محل لوگو

تاريخ مشهد


تاريخ مشهد

نام فایل : تاريخ مشهد

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 6

حجم : 2358 کیلوبایت


«بسم الله الرحمن الرحيم»
مقدمه:
سرزمين ايران از اعصار پيش از تاريخ چون پلي عظيم ميان مشرق و مغرب قرار داشت و در آن راه‌هاي مهمي مي‌گذشت و تمدن‌هاي دو سوي جهان را به هم مربوط مي‌ساخت. ايرانيان فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي ملل ديگر جهان را دريافت مي‌كردند و از آن بهره‌مند مي‌شدند. آنگاه اين فرهنگ‌ها را با آنچه خود داشتند مي‌آميختند و تكامل به ديگران منتقل مي‌كردند.
ايران از 60 قرن پيش منبع افكار و فنوني بود كه موجب ترقي و رشد بشر گرديد. هنر نوشتن ارقام كشاورزي و استخراج، استعمار فلزات و

از همين افكار بودند. ايران داراي 28 استان است كه مشهد مقدس يكي از اين استان‌هاست.
اماكن زيارتي
حرم مطهر
خواجه ربيع
خواجه اباصلت
خواجه مراد
گنبد خشتي
ميامي
خواجه اباصلت
«اباصلت هروي» مشهور به «خواجه اباصلت» خادم حضرت رضا (ع) بوده است، وفات خواجه را سال 236 ه.ق نوشته‌اند. آرامگاه وي در كنار جاده مشهد، فريمان در فاصله 10 كيلومتري مشهد واقع شده است. اين بنا را هم حاج محمد علي درويش احداث كرده است كه اينكه توسط اداره اوقاف و امور خيريه خراسان اداره مي‌شود.
خواجه ربيع
در شمال غربي مشهد در انتهاي خيابان خواجه ربيع آرامگاه با شكوه خواجه ربيع واقع است. نام خواجه ربيع در تاريخ (ربيع بن خثيم) است. وي از اصحاب پيغمبر اسلام و نيز از سرداران سپاه 11 حضرت علي (ع) بوده است.
اين بنا به توصية شيخ بهايي به شاه عباس صفوي در نيمة اول قرن هجري ساخته شد. طرح آرامگاه در نماي بيروني هشت ضلعي ودر درون چهار ايواني است. از انتهاي ايوانهاي اضلاع بزرگ راهروهايي به درون باز شده‌اند. برفراز بنا گنبد فيروزه‌اي رنگ قرار گرفته است كه ارتفاع گنبد تا كف 18 متر مي‌باشد. بقعة خواجه ربيع از نظر هنري نيز جايگاه والايي دارد زيرا كاربرد كاشي‌هاي الوان در نماي خارجي، نقاشي‌هاي طلايي رنگ بر رويه ديواره داخلي و نيز دو كتيبه به خط (عليرضا عباسي) در سالهاي 1026 و 1029 ه.ق جلوه خاصي به آن بخشيده است. كاشي‌كاري بنا از نوع يك رنگ و معرق و زيررنگي است كه نقش‌هاي زيباي هنري و گياهي و كتيبه‌ها را شكل داده‌اند. آرامگاه خواجه ربيع يك از ابنيه زيبا، ديدني و متبرك است كه به همين علل همه وقت مورد توجه و مراجعه اهالي مشهد و زائران و مسافراني است كه به مشهد مشرف مي‌شوند.
خواجه مراد
«هرثمه بن اعين» مشهور به خواجه مراد از ياران امام رضا (ع) بوده است كه در سال 210 ه.ق وفات يافته. و اكنون مقبره وي در 14 كيلومتري جنوب شرقي مشهد در بلنديهاي مشرف بر بينالود قرار گرفته است. حاج محمد علي درويش ملقب به نور عليشاه اين محل را در زمان معاصر ساخته و هم تحت مراقبت و حفاظت خود قرار داده. و تعمير نموده است. وي با اين كار موجبات رفاه مسافرين را فراهم آورد. اين بنا اكنون توسط اداره اوقاف و امور خيريه خراسان اداره مي‌شود.
گنبد خشتي
اين آرامگاه در كوچه نوغان خيابان طبرسي، نزديك به فلكه طبرسي واقع است. در اين مكان «امامزاده محمد» مدفون است. نسبت اين امامزاده با هجده واسطه به «امام سجاد (ع)» مي‌رسد. گنبد اين آرامگاه اجري است و به همين علت به «گنبد خشتي» مشهور شده است. سبك معماري آرامگاه به بناهاي دوره صفويه شباهت دارد و بناي آن در زمان شاه عباس صفوي ساخته شده است.
ميامي «امامزاده يحيي»
امامزاده يحيي يكي از فرزندان زيد، و نواده امام زين‌العابدين (ع) است. مادرش ريطه دختر ابي هاشم عبداله بن محمد حنيفه مي‌باشد. وي در سال 107 ه.ق متولد شد. يحيي براي ادامه مبارزات خود عليه بني‌اميه چون امنيت جاني نداشت از نينوا «كربلا» به مدائن و از آن جا به خراسان هجرت كرد. سرانجام در جوزجان از توابع خراسان قديم (واقع در افغانستان كنوني) در سال 125 ه.ق به سن 18 سالگي به شهادت رسيد. بقعه مباركه امامزاده يحيي با نام «ميامي» در جاده سرخس و به فاصله 50 كيلومتري مشهد مي‌باشد. اين آرامگاه در دامنه كوهي به فاصله يك كيلومتر از قريه ميامي واقع شده است. بناي ساختمان متعلق به قرن دهم ه.ق است.
تاريخچه مشهد
...


مبلغ قابل پرداخت 27,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 92

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما