محل لوگو

تغذیه 14ص


تغذیه 14ص

نام فایل : تغذیه 14ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 12

حجم : 117 کیلوبایت


مقدمه :
حفظ تعادل مواد غذايي در كودكان به آساني ميسر نيست زيرا نيازهاي غذايي آنها با رشدشان تغيير مي‌كند علاوه بر اين كه سليقه و عادات غذايي و ميزان فعاليت‌شان نيز متغير است.
نيازهاي غذايي يك كودك براساس سن ، سايز و متابوليسم بدن، شرايط سلامت آنها و ساير عوامل عوض مي‌شود.
نوزادان همه نيازهاي غذايي‌شان را از طريق شير مادر يا شير خشك تامين مي‌كنند.
سني كه در آن كودك مي‌تواند غذاي جامد دريافت كند متفاوت است. تغذيه كودكان بالاي دو سال به استثناي ميزان كالري مورد نيازشان مانند بزرگسالان است.
به طوري كه آنان نيز نيازمند طبقه‌بندي مناسب مواد مغذي، ويتامين‌ها (مانند ويتامين
C
) و املاح معدني (مانند كلسيم، آهن) براي رشد، تكامل و عملكرد بدنشان هستند.
سوء تغذيه كودكان در 3 سال اول زندگي، غير قابل جبران است
نماينده يونيسف در ايران با اشاره به شيوع 5/5 درصدي سوء تغذيه در بين كودكان ايراني گفت: 80 درصد ظرفيت مغز انسان در سه سال اول زندگي شكل مي‌گيرد بنابراين سوء تغذيه در اين مدت غير قابل جبران است.
كريستين سالازار، نماينده صندوق كودكان سازمان ملل متحد در ايران امروز در نشست خبري در آستانه هفته سلامت در دفتر سازمان ملل، افزود: صندوق كودكان سازمان ملل از سال 1949 براي رسيدگي به بهداشت و سلامت كودكان فعاليت مي‌كند و ايران و پاكستان جزء اولين كشورهايي هستند كه همكاري با يونيسف را آغاز كردند.
يكي از مسائل مهم مرتبط با سلامت كودكان سوء تغذيه آنهاست، در ايران 5/5 درصد كودكان سوء تغذيه دارند اما سوء تغذيه در برخي مناطق ايران مانند سيستان و بلوچستان و كرمان و برخي شهرهاي ديگر به مراتب وضعيت وخيمتري دارد، استانهايي كه وضعيت سوء تغذيه كودكان در آنها نگران كننده و زير استاندارد است و اين خلاء و عدم توازن بايد حل شود.
نيمي از مشكلات كودكان مربوط به سوء تغذيه در زمان خردسالي است و بايد با ديد توسعه نگر وضع تغذيه كودكان را در ايران بهبود بخشيد زيرا 80 درصد ظرفيت مغز انسان در سه سال اول شكل مي‌گيرد و اگر در اين سالها كودك با سوء تغديه مواجه باشد در سالهاي بعد با مشكلات غير قابل جبراني مواجه مي‌شود.
در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد رتبه ايران از نظر شاخصهاي بهداشتي مي توان گفت: آمارهاي بين المللي نشان مي‌دهد كه ايران از نظر بسياري از شاخصهاي بهداشتي درحد كشورهايي مثل نيكاراگوئه، اكوادور و اندونزي است البته قضاوت در اين زمينه نيازمند تحقيق دقيقتر است.
ايران آمارهاي ملي خوبي از نظر شاخصهاي سلامت دارد اما نمي‌توانيم بگوئيم اين شاخصها در كل كشور يكنواخت است و خلاء هايي از اين نظر وجود دارد، دسترسي به خدمات بهداشتي در سراسر كشور يكنواخت نيست و تفاوتهاي بسياري وجود دارد.
مسئله مهم ديگري كه سلامت ايرانيان را متاثر مي‌كند ضعف هماهنگي هاي بين بخشي و آموزش اصول سلامت به مردم است و البته وضعيت بهداشت آب آشاميدني و بهداشت كودكان نيز در اين مورد بسيار موثر است.
بيماري ايدز در ايران:
ايران با شيوع پايين بيماري ايدز مواجه است و تلاشهايي كه دولت ايران در اين زمينه انجام داده است موثر بوده است اين بيماري هنوز بيش از همه از طريق سرنگهاي آلوده معتادان تزريقي منتقل مي‌شود و اين گروه خيلي خوب تحت مراقبت هستند اما خانواده هاي اين معتادان تحت خطر هستند.
مسئله مهم خطر اپيدمي اين بيماري از طريق مقاربت جنسي است كه بيشتر گروه جوانان را در معرض خطر قرار مي‌دهد البته ايران براي كنترل اين خطر برنامه استراتژيك و ملي كنترل ايدز را طراحي كرده است كه با هماهنگي سازمان ملل بوده است و قرار است يك نظام آموزشي قوي در مورد ايدز با توجه به اصول اسلامي در ايران برقرار شود.
متاسفانه هنوز آگاهي جوانان ايران در مورد ايدز كافي نيست و بايد در زمينه روابط دختر و پسر در ايران بيشتر با جوانان صحبت شود و اين فقط وظيفه وزارت بهداشت نيست بلكه آموزش و پرورش، رسانه‌ها و
NGO
ها نيز بايد در اين زمينه فعال شوند.
دانستني‌هاي تغذيه در كودكان
مواد غذايي عبارتند از:
- كربوهيدرات‌ها: اين تركيبات منبع اصلي كالري مورد نياز بدن انسان هستند.
توصيه متخصصان تغذيه اين است كه بين 50 تا 60 درصد كالري روزانه يك فرد از كربوهيدرات‌ها به ويژه نوع مركب تامين شود.
- پروتئين: اين مواد در گوشت، مرغ، ماهي، حبوبات، آجيل، تخم‌مرغ و محصولات لبني يافت مي‌شوند.
...


مبلغ قابل پرداخت 27,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 76

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما