محل لوگو

تمايز ياخته اي


تمايز ياخته اي

نام فایل : تمايز ياخته اي

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 15

حجم : 61 کیلوبایت


تمايز ياخته اي
مجموعه تغييرات و تحولات ساختاري ، شيميايي و عملي را كه موجب مي‌شوند ازتوده اي از ياخته هاي همسان ( هم ارزش ) ياخته هايي تخصص يافته ( ويژه ) به وجود آيند و يا موجب مي گردند كه ياخته اي در طول زمان نسبت به گذشته خود متفاوت شود را تمايز ياخته اي نامند ، آن دسته از تغييرات وتحولات را كه موجب تشكيل ياخته هاي تخصص يافته از مجموعه ياخته هاي هم ارزش مي گردند ، تمايز بين ياخته اي نامند و تغييرات و تحولاتي را كه موجب تمايز يك ياخته در طول زمان مي گردند ، تمايز درون ياخته اي نامند.
پژوهشگران زيادي از جمله نيچ ، گوتره ،كامو ، بال و ديگران با استفاده از روش هاي كشت در شيشه تلاش گسترده اي را براي پي بردن به علل و چگونگي تمايز ياخته ها آغاز كردند . در دو دهه اخير نيز استفاده از روش‌هاي نوين زيست شناسي مولكولي ، جدا سازي پروتئين ها و ماده ژنتيكي ياخته هاي همسان و تمايز يافته و مقايسه آنها ، دست ورزي ژنتيكي و انتقال ژن ها و پي گيري چگونگي تجلي و تنظيم بروز ژن ها آگاهي هاي زيادي را در مورد چگونگي تمايز ياخته اي به دست داده است . اما به دليل تنوع ژنتيكي جانداران ، برهم كنش هاي مواد متنوع درون ياخته اي و تاثير اين برهم كنش‌ها يا بروز ژن ها و دخالت عوامل محيطي و تنوع اين عوامل ، هنور موارد زيادي در زمينه تمايز ياخته اي ناشناخته مانده اند .
تمايز ياخته اي دو پايگاه اصلي دارد يكي پايگاه ژنتيكي وديگر پايگاه محيطي ، بخشي از تمايز ياخته اي در گونه هاي متفاوت وابسته به ژنوم ياخته است كه سرنوشت از قبل تعيين شده ياخته مي باشد به اين مفهوم كه از ژنوم ياخته تخم ماهي انتظار تشكيل ماهي وازژنوم ياخته اي قورباغه تشكيل قورباغه را داريم .
اشكال گوناگون : تمايز ياخته اي
: براي تمايز ياخته ها واشكال گوناگوني از تمايز به شرح زير در نظر گرفته مي شود .
تمايز ريختي
: يكي از پديده هاي مهم درتمايز ياخته اي ، پديدار شدن شكل ويژه هر نوع از ياخته ها است به نحوي كه ياخته ماهيچه اي يا ياخته عصبي و آن نيز ياخته هاي خوني وديگر بافت هاي بدن تفاوت شكل دارد .
تمايز ساختاري : ( ساختار فيزيكي و شيميايي
) تمايز ياخته اي با تحول ساختار فيزيكي و شيميايي ياخته ها همراه است .
به طور كلي تمايز ياخته اي در همه ياخته هاي پروكاريوتي و يوكاريوتي با تمايز در اندامك ها واجزاي سازنده ياخته ها همراه است .
تمايز سوخت و سازي ( متابوليكي
) تمايز سوخت و سازي در حقيقت نوعي يا بخشي از تمايز شيميايي ياخته ها است .
متناسب با پيشرفت تمايز و براي امكان آن ، نوع واكنش هاي سوخت وسازي ياخته ها تغيير مي كند .
تمايز فيزيولوژيكي
: به طور معمول تمايز ياخته اي به منظور كسب توانايي هاي فيزيولوژيكي ويژه و انجام پديده هاي زيستي اختصاصي است .
به طور معمول اشكال مختلف تمايز ياخته اي به حالتي وابسته به هم و به صورت مجموعه اي از پديده هاي تمايزي صورت مي گيرند و نه پديده هاي كاملا مستقل و مجزا ، به طوري كه تمايز ياخته اي نتيجه اي از مجموع تمايز‌هاي ريختي ، ساختاري سوخت وسازي و فيزيولوژيكي است .
مراحل اصلي تمايز ياخته اي
براي تمايز ياخته اي اغلب دو مرحله اصلي را در نظر مي گيرند .
مرحله تعيين سرنوشت
: در اين مرحله سرنوشت تمايزي آينده ياخته مشخص مي شود رونويسي ژن هاي خاصي ( ژن هاي زود رس ) آغاز مي گردد و با تشكيل
RNA
هاي اختصاصي ياخته توان لازم براي پديده هاي تمايزي را كسب مي كند اما هنوز هيچ يك از آثار ظاهري تمايز پديدار نشده اند وياخته توان انجام عمل اختصاصي آينده را ندارد .
مرحله واقعي تمايز يا بروز تمايز
: در اين مرحله با بروز تدريجي آثار تمايزهاي
ريختي ، ساختاري ، متابوليكي و فيزيولوژيكي ،ياخته از ياخته هاي مشابه خود متمايز مي شود و علاون بر انجام پديده هاي عمومي زيستي داراي عمل يا اعمال اختصاصي مي گردد.
نقش هسته و سيتوپلاسم در تمايز ياخته اي
تجربه هاي هامرلينگ بر روي جلبك سبز و تك ياخته اي استابولاريا و نتايج حاصل از اين پژوهش ها به خوبي نشان داده است كه هم هسته و هم سيتوپلاسم در تمايز ياخته اي نقش دارند واساسا تمايز ياخته اي وابسته به برهم كنش هاي عادي و طبيعي هسته و سيتوپلاسم است .
...


مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 53

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما