محل لوگو

امر به معروف-17ص


امر به معروف-17ص

نام فایل : امر به معروف-17ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 13

حجم : 63 کیلوبایت


مقدمه :
امر به معروف و نهي از منكر از مهمترين مواردي است كه در دين اسلام به اجراي صحيح آن تاكيد شده است. اما همين اجراي صحيح آن همواره با مشكل روبه رو بوده است.
بله ، باز هم افراط و تفريط اين دو غول وحشتناك كه همواره رو به روي تمام مسائل اساسي اسلام قرار گرفته و مانند شمشيري برنده در دست دشمنان اسلام صلاح مي شود. و حتي گاهي اوقات حكم خنجري را دارد كه در دستان يك مسلمان قرار مي گيرد كه ندانسته به دين خود و شخص ديگري ضربه مي زند.
گرچه پرداختن به اين فريضه حساس الهي نيازمند تخصص ، تلاش و تحقيق گسترده است. اما تصميم گرفتم اين دو موضوع را براي ارائه تحقيق و كنفرانس در كلاس درس اخلاق اسلامي انتخاب كنم . در اين تحقيق سعي خواهم كرد از كتاب هاي ارزشمند استاد مطهري ، دكتر بهشتي ، دكتر شريعتي و حضرت امام خميني (قد) استفاده كنم. در اين تحقيق ابتدا سعي بر ارائه ي تعريفي از فريضه ي امر به معروف و نهي از منكر مي كنم در بخش دوم به واقعه عاشورا كه بنا به گفته استاد شهيد مطهري بزرگترين نماد تاريخي اسلام در امر به معروف و نهي از منكر است مي پردازم و در بخش سوم به بررسي وضعيت كنوني اجراي امر به معروف و نهي از منكر در كشورمان خواهم پرداخت.
بخش اول : امر به معروف و نهي از منكر چيست ؟

از واجبات كفايي است و در معناي لغوي براي كساني كه كوچكترين آشنايي با زبان عربي داشته باشند قابل فهم است كه امر به معروف و نهي از منكر يعني دعوت به انجام كارهاي خوب (خوب در اينجا به معني كارهاي برابر با موازين شرعي اسلام ) و ممانعت و بازداشتن از كارهاي بد و زشت، اما اگر قرار بود فقط همين معناي لغوي را در نظر بگيريم ديگر نيازي به نوشتن اين همه كتاب و برگزاري اين همه گردهمائي و . . . نبود.
همه به راحتي اين معناي لغوي را فهميده بودند. وقتي در اين كتاب ها كمي متمركز شويم به سهولت در مي يابيم كه خير، مسئله مفهومي تر از اين حرفهاست. امر به معروف و نهي از منكر از جمله ي مهمترين احكامي است كه لازمه ي اصلي و لاينفك توجه به مقتضيات زمان و مكان است.
آيا امر به معروف و نهي از منكر حسين ابن علي (ع) در صحراي كربلا و آن در خون غلطيدن ها با حمله ي سپاه علي ابن ابيطالب به خوارج و كشتن آنها به يك شكل بود ؟
توصيه علي (ع) براي مروت با قاتل خودش پس از مرگش با ضربات شلاقي كه علي (ع) بر پشت وليد (از حكماي عثمان) مي زد به يك صورت بود .
پرواضح است كه خير نه اين مثل آن بود و نه آن مثل اين ، اما در معنا هردو يكي بودند. همه ي موارد بالا نمونه اي از اجراي امر به معروف و نهي از منكر بودند. پس روشن است كه مهمترين مسئله در اجراي امر به معروف و نهي از منكر توجه و علم به مقتضيات زمان و مكان است .
اما مطلب ديگري كه در مورد امر به معروف و نهي از منكر قابل بررسي است ابعاد اين فريضه ي الهي است بدين صورت كه ما مي توانيم چند بعد را در نظر بگيريم :
1ـ بعد اخلاقي و تربيتي (مثل نوع برخوردهاي يك پدر و مادر با فرزندشان يا يك معلم مدرسه با شاگردانش )
2ـ بعد فرهنگي اجتماعي (مثل نوع برخورد با هنجارها و ناهنجارها ي رفتاري جامعه )
3ـ بعد سياسي (مثل نوع برخورد با تحركات سياسي احزاب و تشكل ها )
و نوع چهارم كه مخلوطي از نوع 2 و 3 است مانند فرمان تاريخي حضرت امام براي تشكيل بسيج در زمان آغاز جنگ تحميلي ، در ا ينجا با توجه به اين كه اين تحقيق جهت ارائه در كلاس درس اخلاق اسلامي و آئين زندگي نوشته مي شود ما به بعد فرهنگي ـ اجتماعي اين فريضه ي الهي مي پردازيم .
ضمناً قابل ذكر است كه در مثال هايي كه در بالا براي روشن شدن ابعاد امر به معروف و نهي از منكر آمده است منظور از ((برخورد)) مواجه شدن نه به معناي مانع شدن و سد كردن است.
بخش دوم : بررسي بعد فرهنگي اجتماعي
مسئله اي كه در اين جا لازم به توضيح است اينست كه ما بدانيم امر به معروف و نهي از منكر گرچه بر تمامي مسلمانان واجب است اما در نوع اجرا به موارد مختلفي تفكيك مي شود.
شرايط امر به معروف و نهي از منكر :
امر به معروف و نهي از منكر از واجبات كفايي است كه احراز شرايط زير براي شخصي كه مي خواهد اين كار را بكند لازم است :
1ـ اگر كسي بداند امر به معروف و نهي از منكر اثر نمي كند وجوب از آن شخص برداشته مي شود.
2ـ اگر كسي معروف و منكر را نمي شناسد وجوب از او برداشته مي شود.
3ـ اگر كسي احتمال دهد كه امر يا نهي ضرر قابل توجه دارد بر او واجب نيست.
4ـ نسبت به چيزي كه امر يا نهي مي كند علم داشته باشد.
...


مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 41

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما