محل لوگو

آلودگي آب


آلودگي آب

نام فایل : آلودگي آب

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 9

حجم : 31 کیلوبایت


آلودگي آب
واقعيت اين است كه همه به ارزش حياتي آب براي موجودات زنده و از جمله گياهان آگاهي دارند. هيچ يك از محصولات كشاورزي و دامي، بدون آب كافي و سالم به دست نمي آيد. آب فراوان ترين مادة موجود در زمين است و به دو صورت آب‌هاي سطحي و زيرزميني وجود دارد. آب در عين فراواني. گران‌بهاترين مواد است.
ميانگين بارندگي در ايران 250 ميلي متر است كه حدود
ميزان بارندگي در جهان به شمار مي آيد و اين موضوع موجب شده است تا كشور ما با مسئلة‌ كم آبي روبه رو شود. اما همين آب ناكافي كه براي استمرار زندگي ما ارزش حياتي دارد به وسيلة تخليه فاضلاب هاي صنعتي، زيستگاه هاي مسكوني، دفن غيرفني مواد زايد، مصرف غيراصولي كودهاي شيميايي و سموم، پيوسته آلوده مي شود. اكنون تهران به تنهايي با بيش از 7 ميليون نفر جمعيت داراي 4 هزار واحد صنعتي است كه بسياري از آن‌ها فاضلاب صنعتي تصفيه نشدة خود را در آب‌ها و خاك‌هاي پيرامون جاري مي كنند. همچنين با آنكه 9/94 درصد از شيكة فاضلاب استفاده مي كنند از اين رو فاضلاب هاي آلودة‌ شهر يكسره وارد خاك ها، سفره‌هاي زيرزميني، رودخانه، درياها و درياچه ها مي شوند و در نتيجه از يك سو خسارت هاي جبران ناپذير انساني به بار مي آورند و از سوي ديگر، گونه‌هاي مختلف آبزيان را نابود مي كنند.
طبق بند 2 مادة‌10 آئين نامه جلوگيري ازآلودگي آب مصوب 24/9/1363 آلودگي آب عبارت است از : تغيير مواد محلول يامعلق يا تغيير درجه حرارت و يا ديگر خواص فيزيكي و شيميايي و بيولوژيكي آب در حدي كه آب را براي مصرفي كه براي آن مقرر شده است مضر يا غير مفيد سازد
در كنگرة كارشناسان اروپايي در سال 1971 در ژنو آلودگي آب را اين گونه تعريف كرده اند: جريان از آب را آلوده مي گويند كه در نتيجة فعاليت هاي انساني، به طور مستقيم يا غير مستقيم، تركيبات يا حالت آن به طوري تغيير يافته باشد كه ديگر نتوان به آساني در كليه يا در برخي مصارف به عنوان آب طبيعي از آن استفاده كرد.
بر اساس اين تعريف، فعاليت هاي انساني سبب آلودگي آب‌ها شناخته مي شوند و در ايجاد مشكلات ناشي از اين آلودگي نقش دارند.
عوامل آلوده كنندة‌آب
عوامل آلوده كنندة‌ آب را به شكل هاي مختلف تقسيم بندي مي كنند. برخي آن را به سه گروه اصلي يعني فاضلاب شهري، فاضلاب صنعتي و فاضلاب كشاورزي تقيسم مي كنند. از تخلية‌ اين فاضلاب ها مواد شيمياي (مانند سديم،‌پتاسيم، سولفات ها، آمونياك ، آهن و منگنز و

..) يا عوامل بيولوژيكي (مثل عامل انتشار بيماري هاي انگلي) وارد آب ها مي شوند. به طور كلي مي توان عوامل آلودةْ كنندة‌ آب را موارد زير دانست.
آفت كش ها
آفت كش ها به طيفي از مواد شيميايي مانند انواع حشره كش ها، علف كش ها، قارچ كش ها و جونده كش ها اطلاق مي شود كه به موجودات زنده از جمله انسان آسيب مي رسانند.
د.د.ت (
DDT
) يكي از شناخته شده ترين آفت كش هاست كه به طور وسيعي براي كنترل حشرات ناقل بيماري هايي مانند مالاريا، تيفوس و طاعون از آن استفاده مي شود. اين ماده در روزگاري نه چندان دور جان ميليون ها انسان را در سراسر جهان از مرگ حتمي نجات داده است. به رغم سمي بودن اين تركيب، د.د.ت. از نظر خطر مسموميت انسان تقريباَ در گروه آفت كش هاي كم خطر قرارمي گيرد،‌ ليكن ورودر آن به چرخة‌ غذايي و انباشت آن در بدن جانوران از خطر مصرف اين آفت كش ها ازسوي اكثر كشورها تحريم شده است.
از ويژگي اين نوع از آفت كش ها پايداري زيار آن ها در طبيعت و قابليت حلال بودن زياد آن ها در چربي است،‌ به طوري كه بخش بزرگي از دو ميليون تن د.د.ت. كه تا به امروز در دنيا مصرف شده، در زنجيره هاي غذايي باقي مانده است.
در پژوهشي كه در امريكا دربارة كودكان كشاورزان در سنين پيش از دبستان انجام شد، وجود مقاديري از آفت كش هاي خطرناك در بافت هاي بدن بيش از نيمي از آن كودكان به اثبات رسيد. بر اساس تحقيقات، با اين كه هيچ يك آن كودكان در مرزعه كار نكرده بودند، آما آثار آلودگي به سم در آن ها مشاهده شد. دانشمندان دليل اين مسئله را باقيماندة سموم در محصولات كشاورزي و غذايي مصرفي و باقي ماندن آثار سموم در خانه هاي مسكوني اين كودكان دانسته اند.
به طور كلي آفت كش هاي مورد استفاده در كشاورزي وارد آب رودخانه ها، نهرها و چشمه ها مي شوند. اين سموم بر كيفيت آب تأثير مي گذارند و با جريان آب به مسافت هاي دور دست مي روند و آب ساكنان آن مناطق را نيز آلوده مي كنند. آلودگي آب رودخانه ها به آفت كش ها پيش از همه براي كشاورزان و ماهيگيران كه در كنار رودخانه ها و دريا زندگي مي كنند زيانبار است.
در حال حاضر بيش از 500 نوع سم آف كش به نامه هاي گوناگون وجود دارد. اين مواد شيميايي براي نابودي آفات كوناكون مثل حشرات و علف هاي هرز به كار مي روند و غالباَ هم بدون توجه به دستور العمل روي بسته استفاده مي شوند. به طور مثال، كارگران سمپاش در صورت نداشتن لباس محافظ و ماسك از راه پوست،‌چشم، تنفس و دهان آسيب مي بينند. آفت كش ها ممكن است عوارضي مثل احساس سوزش‌بيني، گلو و چشم، كهير يا سرخي پوست، استفراغ،‌ عرق زياد، سردرد، درد عضلات و گرفتگي عضلات ايجاد كنند. از طرف ديگر، اثر تماس با سموم ممكن است پس از ماه ها يا سال ها آشكار شود. اثرات بلند مدت مسموميت سموم عبارت اند از سرطان، بيماري هاي كليه و كبد و آسيب به سيستم عصبي
2. آلودگي با نفت و هيدروكربن ها
به دليل فعاليت هاي انسان سالانه مقادير زيادي نفت در اثر حوادث دريايي و غيره وارد اقيانوس ها مي شود. مطالعات نشان مي دهد كه اگر تعداد كشتي هاي نفت‌كش كم و اندازة آن ها بزرگ باشد ميزان آلودگي منتشره كمتر خواهد بود. ضرر آلوده شدن آب به نفت و مواد هيدروكربن به شرح زير است:
نفت و هيدروكربن‌ها روي آب هاي سطحي لكه‌هايي ايجاد مي كنند كه به علت پخش شدن روي سطح آب،‌لاية نازكي به وجود مي آورند كه از اكسيژن‌گيري طبيعي آب جلوگيري مي كنند.
وجود تركيبات نفتي در آب سبب مسموميت موجودات آبزي مي شود.
ميزان نفوذ نور به داخل آب كمتر مي شود و در نتيجه درگياهان آبزي فتوسنتز به خوبي انجام نمي شود.
...


مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 140

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما