محل لوگو

كتابخانه هاي تخصصي و فناوري اطلاعات


كتابخانه هاي تخصصي و فناوري اطلاعات

نام فایل : كتابخانه هاي تخصصي و فناوري اطلاعات

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 29

حجم : 108 کیلوبایت


كتابخانه هاي تخصصي و فناوري اطلاعات
چکيده:
 اين مقاله به بحث درباره موضوعهاي مرتبط با كتابخانه‌هاي تخصصي، نظير آينده كتابخانه هاي تخصصي از جنبه تغييرات فناوري و حرفه اي ، تاريخچه فن آوري اطلاعات ، زمينه هاي استفاده از فن آوري نوين در كتابخانه ها ، فراهم آوري مواد اطلاعاتي ، سازماندهي و ذخيره اطلاعات ، خدمات مرجع ، خدمات تحويل مدرک و امانت بين کتابخانه اي ، مديريت درکتابخانه هاي تخصصي آينده، تغييرات فن آوري اطلاعات بر کاربران و حرفه کتابداري ، آموزش علم کتابداري و اطلاع رساني ، خصوصيات کتابداران متخصص آينده و ديدگاههايي که در مورد آينده کتابخانه هاي تخصصي مطرح شده ، پرداخته شده است .
کليدوازه‌ها:
کتابخانه هاي تخصصي ، كتابداري و اطلاع رساني ، فن آوري اطلاعات ، تغييرات حرفه اي ، آينده كتابخانه ها
مقدمه :
تغييرات سريع و همه جانبه ، كتابخانه هاي تخصصي و كتابداران متخصص در اين كتابخانه ها را در آستانه عصر جديدي قرار داده است كه با گذشته نه چندان دور، بسيار متفاوت است . سيستمهاي رايانه‌اي كه در كتابخانه ها تا دهه 80 مورد استفاده قرار مي گرفت ، ارتباطي پيوسته و مستقيم با عملكردهاي سنتي كتابخانه ها برقرار مي نمود ، علي رغم توانايي و قابليتهاي عملي و گسترده فهرستهاي قابل دسترسي براي عموم (
opac
:
online

public access catalog
) و سيستمهاي محلي متصل بدانها ، كتابخانه ها هنوز مدلي سنتي از مجموعه هاي فيزيكي و محلي هستند كه عمدتا از طريق ابزارهاي كتابشناختي ناهماهنگ، مي توان بدانها دسترسي يافت .
هم اكنون پيشرفتهاي قابل توجهي ديده مي شود كه در حال تغيير بنياد اين مدل است . فناوريهاي نو ، فهرستهاي كتابخانه را از راهنماهاي ساده منابع به سيستمهاي جامع اطلاعاتي تغيير داده اند و در مرحله ايفاي تعهد خود در انتقال مستقيم منابع اطلاعاتي كتابخانه هاي دنيا و مراكز اطلاع رساني ، به ميز استفاده كنندگان هستند .
داده هاي رقمي و تصاوير الكترونيكي ، كم كم جايگزين منابع اطلاعاتي فيزيكي شده اند . روشهاي سريع دستيابي به منابع اطلاعاتي به تدريج اهميت بيشتري از گردآوري مجموعه هاي جديد پيدا كرده است . به گفته كينگ در سال 2010 بيش از 80درصد روزنامه ها و نشريات به صورت پيوسته و از طريق شبكه هاي دور بين المللي در دسترس خواهند بود. (كينگ،2004،174)
اين پيشرفتها پيامدهاي عميقي براي مراجعان به كتابخانه هاي تخصصي ، استفاده كنندگان اطلاعات و براي كتابداران مراكز اطلاع رساني تخصصي دارد ، چنين پيشرفتهايي ، هم مي تواند جاي كتابداران سنتي و متخصصان اطلاعاتي رابگيرد و هم قادر است ، اهميت آنها را در همكاري با محققان و در روند انتقال اطلاعات بيشتر سازد .
امروزه جريان سريع تغيير فن آوري ، حرفه كتابداري از جمله بركار كتابداران تاثير زيادي گذاشته است كه كتابداران كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني تخصصي مستثني از اين قاعده نيستند . كتابداران در حالي كه خدمات سنتي اطلاع رساني را ارائه مي دهند ، بايد به دنبال توسعه مجموعه اي از مهارتهاي جديد بوده و نقش ها و وظايف تازه اي را در خود پرورش دهند .
فن آوري تقريبا تمام جنبه هاي كار كتابخانه را تحت تاثير خود قرار داده است : كتابداران شاغل در بخش فراهم آوري اكنون بايد به دنبال راهي جهت دسترسي مراجعان به منابع ديجيتالي باشند ، فهرستنويسان بايد اين منابع را دسترس پذير سازند و كتابداران مرجع نيز ضمن كمك به مراجعان در داخل كتابخانه بايد پاسخگوي ارباب رجوع از راه دور باشند.
فن آوري اطلاعات در كتابخانه هاي تخصصي
فن آوري اطلاعات :
فن آوري اطلاعات يا
it
به فن آوري هايي اطلاق مي شود كه امكانات لازم براي جمع آوري ، انباشت پردازش و توزيع اطلاعات فراهم مي كند . محور اين فن آوري ، رايانه و ارتباطات راه دور است . رايانه ها اساسا كارپردازش و انباشت اطلاعات را انجام مي دهند و ارتباطات راه دور ، امكان پخش و توزيع اين اطلاعات را در سطحي بسيار وسيع فراهم مي سازد. ( داورپناه ، 1378)
فناوري يكي از دستاوردهاي آدمي است كه در ايجاد فرهنگ و تمدن بشري نقش مهمي داشته است . هيچ جنبه اي از زندگي انسانها را نمي بينيم كه از فناوري تاثير نپذيرفته باشد . كتابخانه ها ازجمله كتابخانه هاي تخصصي از اين قاعده كلي مستثني نيستند . خود فناوري ساخت كاغذ و چاپ متحرك ، مجموعه كتابخانه ها را به سرعت بي سابقه اي افزايش داد، اين افزايش بر همه جنبه هاي كتابداري تاثير نهاد و عامل مهمي در بوجود آمدن كتابداري حرفه اي بود .
اين مسير روز به روز در حال تحول و پيشرفت است و جهت آن به سوي افزايش تواناييهاي انسان در به دست آوردن دقيق اطلاعات مي باشد .
...


مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 58

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما