محل لوگو

تعليم و تربيت


تعليم و تربيت

نام فایل : تعليم و تربيت

فرمت : .DOC

تعداد صفحه/اسلاید : 45

حجم : 99 کیلوبایت


تعليم و تربيت
پس خداي بزرگ تاريكي هاي جاهليت را به وسيله ي حضرت محمد (ص) روشن ساخت و مشكلات و تيرگي كفر را از قلب ها زدود و پرده ها از جلوي ديدگان برداشت . پيامبر (ص) براي هدايت در ميان مردم به پا خاست و آنان را از گمراهي نجات داد و از كوري و كور دلي رهانيد و به سوي دين استوار الهي رهنمون شد و همه را به راه راست فراخواند .
حضرت فاطمه (س)
تربيت در جنبه فردي عملي براي سازندگي انسان وسيله اي جهت هدايت و رشد اوست . از طريق تربيت مي توان آدمي را به بلند ترين نقطه جمال و كمال رساند و از افراد بشري كه با زمينه هاي گوناگون و خام بدنيا مي آيند ،انسانهايي ساخت متفكر ،مدبر ،خلاق و مولد موجد تحول و تغيير در سطح بين الملل.
تربيت در جنبه جمعي نيز تربيت عاملي براي همسازي و تفاهم داشتن حيات اجتماعي توام با صلح و سعادت زندگي در سايه حفظ و رعايت قوانين است ،امري كه وجودش براي ادامه ي حيات همه جوامع ضروري است.
ارزش و قيمت يك جامعه معادن و ثروت هاي روي زميني و يا زير زميني آن نخواهد بود، بلكه قيمت آن منوط به مغزهاي پرورش يافته و انسان هاي ساخته شده اي است كه در آنجا زندگي مي كنند و به كار و تلاش مي پردازند .
فقدان تربيت صحيح همه گاه براي بشريت يك فاجعه بوده است .جنگ جهاني اول و دوم نشان داد كه چگونه انسانها بدون رعايت حقوق يكديگر كه ناشي از تربيت قلطشان بود به جان هم افتاده اند و خون يكديگر را بر زمين جاري ساختند .
آري : مردمي كه خون ريزي مي كردند به ظاهر وحشي و بي سواد نبودند بلكه بر اساس نظاماتي به ظاهر متمد تانه تربيت يافته بودند ولي در آن نظام از تعاليم آسماني و الهي خبري نبود، جسم و تن و غرايز را مورد توجه قرار مي دادند بدون آنكه براي آن ضوابطي از درون انسان معين نمايند و امروز تداوم همان خطر مجدداَ بشريت را تهديد مي كند از آن بابت كه نظامات نه تنها الهي نشده اند بلكه فاصله آن ها با خدا و تعاليم انبيا روز به روز بيشتر مي شود.
چنانكه در تعاليم آسماني و اسلامي مان در((سوره جمعه)) قرآن مجيد دين مطالب را ميخوانيم:
مساله بعثت پيامبر (ص) و هدف از اين رسالت بزرگ كه در ارتباط با عزيز و حكيم و قدوس بودن خداوند است پرداخته چنين مي گويد : او كسي است كه درميان درس نخوانده ها رسولي از خودشان بر انگيخت تا آياتش را بر آنها بخواند . و در پرتو اين تلاوت (آنها را از هرگونه شرك و كفر و انحراف و فساد پاكيزه كند و كتاب و حكمت بياموزد.
پيامبر (ص) از ميان مردم همين گروه و همين قشر درس نخوانده برخاسته تا عظمت و رسالت را روشن سازد و دليلي باشد بر حقانيت او ،چرا كه كتابي مثل قرآن با اين محتواي عميق ،عظيم ،و فرهنگي چون فرهنگ اسلام محال است زاييده فكري بشر باشد آن هم بشري كه نه خود درس خوانده و نه در محيط علم و ادب پرورش يافته ، اين نوري است كه از ظلمت برخاسته و باغ سر سبزي است كه از دل كوير سر بر آورده و اين خود معجزه اي آشكار و سندي است روشن بر حقانيت او.
در آيه ي فوق هدف اين بعثت در سه امر خلاصه مي شود كه يكي از جنبه هاي مقدماتي دارد و آن تلاوت آيات الهي است و دو قسمت ديگر يعني تهذيب و تزكيه نفوس و تعليم كتاب و حكمت دو هدف بزرگ نهايي را تشكيل مي دهد.
آري
پيامبر(ص) آمده است كه انسانها را هم در زمينه ي علم و دانش و هم اخلاق و عمل پرورش دهد تا به وسيله ي اين دو بال بر اوح آسمان سعادت پرواز كنند و مسير الي الله را پيش گيرند و به مقام قرب او نائل شوند.
اين نكته نيز شايان توجه است كه در بعضي از آيات قرآن تزكيه مقدم بر تعليم و در بغضي تعليم مقدم بر تزكيه شمرده شده است . اين تعبير ضمن اينكه نشان مي دهد اين دو امر در يكديگر تاثير متقابل دارند (اخلاق زائيده علم است همانگونه كه علم زائيده اخلاق است اصالت تربيت را مشخص مي سازد.
پيامبر اسلام(ص) آمده و انسان را از

ضلال مبين به بركت كتاب و حكمت نجات داد و تعليم و تربيت نمود و به راستي

نفوذ در چنين جامعه گمراهي آن زمان يكي از دلايل عظمت اسلام و معجزه ي آشكار پيامبر(ص) است.
اقوام ديگري كه بعد از ياران پيامبر(ص) با به عرصه ي وجود گذرانده و در مكتب تعليم و تربيت پيامبر (ص) پرورش يافتند و از سر چشمه زلال قرآن و سنت محمدي سيرآب
گشتند آنها نيز مشمول اين دعوت بزرگ بودند.
در ادامه ي آيه هاي بعدي به اين نعمت بزرگ يعني بعثت پيامبر(ص) و برنامه تعليم و تربيت او اشاره كرده و مي افزايد: اين فضل خداست كه به هر كس بخواهد و لايق ببيند مي بخشد و خداوند صاحب فضل عظيم است.
درست است هدايت كار خداست اما زمينه لازم دارد و

...


مبلغ قابل پرداخت 27,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 58

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما