محل لوگو

ارزشيابي و تأثير آن بر پيشرفت تحصيلي


ارزشيابي و تأثير آن بر پيشرفت تحصيلي

نام فایل : ارزشيابي و تأثير آن بر پيشرفت تحصيلي

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 14

حجم : 109 کیلوبایت


مقدمه :
پيشرفت تحصيلي يكي از متغيرهاي اصلي آموزش و پروش است ولي مي‌توان از آن به عنوان شاخص عمده سنجش كيفيت آموزش و پرورش ياد كرد . معمولاً پيشرفت تحصيلي بر اساس نتايج آزمون ها مورد سنجش قرار مي گيرد و نمراتي كه دانش آموزان در دروس مختلف كسب مي نمايند نشاني از ميزان پيشرفت تحصيلي آنان تلقي مي كنند .
يك مرحله از طراحي آموزش ، تعيين نظام ارزشيابي است . ارزشيابي صحيح اطلاعاتي از قبيل نقاط قوت و ضعف موجود در طرح ، صحت و دقت نحوه ارزشيابي و ميزان آمادگي شاگردان براي قبول آموزشهاي بعدي را در اختيار معلم قرار مي دهد .
نتايج ارزشيابي تشخيص و مقايسه آن با ارزشيابي پايان تدريس مي تواند معيار موثري باشد زيرا تا اطلاعات بدست آمده ، از ارزش و اعتبار بيشتري برخوردار شود . نتيجه ارزشيابي و سنجش ميزان يادگيري شاگردان مي تواند نمايانگر موفقيت يا عدم موفقيت برنامه آموزشي باشد . اگر نتايج ارزشيابي چندان رضايت بخش نباشد مي تواند دلايل زير را براي توجيه آن بكار برد .
1-بيان نشدن هدف آموزش به طور صريح و روشن .
2-خوب نبودن كيفيت محتوا
3-عدم تناسب روش تدريس با هدف تدريس
4-فراهم نشدن شرايط لازم براي يادگيري
5-ناتواني دانش آموزان به دلايل مختلف (وجود مشكلات شخصي)
6-عدم تناسب نحوه ارزشيابي با هدف به اين صورت كه سئوالها گنگ بيان شده باشند يا آنقدر طولاني باشند كه تمام وقت شاگرد براي خواندن متن صرف شود يا سوالات متناسب با زمان پاسخگويي نباشند .
بهرحال معلم بايد از تجارب حاصل از طرح و برنامه براي طراحي بعدي و پيشبرد هدفهاي آموزشي استفاده كند . در واقع ارزشيابي جهت اصلاح مستمر برنامه است كه مي‌تواند معلم را نسبت به فعاليت هاي رو به رشد خود اميدوار سازد .
متاسفانه وقتي سخن از امتحان به ميان مي آيد نوعي غرور در شخصيت معلم و نگراني و اضطراب در چهره شاگردان بوضوح مشاهده مي شود . مفاهيم مختلف ارزشيابي براي شاگردان همراه با تدريس است زيرا در آنها معناي شكست يا موفقيت را تداعي مي كند . معلم همواره از امتحان به عنوان يك ابزار قدرت استفاده مي كند و با ايجاد زمينه هاي نامطلوب آموزشي نوعي وحشت از امتحان ايجاد مي كند در حاليكه امتحان مشخص مي سازد كه معلم و فراگير تا چه حدي به هدفهاي آموزشي نايل شده اند .
هدفهاي ارزشيابي و امتحان
امتحان و ارزشيابي اگر به صورت صحيح و علمي انجام گيرد امكان دستيابي به هدفهاي بسياري را فراهم مي كند كه مهمترين آنها عبارتند از :
1-كشف نقط قوت و ضعف دانش آموزان در هر يك از زمينه هاي يادگيري به منظور برنامه ريزي براي اصلاح نارسايي ها .
2-ايجاد انگيزه و رغبت در دانش آموزان در جهت يادگيري و مطالعه صحيح .
3-كشف نقاط مثبت و منفي روش تدريس معلم و كوشش براي اصلاح كيفيت .
4-بررسي نارسائي هاي احتمالي برنامه درسي به منظور ارائه پيشنهاد به مسئولان برنامه ريزي .
5-تعيين نمره دانش آموز به منظور
الف : پيش بيني امكانات آموزش جبراني براي دانش آموزان ضعيف
ب : پيش بيني امكانات آموزش جبراني فشرده براي دانش آموزان قوي
تهيه بانك سوالات استاندارد :
براي اينكه اشكالات و محدوديت هاي موجود در سوالهاي امتحاني رياضي متوسطه مشخص شود بايد بررسي در روي سئوالات امتحاني سالهاي مختلف به عمل آمد نتايج حاصل از اين بررسي نشان داد كه اولاً بسياري از طراحان سوالهاي امتحاني به جنبه اي سطحي يادگيري توجه دارند و گنجاندن مطالب اساسي در سوالهاي امتحاني غفلت مي ورزند . ثانياً بين سوالهاي طرح شده در استانهاي مختلف كشور موازين مورد ارزشيابي تفاوت فراواني وجود دارد بطوريكه نمي توان گفت ارزشيابي در مناطق كشور يكسان است . بانك سوالات مي تواند به عنوان يك وسيله يا ابزار آموزشي و ارزشيابي مورد استفاده معلمان قرار گيرد . بانك سوالات مي تواند شامل سوالاتي با سطح دشواري آسان ، متوسط و دشوار باشد كه با يك علامت خاص معرفي شود . سئوالاتي كه اكثريت دانش آموزان پاسخ دهند جزء سوالات‌آسان و سئوالاتي بين 40 تا 70% دانش آموزان پاسخ دهند سئوالات متوسط و سوالاتي كه كمتر از 40% پاسخ دهند سوالات دشوار نام برده شود با استفاده از دبيران مجرب و كارآزموده كه تدريس درس خاصي را به عهده داشته باشند و به صورت يك كار گروهي بانك سوالات را تهيه و در اختيار معلمين قرار دهند . هر معلم بسته به نوع ارزشيابي كه مايل است در فصلي خاص انجام دهد
سئوالات را آسان
را متوسط و
...


مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 56

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما