محل لوگو

ابليس


ابليس

نام فایل : ابليس

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 21

حجم : 55 کیلوبایت


ابليس از لحاظ لغوي در اعلام قرآن:
در مورد لفظ ابليس سخنهاي فراوان در كتب مختلف اعم از فرهنگهاي اسلامي، دائره المعارفها و لغت نامه‌هاي مختلف فارسي و عربي ........ به ميان آمده است و هر يك ريشه ان لغت را در جايي و زباني جستجو نموده اند گفته‌اند كه ابليس از لغت يوناني
Diabalos
گرفته شده است و كلمة
Diable
در زبان فرانسه و
Devil
در زبان انگليسي از همين ريشه گرفته از
Diable
در زبان يوناني به معني تمام و مختصري است.
ابليس غالباً به صيغة جمه استعمال شده و در رسالة «پولس» به بوتيموتاوس» كلمة ابليس با معاني گوناگون ولي نزديك به هم استعمال گرديده است. در انجيل، باب شانزده آية 23 «پطرس» ابليس ناميده شده و همچنين در انجيل يوحنا باب ششم آية 70 هب «يهودا» خطاب ابليس شده است اين دو مورد، ابليس تقريباً‌جنبة عمليت دارد و به اعتبار شرارت دائم يا موقت، مجازاً نام ابليس بر آنها اطلاق گرديده است.
ابليس از لحاظ لغوي در قاموس المحيط:
ابليس به تحريك، كس است كه خير ونيكي نزد او نباشد يا كسي است كه از او شرو بدي به مردم برسد و «ابلاس» به معني يأس است و ابليس نيز از اين كلمه مشتق است و شايد ابليس كلمه عجمي باشد. جواليقي در«المجرت» مي نويسد، ابليس عربي نيست، هر چند برخي آنرار عربي و از اصل در «ابلاس» پنداشته اند زيرا اگر عربي بود ممنوع المصرف نمي‌شد.
ز فخري صاحب لسان العرب به اعجمي بودن ابليس تصريح كرده و جمع ابلاس مانند اسمهاي اعجمي ديگر بر وزن «فعاله» به كار مي رود و «اباسه» هموزن با«فراغنه» و قياسده و اكاسده است.
ابليس در لغت نامة دهخدا
نام خاص (عَلَم) براي موجودئ كه از فرمان خدا سرباز زد و از درگاه رانده شد . نيز اسمي عام براي شياطين دربارة ابليس از ديدگاههاي مختلف مي توان در زبانهاي مختلف ريشه يافت لغت شناسان مسلمان از دو جهت به اين واژه پرداخته اند.
برخي به خصوص همة كساني كه قرآن را از واژه هاي بيگانه تهي مي دانند براي آن ريشه‌اي عربي فرض كرده اند گفته شده است كه ابليس، از ريشة بلَسَ مشتق است . باب افعال اين كلمه يعني ابلاساً ابليس يبليس ابلاساً به معني نوميد شدن و گاه نوميده كردن است .
در مورد ضرف باب افعال دليلي تنوين بر روي ابلاس مشخص نيست و اينكه اين لغت بر چه اساسي تنوين يافته است.
اما از آنچه گفته اند كه اين لفظ 5 بار در قرآن كريم به اين شكل آمده است .
بيلس المجرمون
سورة روم آيه 12
و يوم تقوم السّاعه يبلس المجرمون
و روزي كه قائم شود در قيامت نوميد شوند گناهكاران و شركان.
فلمّا تسواما ذكّر وا به فتحنا عليهم ابواب كلّ شيء حتّي اذا فرجوابما اوتوأ خذفهم بختهً فاذا هم تبلسون
آيه 44 سورة انعام
...


مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 65

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما