محل لوگو

تالاسمي


تالاسمي

نام فایل : تالاسمي

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 16

حجم : 74 کیلوبایت


مقدمه
تالاسمي نوعي كم خوني ارثي است كه به صورت صفت مغلوب از والدين به فرزندان منتقل مي شود.هر سال بيش از 4 ميليون كودك در جهان با اختلالات ژنتيكي متولد مي شوند كه تالاسمي يكي از انواع مهم اين گونه اختلالات مي باشد. بر همين اساس تخمين زده مي شود كه در ايران حدود 3 ميليون نفر ناقل ژن تالاسمي در جهان پراكنده مي باشند.همچنين حدود 20000 بيماري مبتلا به تالاسمي ماژور ثبت گرديده است. يك بيمار در طول زندگي خود ( به طور متوسط 15 سال ) 100000 دلار براي ملت ايران هزينه در بر دارد و با احتساب 20000 بيمار تالاسمي ماژور ثبت شده كل هزينه در عرض 15 سالبالغ بر 2000000000 دلار مي شود در حالي كه هزينه پيشگيري هر غربالگري فقط 2 دلار مي شود.
به منظور كاهش هزينه هاي ذكر شده و تامين سلامت افراد جامعه طرح پيشگيري از
بروز موارد جديد بيماري تالاسمي شديد از سال 1370 در چهار استان گيلان- مازندران- فارس و خوزستان به اجرا درآمد و در سال 1374 مورد بازبيني قرار گرفت و از آذر ماه سال 1375 به كليه دانشگاه هاي كشور گسترش يافت.
نكته قابل توجه آن است كه چنانچه اين طرح به موفقيت كامل دست يابد هر سال از تولد1500كودك بيمار پيشگيري خواهد شد و اين امر150000000 دلار صرفه جوييارزي را به دنبال خواهد داشت.
پراكندگي بيماري تالاسمي درجهان:
بيماري تالاسمي در سراسر جهان و درهمه نژادها ديده مي شود ولي شيوع آن در نواحي مديترانه ( ايتاليا- يونان- قبرس و جزيره سيسيل ) وخاورميانه ( ايران- تركيه سوريه ) و آسيا ( هندوستان و پاكستان ) و جنوب شرق آسيا بيشتر بوده و از جنوب غربي اروپا تا خاور دور امتداد يافته و در نواحي وسيعي از آفريقاي مركزي نيز ديده مي شود و دليل اين شكل توزيع بيماري مالاريا بوده است كه به شكل بومي و براي قرون متمادي در اين نواحي شيوع داشته است. انگل مالاريا از راه نيش پشه آنوفل وارد خون شده و در داخل گلبولهاي قرمز تكثير مي يابد.
اين انگل در گلبولهاي قرمز ناقلين ژن تالاسمي كه عمر كوتاهتري دارند نمي تواند به رشد وتكثيرخود ادامه دهد درنتيجه بيماري متوقف مي شود و بيمارازمالاريا نجات خواهد يافت.
بنابراين مالاريا درافراد سالم بيش ازافراد حامل ژن تالاسمي بوده و درنتيجه مرگ و
ميرآنان بيشتر بوده است.همچنين بيماران مبتلا به تالاسمي وكم خوني داسي شكل نيز در اثر ابتلا به مالاريا از بين مي رفتند.
اما افرادي كه يك ژن تالاسمي داشته اند ( تالاسمي مينور) در مقابل بيماري مالاريا مقاومت كرده و ژن تالاسمي را به نسل بعد منتقل نموده اند.
پراكندگي ژن تالاسمي در ايران:
اين بيماري درتمام نقاط كشورمان پراكنده است.اما درنواحي حاشيه درياي خزر(استانهاي گيلان و مازندران ) و نواحي حاشيه خليج فارس و درياي عمان (سيستان و بلوچستان- بوشهر- هرمزگان و خوزستان- فارس و جنوب كرمان) و استانهاي اصفهان و كهكيلويه و بويراحمد از شيوع و فور بالاتري برخوردار مي باشند.
بيماري تالاسمي:
تالاسمي نوعي اختلال درامرخون سازي است. بنابراين قبل از اينكه درباره تالاسمي صحبت كنيم بايد خون وعمل آن را شرح دهيم.
خون:
ماده سيال موجود در رگها است كه با پمپاژ قلب به تمام بدن مي رود.(از طريق رگهاي خوني) رگهاي خوني از سرخرگها- مويرگها و سياهرگها تشكيل شده اند.
هنگامي كه قلب با پمپ زدن خود خون را از خود خارج مي كند ابتدا خون در سرخرگهاي بزرگ جاري مي شود و سپس از سرخرگهاي كوچك عبور كرده و در نهايت به مويرگها مي رسد.
مويرگها آنقدر كوچك هستند كه فقط با ميكروسكوپ مي توان آنها را مشاهده كرد اما آنها بسيارمهم هستند زيرا هنگامي كه خون از ميان آنها عبورمي كند هوا و مواد غذايي را كه با خود حمل كرده به بافتهاي بدن مي دهد و مواد زايد را گرفته و از بافتهاي بدن خارج مي كند و سپس خون درسياهرگها جاري شده ودرپايان به قلب بازمي گردد.
خون از دو بخش مهم پلاسما ( مايع زرد و روشن ) و سلولها تشكيل شده است. بخش سلولي شامل گلبولهاي قرمز و گلبولهاي سفيد و پلاكتها مي باشد.
پلاسما:
پلاسما شامل آب وبسياري از يونها و مولكولهاي كوچك و برزگ مانند: املاح و مواد پروتئيني- قندها و چربي است. پلاسما آب- نمكها- موادغذايي- هورمونها و داروها را به بافتها مي برد و مواد زائد را از طريق ششها ( از راه نفس ) و از طريق كليه ها (از راه ادرار) از بدن خارج مي كند.
سلولهاي خوني:
1- گلبولهاي سفيد: بدن را در مقابل عفونتها و بيماريها حفظ مي كنند
2- پلاكتها: كاراصلي آنها متوقف كردن خروج خون از بدن در هنگام مجروح شدن است.
...


مبلغ قابل پرداخت 27,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 66

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما