محل لوگو

تاريخت~1


تاريخت~1

نام فایل : تاريخت~1

فرمت : .DOC

تعداد صفحه/اسلاید : 10

حجم : 67 کیلوبایت


به نام يگانه حق
موضوع اين مطلب تاريخی تحريِم استعمال توتون و نتــباکو در سال 1309 هجری قمری توسط ميرزای شيرازی است که مصادف با حکومت ناصر الدين شاه قاجار است.
از نظر من تاريخ مثل يک فيــلم است و يک فيـلم هنــگامی جذاب تر میشود که شخصيت اصلی آن داستان يا حداقل شخصيت های برجسته ی آن داستان همان اول فيـــلم به بيننده يا شنونده شناسانده شود. ومن هم برای اينــکه اين فيلم تاريخی جذاب تر باشد سهــل الفـهم تر باشد اشــار های اجـــمالی به شخصيت دو نقش برجسته اين فيــــلم يعنی ميــــرزای شيـــــرازی و نـــــاصر الدين شاه قاجار داريــــم .
ســيد محمــد حسن حسينی مشهور به « مـيـــرزای شيـــرازی »

در
پانزدهم جمادي الأول سال ۱٢۳۰ هجري قمري در خاندان مشهور و برجسته اي که همگي از دانشمندان ديني بودن چشم به جهــان گشود. ميرزا محمد حسن در چهار سالگي پاي به مکتب نهاد و به تعليم فارسی پرداخت و پس از فراغـت از درسهاي اوليه در شش سالگي وارد حوزه علميه شد و به فراگيــري عــلم و دانـــش پرداخت.
و در 8 سالگی مقدمات را به پايان رسانيد.در سن 12 سالگی زير نظر استاد شيــخ محمد تقی بزرگترين مـدرس شرح و لمعه اين درس را شروع و در سن 15 سالگی به تدريس ايــن درس پرداخــت. در سن 18 سالگی برای فراگيری درس خارج و فقه و اصول به اصفهان وارد شد.
حوزه علميه اصفهان در آن روزگار از پر رونق ترين حوزه هاي علميه جهان تشيع بود و از نظر علمي با مهمترين حوزه علميه شيعه يعني نجــــف برابري مي نمود. ميرزا با ورود به اصفهان در مدرسه صــــــدر مستقر شد و آيــــت الله شيخ محــمد تقـــي اصفهاني، صاحب کتـــاب مشهور «هدايت المسترشدين»، علامه صاحب جواهر و شيخ مرتضی انصاری را به استادي بــرگزيد. در سن 20 سالگی اجازه اجتهاد يافت او افضل در ميان فقها ،محــدثين،فلاســفه و متکلـمين علم اصــول و يــگانه علوم و فنون چون صرف و نحو و طـــبّ و تفسير و منطق بود. ميرزاي شيرازي تا بيست و نه سالگي در اصفهان ماند ولي جان عطش زده او که براي يافتن حقيقت و فراگيري دانش قراري نداشت، اينک قصد ديار نجف و کربلا نموده بود.
ميرزا مدتي را در کربلا اقامت گزيد و در اين دوران از درس استاداني همچون آيت الله شيخ حسن کاشف الغطا، آيت الله شيخ حسن نجفي (صاحب جواهر)، آيت الله سيد ابراهيم قزويني (صاحب ضوابط) و آيت الله شيخ مشکور حولائي بهره ها گرفت .
ميرزاي شيرازي در طول عمر خويش شاگردان مبارزي را تربيت کرد که هر کدام ستاره اي شدند و آسماني را با نور خويش منور نمودند. از آن جمله به افراد زير مي توان اشاره کرد؛ آيات عظام: ميرزا محمد تقي شيرازي، شيخ عبدالکريم حائري (مؤسس حوزه علميه قم)، ميرزا حسين نائيني، شهيد شيخ فضل الله نوري، سيد محمد کاظم يزدي.
اقدامات سياسي
ميرزاي شيرازي در طي زندگي پر بار خود اقدامات سياسي گوناگوني را رقم زده است که عبارتند از:
ـ حماسه پيروز تنباکو
ـ دفاع از شيعيان مظلوم افغانستان
ـ ايجاد وحدت تشيع و تسنن
ـ تربيت و اعزام مبلغان ويژه براي مناطق حساس و زير سلطه انگليس نظير تبت و کشمير
ـ جلوگيري از تجاوز يهوديان به مسلمانان
ـ جلوگيري از خريد زمين هاي شهر طوس توسط دولت روسيه و نقش بر آب کردن توطئه روسيه در اين رابطه
ـ فرستــادن آيت الله سيد عبـــد الحسين لاري به عــــنوان نمايـــنده خود به منطقه حساس جنوب ايران
تيز هوشی و حافظه ميرازی شيرازی محيّر العقول بود. او هيبتی پيامبر گونه داشت و در برابر عقل و تدبيرش اهل علم به اعجاب می نگريستند .از تأليفات او اجتهاد المر والنّهی و کتاب طهارت و نماز می باشد
ميرزاي شيرازي
مدت ٨٢ سال با کمال افتخار زنــدگي کرد و
در روز 24 شــعبان سال 1313 روح پاکش به ملکوت جاودان  پرواز کرد و درنجف اشرف به خاک سپرده شد.
نــــاصر الـــديــــن شــــــاه
...


مبلغ قابل پرداخت 27,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 163

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما