محل لوگو

بازار وكيل (شيراز) ‏


بازار وكيل (شيراز) ‏

نام فایل : بازار وكيل (شيراز) ‏

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 41

حجم : 150 کیلوبایت


بازار نو (شيراز)
اين بازار از جانب دروازه اصفهان و در امتداد بازار وكيل ساخته شده و باني آن ميرزا يوسف اشرفي مازندراني

از وزراي شيراز

است كه به سال 1229 هـ.ق از منصب خود بركنار گرديد. اين بازار در ابتدا به «بازار ميرزايوسفي» شهرت داشت ولي از اواخر دورة قاجار به جهت جديدالاحداث بودن آن به بازار نو معروف شد.
بازار وكيل (شيراز)
اين مجموعه ارزشمند، در شرق ميدان شهرداري شيراز و جنب مسجد جامع واقع گرديده و از ساخته هاي كريم خان زند است كه ظاهراً ساختمان آن بعد از سال 1187 هـ.ق آغاز شده است. (نقشة ش 142 و 144)
به اعتقاد نويسندگان، كريم خان زند در ساخت اين بازار، بازار قيصريه لار را مدنظر داشته و به روايت ديگر، كريم خان بازار وكيل را از روي بازار صفوي كازرون (بازاري كه در دوره كريم خان زند برپا بوده و بعدها در دوره قاجاريه خراب و نوسازي شد) ساخته است. علي رغم شباهت معماري بازار به معماري دوره صفوي، همچون ديگر آثار كريم خان زند داراي ويژگي ها و خصوصيات منحصر به فردي است و همچنين از نظر وسعت، عرض و تزيينات بر مجموعه بازارهاي قبلي رجحان دارد.
همزمان با ساخت بازار و براي تسهيل بازرگاني و تجارت، سراها، گمرك و ضرابخانه اي در كنار بازار ساخته اند كه ساختمان آنها هم اكنون بر جاي مانده است. بازار وكيل در دوره زنديه از رونق زيادي برخوردار بوده و پيشه هاي مختلفي در آن به فعاليت اشتغال داشتند، اما با انتقال پايتخت در اوايل دوره قاجار،‌ از رونق آن كاسته شد. مالكيت بناها و حجره هاي بازار در اختيار كريم خان و جانشينان او بود كه با اجاره بهاي نسبتاً كمي در اختيار بازرگانان و ساير پيشه وران قرار داده مي شد.
بازار وكيل در حال حاضر متشكل از يك رشته اصلي شمالي

جنوبي و يك رشته كوچكتر غربي

شرقي است كه در محل تقاطع آنها چهار سوق وسيع و زيبايي ساخته اند. سراها و ديگر بناهاي مرتبط با بازار نيز در حواشي رشته اصلي بازار قرار گرفته و با درگاه و دالان هايي بدان راه مي يابند. متأسفانه اقدامات عمراني دوره اخير صدماتي به اين مجموعه وارد ساخته است، از جمله با احداث خيابان زند، رشته شمالي و جنوبي بازار وكيل در محلي نزديك چهارسوق قطع شده و چند حجره و طاق در اين بخش از ميان رفته است. همچنين در همين دوره تعدادي مغازه به نماي غربي بازار و بخشي از نماي مسجد الحاق شده كه اين امر صورت قديمي بازار را در اين قسمت دگرگون كرده است.
در ساخت و شالوده ريزي بازار، ظاهراً دقت زيادي به خرج داده شده، چرا كه بعد از گذشت ساليان دراز و وقوع زلزله هاي متعدد، هيچ خللي در ساختمان آن، به ويژه در طاق بزرگ چهارسوق پديد نيامده است. مصالحي كه در ساختمان بازار به كار رفته در شالوده، سكوها و ازاره ها، سنگ هاي تراشيده در قطعات نسبتاً بزرگ؛ و در بدنه و طاق ها آجر است. از ديگر نكات قابل توجه بازار مسأله تأمين روشنايي و تهويه هواي داخل آن است كه با تعبيه بادگيرها و روزنه ها يا پنجره هايي اين مسأله به مناسبترين شكل صورت گرفته است.
رشته شمالي

جنوبي بازار وكيل در هر سمت چهارسوق 41 زوج حجره يا مغازه دارد و همچنين درگاه ها و راهروهايي در آن تعبيه شده كه دسترسي به كاروانسرهاي روغني، احمدي، گمرك و ضرابخانه را فراهم مي سازد. رشته شرقي

غربي بازار كوچكتر است و در سمت شرقي 19 زوج حجره

مشهور به بازار علاقه بندان

و در سمت غربي 10 زوج حجره
...


مبلغ قابل پرداخت 27,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 76

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما