نام فایل : پست الكترونيكي و اشاعهء اطلاعات 15 ص
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 13
حجم : 66 کیلوبایت
دنياي كامپيوتر
پست الكترونيكي و اشاعهء اطلاعات
پست الكترونيكي به عنوان يك ابزرا مهم ارتباطي, جايگاه ويژهاي در زندگي امروزهء ما يافته. اين وسيلهء ارتباطي به علت سهولت, سرعت و هزينهء نسبتاً پايي آن توسط بسياري از سازمانها و افراد و از جمله كتابخانهها و مراكز اطلاعرساني به خدمت گرفته شده. اين مقاله به معرفي و نحوهء كار با ابزارهايي چون گروههاي مباحثه, گروههاي خبري و فهرست (ليست) پستي كه از طريق پست الكترونيكي به اشاعه اطلاعات در ميان كاربران ميپردازند, اختصاص دارد.
بزرگترين شبكهء رايانهاي جهان يعني »اينترنت« كه شكل تكامل يافتهء »آرپانت« ميباشد در سال 1971 ميلادي توسط آژانس تحقيقاتي سازمان دفاع آمريكا و برخي از همكاران آن در كشورهاي ديگر با تعداد اندكي عضو تاسيس گرديد. در طول سه دهه فعاليت روبهرشد, امروزه ميليونها استفاده كننده در سراسر دنيا(1) به اين شبكه عظيم جهاني وصل هستند و به انبوه اطلاعات موجود در آن دسترسي دارند. تقريباً تمام كساني كه به اينترنت دسترسي دارند از خدمات پست الكترونيكي نيز بهرهمند هستند. البته خدمات پس الكترونيكي منحصر به اينترنت نيست و به عنوان يك رسانه ارتباطي در سراسر اينترنت گسترده شده است.
مروري بر پست الكترونيكي
پست الكترونيكي از مهمترين و پراستفادهترين خدمات اينترنت محسوب ميشود و قابليت ارسال و دريافت هر نوع پيام اعم از متن, تصوير, صوت و ... را به شكل الكترونيكي (رقومي) دارد. پست الكترونيكي شباهت زيادي به پست معمولي دارد. اغلب مراكز (مانند
American
On-Line, Compuserv, Delphi
,... و بسياري از بيبياسها) چه به اينترنت متصل باشند و چه نباشند, خدمات پست الكترونيكي را نيز ارائه ميدهند. همچنين مراكزي (مانند
MCI
و
Sprint
) وجود دارند كه فقط مشترك پست الكترونيكي ميپذيرند. برخي از مراكز, خدمات پست الكترونيكي را فقط در داخل شبكه خود ارائه ميدهند و برخي ديگر امكان ارسال و دريافت پيام و بطور كلي ارتباط با شبكههاي ديگر را نيز فراهم ميسازند. بسياري از مراكز پست الكترونيكي, امكان ذخيره كردن پيامهاي خوانده شده بر روي رايانهء مركز را به مشتري ميدهند-البته ممكن است براي اين منظور هزينهء اضافي دريافت كنند. به هر حال تمام مراكز ارائهدهندهء اين خدمات, هزينه دريافت ميكنند, كه برخي از آنها در قبال خدمات هزينهء ثابت دارند و برخي ديگر نسبت به حجم پيامهاي مبادلهشده, هزينه را محاسبه و دريافت ميكنند.
پست الكترونيكي با برنامههاي شبكهاي ديگر از قبيل »افتيپي« و »تلنت« تفاوت دارد, چرا كه اين گونه برنامهها داراي خدمتگيرنده/خدمت دهندهء دوطرفه هستند كه بين استفادهكننده و منبع اينترنتي يك ارتباط دوسويه-تقريباً شبيه ارتباطي تلفني-برقرار ميسازند؛ در حالي كه اساس پست الكترونيكي بر اصل »ذخيره و ارسال« است و شباهت بسيار زيادي با خدمات پست معمولي دارد. پست الكترونيكي امكان ارتباط ناهمزمان افراد را فراهم ميسازد. به عبارت ديگر, فرستنده هر وقت بخواهد پيام خود را ارسال ميكند و گيرنده نيز هر وقت بخواهد پيام مورد نظر را بخواند. در واقع لازم نيست فرستنده و گيرندهء پيام, ارتباط همزمان داشته باشند. هنگام ارسال يك نامهء الكترونيكي, پيام از يك رايانه به رايانه ديگر ميرود تا به مقصد برسد و در مقصد به صندوق پستي سيستم گيرنده ميرود و در يك فايل (
Inbox
) ذخيره ميشود.
تجهيزات مورد نياز
وجود تجهيزات شبكهاي با سرعت بالا, عمليات ارسال و دريافت پيام را به ميزان بسيار قابل توجهي تسريع ميكند. نامههاي الكترونيكي در اينترنت (بدون توجه به مسافت) معمولاًً در عرض چند ثانيه به مقصد ميرسند. هر حوزهء پست الكترونيكي يك خدمتدهنده دارد كه از »پروتكل ساده انتقال نامهء الكترونيكي« (
SMTP)(2
) استفاده ميكند. براي استفاده از خدمات پست الكترونيكي, پس از انتخاب و اشتراك در يك مركز ارائهدهندهء خدمات الكترونيكي (
Mailer
), يك رايانه (يا نوعي پايانه), يك مودم و يك خط تلفن مورد نياز است. اشتراك پست الكترونيكي بدين مفهوم است كه استفادهكننده بايد وارد رايانهء مركز خدمات پست الكترونيكي شود و نامههاي خود را ارسال و دريافت نمايد. اين مراكز اشتراك موارد ذيل را در اختيار كاربر قرار ميدهند:
- اطلاعات مربوط به نحوه متصل شدن به مركز؛
- نشاني پست الكترونيكي كاربر, يعني همان نامي كه ديگران هنگام ارسال نامه به وي بايد از آن استفاده كنند (معمولاً اين نام از طريق تكميل فرم توسط كاربر و با توافق مركز خدمتدهنده تعيين ميشود و بايد بدون نقطه و فاصله باشد و از هشت نويسه (كاراكتر) تجاوز نكند)؛
...
مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان