محل لوگو

دنیا و آخرت 8 ص


دنیا و آخرت   8 ص

نام فایل : دنیا و آخرت 8 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 7

حجم : 46 کیلوبایت


مقدمه
درباره دنيا و آخرت و نحوه ارتباط آن دو عده اي راه افراط پيموده و گروهي به تفريط گراييده اند. عده اي اساساً جهان آخرت را انكار كرده و تنها به دنيا دل بسته اند و كامروايي خود را در رسيدن به زرق و برق دنيا مي پندارند و براي به چنگ آوردنش از هيچ كاري فروگذار نمي كنند.
گروهي ديدگاهي كاملاً متفاوت با دسته اول دارند و بر اين باورند كه منزلگاه اصلي و ابدي انسان ها آخرت است و براي رسيدن به سعادت جاودانه آخرت، بايد به دنيا پشت پا زد و از مواهب و لذت هاي دنيا به كلّي چشم پوشيد و رهبانيت پيشه كرد.
اوصاف دنيا
از نگاه قرآن انسان موجودي بسيار والا و ارجمند، امانت دار و خليفه الهي است. خداي بزرگ انسان را براي خود برگزيده، راه كمال و قرب را به روي او گشوده، امكانات سير تا بي نهايت را در اختيارش گذاشته و فرصت زندگي دنيا را براي طي نمودن مسير تكامل برايش مهيا ساخته است.
از نگاه قرآن منزلگاه اصلي و ابدي انسان ها سراي آخرت و دنيا گذرگاه رسيدن به آن است. نيز براي اين كه انسان ها گذرگاه دنيا را منزلگاه نپندارند با هشدارهاي تكان دهنده و با استفاده از تمثيل هاي گوناگون حقيقت دنيا را ترسيم كرده، از فنا پذيري و ناچيزي آن سخن به ميان آورده، درباره دلربايي و فريبندگي دنيا هشدار داده و از سرگرم شدن به آن و فراموش كردن هدف، سخت بر حذر داشته است.
قرآن از انسان ها مؤكداً خواسته كه از فرصت كوتاه دنيا براي منزلگاه ابدي و تكامل و قرب بهره ببرند و دنيا را به تجارت خانه اي تشبيه كرده و سود آن را به دست آوردن نعمت هاي جاودانه بهشتي معرفي كرده است.
در اين جا با استفاده از آيات نوراني الهي تلاش مي كنيم به درك صحيحي از حقيقت دنيا برسيم و اوصافي را كه قرآن در معرفي دنيا بيان كرده مرور نماييم.
خداي متعال درباره حقيقت دنيا و مراحل مختلف آن مي فرمايد:
﴿ واعلموا انما الحيوه الدنيا لعب و لهو و زينه و تفاخر بينكم و تكاثر في الاموال و الاولاد كمثل غيث اعجب الكفار نباته ثم يهيج فتراه مصفراً ثم يكون حطاماً و في الآخره عذاب شديد و مغفره من الله و رضوان و ماالحيوه الدنيا الامتاع الغرور﴾
1
- سوره حديد (57) آيه 20.
«بدانيد كه همانا زندگاني دنيا بازيچه و سرگرمي و زيور و فخر فروشي در ميان شما و افزون طلبي در اموال و اولاد است. همانند باراني كه كشاورزان را گياه آن خوش آيد، سپس پژمرده شود و آن را زرد شده بيني، سپس خرد و ريز شود، و در آخرت هم عذابي شديد هست و هم آمرزش و خشنودي از جانب خداوند، و زندگاني دنيا جز مايه فريب نيست.»
اوصاف دنيا از نگاه قرآن
1- فناپذيري
خداي متعال در آيات متعددي از فناپذيري دنيا سخن به ميان آورده و اين حقيقت را با ذكر مثال هاي زنده و روشن بيان كرده است.
خداي متعال فرموده:
﴿ واضرب لهم مثل الحيوه الدنيا كمآءٍ انزلناه من السماء فاختلط به نبات الارض فاصبح هشيماً تذروه الرياح و كان الله علي كل شيء مقتدراً المال و البنون زينه الحيوه الدنيا و الباقيات الصالحات خير عند ربك ثواباً و خير املاً﴾
2
- سوره كهف (18) آيه 45 و 46.
«و براي آنان داستان زندگي دنيوي را به آبي مثل بزن كه آن را از آسمان نازل كنيم و به آن گل و گياه زمين آميزد، و سرانجام خرد و خوار شود كه بادها پراكنده اش كند، و خداوند بر هر كاري تواناست. اموال و پسران، تجمل زندگي دنيوي است، و كارهاي ماندگار شايسته، نزد پروردگارت خوش پاداش تر و اميدبخش تر است.»
2- سراي ناچيز
قرآن مجيد در آيات متعددي از بي مقداري و ناچيزي زندگي دنيا سخن گفته است. در آيه ذيل خداي متعال براي ترسيم ناچيزي زندگي دنيا، صحنه اي جالب و گويا از اعترافات بندگان در روز قيامت را بيان كرده است:
﴿ قال كم لبثتم في الأرض عدد سنين
قالو لبثنا يوماً أو بعض يوم فسئل العادين
...


مبلغ قابل پرداخت 27,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 85

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما