخاب مي كنند و در آن راه حركت مي كنند ؛ محبت الهي را كسب مي كنند و خود از محبت پروردگار پر ميشوند . صفاي دنياي اسلام و محيط اسلامي و محيط معنوي ناشي از همين ولايت ا... است . اين ولايت الهي با ولايت خداوند در عالم سياست و محيط سياسي تفاوت جوهري ندارد حقيقت هر دو يكي است .
وجه غالب زندگي اسلامي و در نظام ولايت ، بايد همدلي ، تعاون و همكاري باشد ؛ لذا در آيات قرآن كريم هم مي بينيم كه مسئله همكاري و همدلي و همراهي بخش قابل توجهي از آيات قرآن را به خود اختصاص داده است .
آياتي مانند "واعتصموا بحبل الله جميعا" و امثال اينها كه اگر چه به صراحت در اين معنا نيست . اما جهت حقيقي آن ، اتحاد دلها و جانها و همگامي انسانهاست و مي دانيم كه امير المؤمنين (
صلوات ا... و سلامه عليه
) مظهر همدلي يك رهبري سياسي ، يك حاكم سياسي ، يك وليٌ و امام ، با آحاد مردم است ؛كه مثال زدني تر از امير المؤمنين (
صلوات ا... و سلامه عليه
...


مبلغ قابل پرداخت 27,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 67

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما