محل لوگو

حركات اصلاحي و درماني ،بررسي ضعفها و ناهنجاري هاي اكتسابي دستگاه استخواني ،عضلاني و مفصلي افراد


حركات اصلاحي و درماني ،بررسي ضعفها و ناهنجاري هاي اكتسابي دستگاه استخواني ،عضلاني و مفصلي افراد

نام فایل : حركات اصلاحي و درماني ،بررسي ضعفها و ناهنجاري هاي اكتسابي دستگاه استخواني ،عضلاني و مفصلي افراد

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 64

حجم : 127 کیلوبایت


مقدمه :
موضوع مورد مطالعه در حركات اصلاحي و درماني ،بررسي ضعفها و ناهنجاري هاي اكتسابي دستگاه استخواني ،عضلاني و مفصلي افراد جامعه است.
اين ناهنجاريها عموما به دلايلي چون عادات حركتي نامناسب ،فقر حركتي ،شرايط نامناسب محيطي و با مشخصه تدريجي بودن، بويژه در دوران كودكي و سنين رشد ، بروز كرده است . اين اختلالات هنوز آنقدر شدت نيافته اند كه مشكلات جدي براي فرد مبتلا ايجاد كرده او را به دست جراح ارتوپد بسپارند يا او را ناگزير از استفاده از وسايل كمكي و انواع بريسها و پروتزها نمايند و عنوان بيمار به فرد اطلاق شود. بنابر اين امكان بهبود و اصلاح از طريق حركات جبراني و ورزشهاي درماني وجود دارد همچنين به دليل گسترش ورزش حرفه اي و اماده سازيهاي طاقت فرساي ورزشكاران در طول تمرينها و مسابقات ،تغييرات نامطلوب اسكلتي اين افراد و به عبارتي پديده «سازگاري هاي نامناسب عضلاني – اسكلتي » ورزشكاران مورد مطالعه ويژه شاخه حركات اصلاحي و درماني قرار مي گيرد . شناسايي زمينه هاي بروز تغييرات نامطلوب قامت در رفع آنها اكنون در مركزتوجه حركات اصلاحي و ددرماني «تعادل ساختار فيزيكي بدن»يا همان «وضعيت بدني »است . شايان ذكر است كه وضعيت بر عهده بخشهاي متفاوت توانبخشي چون حركات درماني ،آب درماني ، الكتروتراپي ،كار درماني و اندام مصنوعي است . لكن علي رغم اين اشتراك توجه به مهمترين نكات افتراق ذكر شده در جدول 3 بيانگر حدود كاركرد شاخه حركات و ورزشهاي اصلاحي در تربيت بدني و علوم ورزشي خواهد بود.
حركات اصلاحي و هدف آن
حركات اصلاح شاخه اي تربيت بدني به شمار مي رودكه در صدد اصلاحئ بر طرف كردن ضعف ها و ناهنجاريهاي مختلف عضلاني ، ارگانيكي و هماهنگي و تعادل ، با استفاده از حركات و برنامه هاي دقيق و اصولي ورزشي مي باشد . بديل تربيت ، مي توان گفت كه كلية حركات و فعاليت هاي بدني و ورزشهايي كه براي درمان و اصلاح ضعف ها و نا هنجاريهاي بدني بكار مي رود حركات اصلاحي ناميده مي شود .
حركات اصلاحي بعد از مطالعة دقيق و شناخت علل و عوامل بروز نا هنجاريهاي مختلف بدني و ارگانيكي بدني بوسيلة متخصصين و كارشناسان حركات اصلاحي و حركت درماني به افرادي كه دچار ضعف هاي مختلف وضعيتي هستند ، توصيه و تجويز مي گردد .
تمرينات و حركات اصلاحي مي تواند قدرت عضلاني ، انعطاف پذيري ، تسريع و تسهيل جريان گردش خون و تنفس ، قدرت تعادل و هماهنگي بدن را توسعه و افزايش داده و فرد را در حفظ آمادگي و قابليت جسماني و رفع و اصلاح نا هنجاريهاي وضعيتي ياري نمايد .
ضعف هاي بدني و نا هنجاريهاي وضعيتي به غير از عواملارثب در اثر بيماريهاي تمدن از قبيل ماشيني و صنعتي شدن زندگي ، عدم تحرك انسانها ، داشتن عادات غلط و نا پسند در طول زندگي روزمره و ساعات كار و تلاش در شبانه روز و عدم استراحت مناسب و كافي بوجود مي آيد .
طبق تحقيقات بعمل آمده ، در كشورهاي مترقي بيش از 70 درصد كودكان ، نوجوانان و بزرگسالان به ضعفهاي اندام تحتاني و بيش از 35 درصد به ضعف هاي ارگانيكي و ستون فقرات و در حدود 15 درصد به ضعف هاي هماهنگي و درصد كمتري نيز به انواع ضعف هاي اندام فوقاني دچار هستند . لازم به ذكر است كه علائم ضعف هاي مذكور در جوامع شهري بزرگ بيشتر از جوامع شهري كوچك و روستايي به چشم مي خورد .
بنابراين ، هدف از حركات اصلاحي و ورزشهاي درماني به طور كلي سناخت دقيق ضعف ها و نا هنجاريهاي بدني و هماهنگي و تعادل بوده و در وهلة دوم انتخاب حركات و تمرينات مناسب و اعمال آنها براي درمان و اصلاح نا هنجاريهاي موجود مي باشد .
علل و عوامل بروز ناهنجاريها
حركات اصلاحي شاخه اي از علوم ورزشي و دانشي كاربردي در جامعه و بويژه در مدارس است كه مشتمل بر اهداف عمده شناسايي ،آموزش ،پيشگيري ،بههبود و اصلاح ناهنجاري هاي بدن و عادات حركتي بدن و عادات حركتي افراد مي باشد . از اين رو شناسايي علل و عوامل مشترك بروز چنين وضعيتهاي ناهنجار و آثار كلي اين عوارض ضروري به نظرمي رسد . شايان ذكر است كه برخي از اين عوامل مربوط به وضعيت خود فرد و برخي ديگر مربوط به محيط و شرايط بيروني اند هر چند جريان مستمر تحقيقات به انتشار نتايج تحقيقاتي منجر مي شود كه گاه ديدگاههاي متفاوتي را در خصوص اهميت و نقش اين عوامل اظهار مي دارد اما در يك نگاه اجمالي مي توان اصلي ترين علل و عواملي را كه موجب بروز ناهنجاري هاي وضعيتي كمي شود به شرح ذيل بيان داشت:
1-اختلالات ژنتيكي و مادرزادي ،مانند كساني كه با انواع انحرافات ستون فقرات چون كج پشتي يا انحراف ذپا ها به خارج و داخل يا كف پاي صاف به دنيا مي آيند.

برخي از ناهنجاريهاي موجود در نوزادان ، همانطوري كه گفته شد ، در اثر اختلالات ژنتيكي و به صورت مادر زادي براي آنان رخ مي دهد مثلاً كودكاني هستند كه در هنگام تولد دارا يناراحتي و ناهنجاري وضعيتي در اندامهاي طرف فوقاني و يا تحتاني و در مواردي نيز در بالا تنة خود هستند ، مانند كودكان داراي اسكوليوز و انحراف ستون فقرات و يا آنهايي كه داراي انحنا و نا هنجاري در مچ پاها بوده و با پاهاي كج به دنيا مي آيد كه اغلب اين موارد موضوع درمان در قالب مباحث حركات اصلاحي قرار نگرفته و مي بايست با مشاوره و راهنمايي متخصصي ارتوپدي بررسي و معالجه شود .
2-بيماريها مانند كساني كه در اثر ابتلا به سل ستون فقرات به انحراف شديد ستون فقرات مبتلا مي شوند. آسيب ها وصدماتي كه در اثر بروز حوادث مختلف مانند : تصادفات رانندگي و بيماريهاي از قبيل سل استخواني ، فلج اطفال و ... كه منجر به نا هنجاري مختلفي در افراد مي گردد ، از علل ديگر بروز نا هنجاري ها مي باشند كه اين افراد عموماً در جهت پيش گيري و تا حدودي درمان محدود ناراحتي هاي خود مي توانند از حركات اصلاحي و ورزشهاي درماني استفاده نمايند . اما درمان اساسي آنان مسلماً بايد بوسيلة پزشكان متخصص مورد مطالعه و درمان قرار بگيرد .
3-صدمات . كه به عوارض ارتوپد يك و نقص در دستگاه هاي عصبي استخواني مفصلي يا عضلاني منجر مي شود مانتند معلولان قطع عضو.
4-فقر حركتي و عدم تحريك مناسب كه به ضعف عضلات منجر مي شود مانند كودكاني كه بنا به شرايط فيزيكي زندگي ،امكان تحرك كمتري دارند و يا افراد انزوا طلب غير ورزشكار و بي تحرك كه در دراز مدت از كارآيي عضلات آنان كاسته مي شود. حركت و فعاليت از مهمترين نياز هاي بدن بخصوص عضلات بودهو براي رشد و تقويت آنها لازم مي باشد و اصولاً افرادي كه داراي حركت مناسب بدني و جسماني نباشند در اثر همين كم تحركي عضلات بدنشان لاقر و ضعيف شده وقدرت و استقامت لازم را نخواهند داشت و به همين سبب بدن ابنگونه افراد در معرض بروز نا هنجاريهاي عديدة بدني و تعادل و هماهنگي قرار خواهد داشت .
5-عادات نامناسب در ايستادنها ،راه رفتنهاؤ، نشستنها،و حمل اشيا سنگين،چون حمل كيفهاي سنگين در كودكان دستاني به صورت يكطرفه و ممتد كه موجب كجي ستون فقرات مي شود. داشتن تغذية خوب و مناسب از عوامل اصلي اساسي مؤثر در رشد سو تكامل انسان مي باشد چرا كه در اثر سوء تغذيه ، متابوليسم انسانبا مشكلاتي روبرو شده و مواد مورد نياز رشد و ترميم بافتها و سلول هاي بدني دچار اختلال مي شوند . علاوه بر تغذيه موارد ديگري نيز از قبيل : آفتاب ، هواي سالم ، آب و ديگر عوامل مشابه در رشد طبيعي بدن مؤثر بوده و مي توانند در اثر فقدان در بدن معضلاتي را براي انسان بوجود آورد .
6- شغل و وضعيتهاي غير صحيح و يكنواخت بدني و انجام امور روزمره در حالت نامناسب يا فعاليتهاي ورزشي و حركتي نامناسب مستمر مانند افرادي كه به طور يكنواخت پشت يك دستگاه پرس يا بافندگي مي ايستند و عمدتا با يك گروه از عضلات خود كار مي كنند كه اينگونه مشاغل در بعضي از اعضا بدن آنان ناهنجاري يا محدوديت حركتي ايجاد مي كند.
7- تقليد الگوهاي حركتي و وضعيت بدني غلط و نامناسب كه بيشتر در سنين پايينتر و در دوران نوجواني ديده مي شود . غالبا افراد اين الگوها را از رسانه هاي عمومي ديده و سپس آگاه يا ناخودآگاه از آن تقليد مي كنند . در اين امر معمولا از «الگوهاي برتر » مانند شخصيتهاي اجتماعي ،ورزشكاران و هنر پيشه ها تقليد مي شود.
8- استفاده از پوشاك نامناسب از قبيل كفش يا تجهيزات غير استاندرد مانند صندلي ،ميز و نيمكتهاي مدارس ،بويژه در سنين دبستان و دوران رشد. استفاده از از پوشاك نامناسب كه باعث مي شوند تا بدن با استفاده از آنها فرم طبيعي و صححي خود را از دست داده و مشكلاتي را به مرور زمانبراي انسان ايجاد كنند ، مثلاً استفاده از كفشهاي تنگ و نوك باريك از عوامل مهم بوجود آمدن شست كج و انحناي آن مي باشند .
9-كمبود محركهاي رشدي مانند نور ،آب و هواي مناسب ،محيط و تغذيه. داشتن تغذية خوب و مناسب از عوامل اصلي اساسي مؤثر در رشد سو تكامل انسان مي باشد چرا كه در اثر سوء تغذيه ، متابوليسم انسانبا مشكلاتي روبرو شده و مواد مورد نياز رشد و ترميم بافتها و سلول هاي بدني دچار اختلال مي شوند . علاوه بر تغذيه موارد ديگري نيز از قبيل : آفتاب ، هواي سالم ، آب و ديگر عوامل مشابه در رشد طبيعي بدن مؤثر بوده و مي توانند در اثر فقدان در بدن معضلاتي را براي انسان بوجود آورد .
10-وضعيتهاي رواني و شخصيتي مانند افرادي كه خجالتي هستند يا افسردگي روحي داشته و بيشتر دروضعيتي به سر مي برند كه سرشان به طرف پايين است و اين مساله در دراز مئدت موجب افتادن سر به جلو ،كشيدگي و ضعف عضلات بازكننده سر و گردن آنان مي شود. افرادي كه از نظرحالت رواني داراي نوعي ناراحتي و افسردگي بوده يا مانند آنهايي كه خجالتي باشند سر به زير و از جمعيت و گروه گريزان هستند ، معمولاً تمايل به پائين نگهداشتن سر و نزديك كردن چانه به سينة خود را دارند كه اين امر در اثر تكرار باعث بر آمدگي در ناحية مهره هاي پشتي مي گردد .
11-افزايش وزن كه به منزله عاملي در بروز برخي از عوارض مانند كف پاي صاف ،علت اوليه يا دست كم يك عامل تشديد كننده ضعف قوسهاي كف پايي محسوب مي شود.
...


مبلغ قابل پرداخت 27,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 92

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما