محل لوگو

کارگاه کاربردی اراضی - بررسی وشناخت شهر فریمان 75 ص


کارگاه کاربردی اراضی - بررسی وشناخت شهر فریمان  75 ص

نام فایل : کارگاه کاربردی اراضی - بررسی وشناخت شهر فریمان 75 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 73

حجم : 1579 کیلوبایت


بررسی وشناخت شهر
شناخت تاریخچه شهر ، نام و سابقه ی تاریخی شهر و منشاء پیدایش و روند گسترش شهر تاکنون
-شهر فریمان
فریمان فعلی قریه ای است در شمال غربی فریمان که جز دهستان نیشابور بوده است . برخی منابع نیز بنای اصلی شهر فریمان را مربوط به قبل ازاسلام می دانند.
بند فریمان از قدیمی ترین آثار پیرامون شهر فریمان است که بنای آن را در زمان دیلمیان و یا سلجوقیان دانسته اند که پس از آن مردم فریمان از شمال غربی به محل فعلی شهر نقل مکان نموده اند و اقدام به احداث قریه ای با برج و بارو نموداند که قسمتی از آثار دیوارهای آن در شمال شهر فریمان فعلی به چشم می خورد.
روستاهای تقی آباد ، لوشاب و قلعه نو فریمان نیز همزمان با پیدایش فریمان احداث شده اند آنچه که مسلم است هسته ی اولیه شهر موجود درشمال میدان امام خمینی فعلی ، خیابان های امام موسی صدر، سید جمال الدین اسد آبادی و طالقانی قرارداشته که محلات قدیمی شهر نیز درهمین محدوده شکل گرفته است.
این محدوده را وجود رباط قدیمی مربوط به دوران صفویه ، نوع معماری و مصالح بکار رفته در بناها به همراه بافت ارگانیک از دیگر محلات شهر متمایز ساخته و به آن قدمتی چند صد ساله می دهد . عموم ساختمان ها از خشت و گل ساخته شده که در حال حاضر قریب به اتفاق آنها تخریبی می باشند.
از بازارقدیمی که معمولاً هسته اولیه شهر های ایرانی در اطراف آن شکل می گیرد در شهر فریمان مدرکی در دست نیست پس از احداث و توسعه جاده جدید شهر فریمان در دوران حکومت رضاخان پهلوی به سمت جنوب با خیابان های منظم و شطرنجی و احداث ساختمان های جدید حکومتی توسعه یافت .
طی دهه های اخیر بدلیل افزایش جمعیت و مهاجرت روستائیان به شهر فریمان و ارتقای جایگاه اداری فریمان ( مرکزیت شهرستان ) مناطق جدیدی در سمت جاده شهر فریمان { بلوار امام رضا(ع)} امتداد کارخانه قند و در راستای جاده جدید فریمان به تربت جام به شهر افزوده شد.
به طور کلی در شهر فریمان 3 نوع بافت ، مطابق با دوران های مختلف رشد آن قابل تشخیص است که نشان دهنده چگونگی روند رشد شهر در دوره های گوناگون است.
الف – بافت ارگانیک و قدیمی شهر در دو سمت انتهای خیابان امام خمینی و در شمال جغرافیایی شهر.
ب – بافت میانی و شطرنجی در دو طرف خیابان امام خمینی به سمت جنوب که رشد شهر در دوران پهلوی را در بر می گیرد.
پ - بافت سازمانی و قطعات تفکیکی از پیش طراحی شده دربخش جنوبی خیابان امام رضا (ع) و در دو سمت جاده منتهی به کارخانه قند که نشان از رشد شهر در سه دهه اخیر دارد . ( طالش ، 1382 ، گزارش 2 ، ص 1 و 2 )
-وجه تسمیه
:
در مورد کلمه ی فریمان ، در فرهنگ جغرافیایی ایران چنین آورده شده است : واژه فر با تشدید ، ریشه ی اوستایی و پهلوی دارد و به معنی جلال و شکوه است فری بی تشدید مخفف آفرین به معنای مدح و ستودن است و مان صیغه امرماندن می باشد . بنابراین فریمان مرکب از دو کلمه فری و مان به معنی (باشکوه و جلال بمان) است . به طور کلی در کتاب شرح سفری در ایالات خراسان و شمال غربی افغانستان نیز آمده است که شخصی به نام فریدون شاه سد فریمان را بنا نهاده است لذا این اسم بعد از تفسیر و تبدیل به فریمون و سپس فریمان تغییر کرده است عده ای نیز معتقد هستند که فریمن به معنی مرد آزاده می باشد . ( آسیایی ، 1384 ، ص 57 )
بررسي وضعيت جغرافيايي و اقليمي شهر :
شهر فريمان داراي آبو هواي معتدل و خشك و مديترانه اي است . ارتفاع آن از سطح دريا 1411 متر و به لحاظ توپوگرافي تقريباً هم سطح و با شيب ملايم كه از نظر جغرافيايي دشت ناميده مي شود .
متوسط بارندگي سالانه آن 54/12 ميليمتر بوده كه پيرامون آن را اراضي نسبتاً مرغوب كشاورزي احاطه مي كند كه با توجه به كميت و كيفيت بالاي آبهاي زيرزميني و سطحي از رونق كشاورزي خوبي بهره مند است .
جهت باد غالب در شهر فريمان از سمت شمال به جنوب مي باشد . از نظر زلزله خيزي ، اين منطقه در حوزه كپه داغ و ايران مركزي قرار مي گيرد كه در اطراف آن گسل هاي پرتكاپو و بسيار متحرك وجود دارد . ( رجوع شود به جدول شماره 2 اطلاعات اقليمي شهرستان فريمان )
بارندگي :
اطلاعات آماري 15 ساله شهر فريمان در خصوص بارندگي حاكي است كه متوسط بارندگي سالانه اين شهر 36/249 ميليمتر است كه اين بارش در دو ماه از سال به علت درجه حرارت پايين ( ماههاي دي و بهمن ) به صورت برف مي باشد و بقيه آن به شكل باران نازل مي شود .
از نظر توزيع فصلي بارش ني زدر شهر فريمان 50 درصد بارشها در فصل زمستان بارشها در فصل زمستان ، 7/28 درصد در فصل بهار و 85/17 درصد در فصل پاييز و 24/2 درصد بقيه در فصل تابستان روي مي دهد . در ميان ماههاي سال ، ماه
march
( اسفند ) با 81/50 ميليمتر بارندگي بيشترين ميزان بارش را به خود اختصاص داده و در ماههاي فروردين و بهمن نيز بارندگي قابل توجهي صورت مي گيرد .
...


مبلغ قابل پرداخت 26,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 113

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما