محل لوگو

نقش ثروت در پيشرفت اسلام-13ص


نقش ثروت در پيشرفت اسلام-13ص

نام فایل : نقش ثروت در پيشرفت اسلام-13ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 9

حجم : 45 کیلوبایت


بسم الله الرحمن الرحيم
تهيه كننده:
نام تحقيق:
نقش ثروت در پيشرفت اسلام
استاد مربوطه:
تابستان 85
جذبه اخلاق خوب
يكي از دانشمندان مذهبي مي گفت تاجري را ديدم كه دوست و دشمن او را تعريف و ستايش مي كردند. از اين كار تعجب كردم سبب آن را پرسيدم گفتند: ستايش كه از او مي كنند بخاطر اخلاق پاك و خوب اوست. گفتم: يكي از سرگذشتهاي خوب او را براي من تعريف كنيد. گفتم: اين مرد در اول جواني اش ازدواج كرد و بعد به مشهد مقدس مشرف شد. از آنجا براي همسر جوان خود انگشتر فيروزه اي به مبلغ سه هزار تومان خريداري نمود. همينكه به تهران رسيد نزديك اذان بود براي اداي نماز به مسجد رفت و به عنوان اعتياد انگشتر فيروزه اي را از دست بيرون آورد و جلوي خود گذاشت و در حال نماز همراهش نباشد. در كنار او مرد ديگري مشغول نماز بود و در حال نماز چشم خود را به انگشتر دوخته بود تا اينكه آهسته دست خود را روي انگشتر گذاشت و آن را برداشته و در جيب خود نهاد. وقتي هم نمازش تمام شد حركت كرد برود اما تاجر مشت او را گرفت و گفت از صورت تو پيداست كه دزد نيستي بلكه تنگدستي به تو فشار آورده من هم چون مي دانستم وقتي كه مي خواستي اين انگشتر را بفروشي از تو شاهد مي خواهند كه آيا از خودت هست يا نه؟ و شاهدي هم نداري و نيز قيمت آنرا نمي داني آنوقت تو را متهم به دزدي مي كنند و مال و آبرويت مي رود از اين جهت خواستم قيمت آن را به تو بگويم و اگر هم از تو شاهد خواستند من حاضرم شهادت بدهم وقتي سخنان تاجر به اينجا رسيد صورت مرد از خجالت خيس عرق شد و گفت آري اين اولين مرتبه اي است كه دستم را به دزدي آلوده شده است و علت آن اين است كه من كاسب بودم و شكست خوردم و به خاطر خجالت در برابر عيال و فرزندان ناچار دست به دزدي زدم. تاجر گفت ناراحت نباش الان با هم به بازار مي رويم بعد به بازار رفتند و انگشتر را به قيمت فوق العاده اي فروختند و با قسمتي از قيمت آن براي مرد خانه اي خريد كه دو قسمت بود يك قسمت آنرا براي منفعت مرد اجاره داد و در قسمت ديگر مرد را سكونت داد. بدين نحو او را از اجاره نشيني خلاص نمود و به وسيله بقيه پول هم براي او مغازه اي خريد تا در ان كسب كند و زندگي خود را تأمين نمايد. آيا كسي در دنيا هست كه اين عمل را ستايش نكند و چنانچه اين مرد مورد مدح و ستايش همگان است. ثروتمندان بايد از او عبرت بگيرند و براي نجات فقرا و تهي دستان مخصوصاً افراد نيازمندي كه در چنگال مشكلات زندگي اسير و گرفتارند اقدام كنند تا با اين عمل خود هم ثواب و پاداش دنيا و هم اجر و ثواب كاملتر آخرت را خداي بزرگ به آنها مرحمت نمايد.
« محبوبترين اعمال در پيشگاه »
« خداوند خوشحال كردن »
« مؤمن و سير كردن شكم او است »
( امام صادق (ع) )
نظم اقتصاد در زندگي
اكنون اوضاي جهان غالباً تحت رعايت برنامه و نظم درآمده و با وسيله اقتصاد پيشرفت مي كند و بايد گفت هر جمعيت يا ملت با هر گروهي يكي از اين دو وسيله ر از دست بدهند به همان نسبت از كاروان ترقي عقب مي افتد و بلكه به عميق ترين دره ها سقوط مي كنند!
با كمال تأسف مسلمانان امروز غير از عده اي معدود. اين دو حربه پيشرفت را از دست داده اند و به همين جهت هر روز عقب ماندگي آنها را در قسمتهاي مختلف زندگي كاملاً مشاهده مي كنيم . با وجود اينكه جبهه هايي كه در طرف مقابل قرار دارند هر روز در شئون مختلف زندگي پيشرفت مي نمايند. فرض مي كنيم پيشرفتهاي غربي ها را ناديده گرفتيم اما چطور مي توانيم پيشرفتهاي صنعتي را كه ژاپن در دنيا نموده با وجود اينكه صد سال پيش يك دولت عقب مانده بوده ناديده بگيريم آيا غير از اين است كه اين سرزمين بوسيله برنامه و نظام و اقتصاد ترقي كرد و به همين جهت آنقدر پيشرفت نمود كه اكنون دنياي صنعتي مغرب زمين را تهديد مي كند در صورتي كه اسلام اولين ديني است كه رعايت اين دو جنبه را يعني نظام زندگي و اقتصاد را اعلام كرد و مسلمانان را بدان موظف نمود.
اميرالمؤمنين (ع) در اخرين لحظات زندگي به فرزندانش بلكه به تمام مسلمانان پيام دامنه دار و آموزنده اي مي دهد كه از جمله رعايت نظم و برنامه زندگي است. اميرالمؤمنين مي فرمايد: اي فرزندان من واي كسانيكه پيام من را به گوش شما مي رسد خداي را در نظر بگيرد و در كارهاي خود منظم باشيد و در باره ارزش اقتصاد هم پيامبر گرامي اسلام فرموده : ثروتمندان براي دين ياور خوبي است . چرا اينگونه مطالب را فراموش كرده ايم در صورتيكه اقتصاد و نظم در زندگي در واقع از مسائل عميق و جدي و عملي اسلام است.
علت پيشرفت مسلمانان
علت پيشرفت مسلمانان صدر اسلام اين بود كه نيروهاي فشرده خود را صد درصد در راه پيشبرد اسلام مصرف مي كردند و اين هم قرآن است كه مي گويد: اگر پدران، پسران، برادران و زنان و بستگان شما و اموالي كه به دست آورده ايد و تجارتي كه مي ترسيد دست خوش كسادي واقع شود و منزلهايي كه به آن دلخوش كرده ايد پيش شما از خداو پيغمبر و جهاد در راه خدا محبوبتر است. منتظر فرمان قطعي خدا باشيد. اين آيه بهترين دليل مطلب است و بر مسلمانان واجب مي كند هر چه مي تواند در راه اسلام بذل و بخشش نمايد اما مسلمانان پيوسته به قهقرا برگشتند تا اينكه وضععژ آنها طوري شده است كه حتي مردم اسلام حاضر نيست براي پيشبرد اسلام كوچكترين قدمي بردارد و مي بينيم اگر خمس هم مي دهد به طور اقساط و گاهي براي هر كاري دلشان بخواهد آن را مصرف مي كنند تا اينكه آنرا با عالم دستگردان مي كند تا شايد يك دهم يا كمتر از آن را بپردازند. يك وقت شخصي براي حساب به من مراجعه كرد كه ده هزار تومان خمس بدهكار شد اما مي خواست به جاي ده هزار تومان فقط هزار تومان بپردازد . يك وقت ديگر مرد ديگري مراجعه كرد كه ثروت او هفتصدو بيست هزار تومان بود و فقط دو هزار تومان پرداخت و گفت بقيه را پس از بازگشت از سفر مكه مي دهم و پس از مكه حتي دياري هم نداد ، خلاصه خمسها ضايع شد و با ضايع شدن آن مسلمانان هم ضايع شدند. آري عده كمي وجود دارند كه خمس را به طور كامل مي پردازند اما معلوم است كه با يك گل بهار نمي شود. بعضي از مردم هم گمان مي كنند وقتي مي خواهند مكه بروند پرداخت خمس بر آنها واجب مي شود با اينكه مي دانند خمس هم مثل نماز و روضه قبل از رفتن به مكه با وجود شرايط واجب است.
جهاد مال و جهاد جان
در قرآن كريم آيات زيادي وجود دارد كه به لفظ انفاق ، تشويق مي كند. همانطور كه در آيه اي دستور خمس را در آياتي احكام زكات بيان مي شود.
بعضي از علما مي گويند منظور از زكات عموم حقوق مالي است مگر وقتي كه دليلي براي خصوصيات آن وجود داشته باشد. اين گروه استدلال كرده اند به آيه ( تا زنده هستم مرا به نماز و زكات سفارش كرد) و مي گويند جملة اشهد انك قد اقمت صلاه و آتيت الزكاه در زيارت حضرت حسين به همين معنا است و اين زكات شامل خمس هم مي شود زيرا خمس سبب تزكيه و طهارت است همانطوري كه در قرآن آيات ديگري هست كه تشويق به انفاق مي كند و الفاظ ديگري مانند وفي اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم . آيا ما با جان و مال خود جهاد مي كنيم ، آري. اگر ثروتمند 50 درصد يا بيشتر از مال خود را بدهد او مجاهد با مال است اما اگر فقط به پرداخت خمس قناعت كند حق واجب را پرداخته است.
بعضي از آيات قرآن تشويق و تحريص ديگران را براي اداء انفاق واجب شمرده است . بعضي از آيات هم يكي از جهات فقر را ترك يتيم نوازي و شركت ندادن فقير سر سفره معرفي نموده و كساني را كه در اداء اين انفاقات خودداري مي كنند قرآن سرزنش مي كند.
آيا ما به اين آيات قرآن عقيده نداريم .
غذاي خود را انفاق كرد
احاديث زيادي وجود دارد كه مردم را به انفاق ، اعصاء ، وقف مهماني ، هديه و كمكهاي ديگر مالي تشويق و ترغيب مي كند . در بعضي از احاديث وارد شده صدقه از بلا و آفت جلوگيري مي كند و موجب توسعه رزق مي گردد و نيز صدقه گاهي جلوي مرگ و مردنهاي بد را مي گيرد.
...


مبلغ قابل پرداخت 27,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 83

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما