محل لوگو

صنعت شیشه در ایران 10 ص


صنعت شیشه در ایران 10 ص

نام فایل : صنعت شیشه در ایران 10 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 7

حجم : 43 کیلوبایت


بسم الله الرحمن الرحيم
صنعت شيشه در ايران
مقدمه
ايران با در اختيار داشتن بيشترين منابع و مواد اوليه مورد نياز صنعت شيشه كم ترين سهم را در تجارت جهاني اين صنعت پرسود دارا است و هيچگاه در برنامه ريزي ها و نگرش هاي كلان اقتصاد ايران اين صنعت كه اتفاقا در ايران سابقه اي بسيار طولاني دارد در اواويت نبوده است و طي سال هاي اخير صنايع داخلي به هيچ وجه متناسب با تحولات جهاني اين صنعت پيش نرفته اند .
شيشه و بلور ايران جزو آن دسته از كالاهايي است كه به يمن وجود تجارت آزاد غيررسمي ، واردات آن از كشورهاي مختلف شرق و غرب به وفور و به آساني صورت مي گيرد و بازار داخلي از شيشه و بلور ژاپني ، چيني ، فرانسوي ، اتريشي و ...... اشباع شده است و از بازار بسيار مناسبي برخوردار است .
حقيقت اين است كه ايران از غني ترين و ارزان ترين مواد اوليه شيشه جهان را در اختيار دارد اما هيچ گاه سرمايه گذاري اصولي در اين صنعت صورت نگرفته است وتوليد شيشه به صورت سنتي ، غير عملي و با ابزار آلات غير ماشيني توليد شده است و به علت ارزش افزوده بالا و بازار نسبي داخلي زحمت زيادي براي بالا بردن سطح تكنولوژي اين صنعت كشيده نشده است و در نتيجه با وجود مزيت نسبي نه تنها به بازار جهاني دست نيافتيم بلكه بازار داخلي را نيز نسبت به محصولات ايراني بي اعتماد كرده ايم .
در سالهاي اخير چند سرمايه گذاري گسترده قابل توجه در صنعت شيشه صورت گرفته كه نشان
دهنده اين است كه چشم انداز اين صنعت در كشورمان بسيار روشن است و توليد كنندگان خارجي با آگهي از مزيت نسبي ما و مشاهد سرمايه گذاري صورت گرفته كمي به خود آمده اند و براي رقابت با توليد كنندگان داخلي يا سهيم شدن در سرمايه گذاريها حساب ويژه اي باز كرده اند .
در اين ميان نقش دولت به عنوان بزرگترين مرجع حمايت كننده صنايع بخش خصوصي بسيار تعيين كننده خواهد بود و البته منظور از حمايت ، پرداخت كمك هاي نقدي و امكانات نيست بلكه رفع موانع و مزاحمت هاي موجود بر سر راه صنايع است كه هر صنعتگري را از ادامه راه خود منصرف خواهد كرد .
تاريخچه پيدايش شيشه
پليني
1

مورخ بزرگ رومي كشف شيشه را به گروهي از دريانوردان فنيقي نسبت مي دهد . به نظر اين مورخ اين دريانوردان در ساحل براي تهيه و پخت غذا مجبور به روشن كردن آتش بودند ، ولي قطعات سنگي كه ظروف آشپزي خود را بر روي آن بگذارند يافت نمي كردند ، بدين دليل قطعاتي از قليا يا كربنات سديم طبيعي آبدار را كه براي موميايي كردن اجساد حمل مي كردند از ميان بار كشتي ها خارج مي ساختند و از آن براي ساختن پايه هايي براي قرارگيري ظروفشان استفاده مي كردند .
وقتي اين قطعات قليا حرارت مي ديدند با ماسه هاي ساحل آميخته مي شدند و در نهايت مايع ناشناخته اي به صورت جوي باريكي از محل آتش جاري مي گرديد كه به نظر پليني اين مايع ، شكل اوليه شيشه بود .
__________________________________________________________
1 . Pliny
مصارف شيشه
پس از كشف شيشه ، شيشه ها در فرم هاي گوناگون خود به خدمت بشر درآمدند . امروزه شيشه يكي از پرمصرف ترينمواد براي ساخت مصنوعات بشر است ، بويژه در كارهاي ظريفه و اصولا كارهايي كه با ذوق و سليقه بشر سروكار دارد .
از شيشه مي توان در ساخت آينه هاي تلسكوپ ها استفاده كرد ، آينه هايي كه ابعاد آنها مي تواند به بزرگي يك زمين تنيس باشد يا به كوچكي و سادگي تيله هاي بازي بچه ها ، از شيشه در ساخت ظروف و حباب لامپ ها استفاده مي شود . شيشه موجب وضوح در ديد مي گردد و ميتوان با آن آينه ساخت و به زندگي معنا بخشيد و نيز به بشر اجازه داد تا با نگاه به خود پنهاني ترين زواياي چهره خود بنگرد ، همانطور كه اين امكان را مي دهد كه به درون يا برون يك چيز بنگريم . از شيشه براي زيبايي در نماي ساختمانهاي بلند استفاده مي شود .
شيشه پوششي است براي پنجره هايي كه ما توسط آنها سايه هاي زندگي خصوصي خود را از محيط بيرون جدا مي سازيم . موارد مصرف اين ماده انطباق پذير با صنايع گوناگون در سايه پيشرفت هاي فني گسترش چشم گيري پيدا كرده كه به عنوان مثال مي توان به موارد زير اشاره نمود :
- فيبرهاي نوري كه هم اكنون با طولي بيش از 8 ميليون مايل ارتباط تلفني و تصويري را بين نقاط گوناگون دنيا برقرار مي سازند .
- سراميك هاي شيشه
1

...


مبلغ قابل پرداخت 27,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 58

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما