محل لوگو

سعدي


سعدي

نام فایل : سعدي

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 4

حجم : 37 کیلوبایت


سعدی
شيخ سعدي همه تعليمات حكمت و اخلاق و سلوك را كه طي قرن ها اندوخته شده بود يكجا گرد آورد . علاوه بر اين ، شيخ سعدي توانست چنان آيينه اي بسازد كه در آن نسل هاي پياپي فارسي دانان و فارسي خوانان ، صورت و سيرت خويش را بنگرند .
اين كاميابي سعدي ، در اين سخنوري استادانه ، مرهون كمال او در شاعري ، و آوردن حكايات مي باشد ، بطوري كه هرچه در خاطر او نقش بسته است در آيينه ي سخن خويش تجلي داده است .
اين مطلب را خود در بوستان چنين خلاصه مي كند .
نگفتند حرفي زبان آوران كه سعدي مثالي نگويد بر آن
تصور نشود كه سعدي محض صورت كلام را تجديد كرد . و فقط قامت كهن را كسوت جديد پوشانيد وي نمونه هاي فرهنگي سابق موجود را سرمشق خود قرار داد و به حسب آن زندگي كرد . به چنان نيكويي كه توفيق يافت آن را بطور مشخص يعني چنانكه آيينه پندار و سيرت شخصي او باشد بيان دارد .
در مورد شيخ سعدي ، ميتوان گفت كه وي همه سرمشق ها و نمونه هاي فرهنگي زمان خود را كه حاوي اندرزهاي سيرت و طريقه هاي سلوك تجلي مي كند. با زبان آوري استادانه و سخن بزرگ و ساده يعني سهل و ممتنع ادا مي كند .
سعدي (به نظر خود او) كيست ؟
سعدي سخنور است و نيز سخن پرور و سخن باز . حكايتي را مي آورد كه در ديار نظامي يعني شهر گنجه واقع شده است و آن احوال شهزاده اي ناپاك و بدهنجار است كه ساغر مي در دست و مست در مسجدي درآمده در مقصوره پارسايي مقيم بود با زبان دلاويز و قلبي سليم .
در اينجاست كه سعدي مي گويد :
اگر دست قدرت نداري ، بگوي كه پاكيزه گردد به اندر زخوي
بطور عام در مي يابيم كه سعدي خود را همطواز اشخاص قرار مي دهد كه در حكايت هاي خويش احوال ايشان را مي آورد . آنانكه در حالات دشوار جامعه مردمان را دستگير و رهنماي مي شوند وقتي آنان را اصلاح مي كنند كه صاحب جاه و منزلت اند. اين راهنمايي و اندرز دهي كاري آسان نيست بلكه سخت دشوار است .
سعدي را از روي خردمندي ، بالاتر و والاتر از ملوك و سلاطين در مي يابيم زيرا به ايشان اندرز مي دهد، و اين درهمه باب هاي گلستان و بوستان معلوم و مشهود است .
همچنان سعدي برتر است از آن ناصحان اهل ريا كه از كوچه ي درويشي نگذشته اند و دين را به دنيا مي فروشند .
زبان مي كند مرد تفسير دان كه علم و ادب مي فروشد به نان
كجا عقل يا شرع فتوي دهند كه اهل خود دين به دنيا دهند
سعدي مطمئن بود كه دينداري و عرفان و درويشي او برتر از نفع جويان ، اهل ظاهر است. بنابراين سعدي حكيمي است كه به اندرز اخلاق مي دهد آنهم مطابق به فرهنگ و تعليم متداول و معتبر . اما در كار و زندگي شخصي ديگر دخالت ندارد بلكه جويده است .
سعدي حكيم ، مخالف و برعكس مردمان بدهنجار است . از گفتن سخنان تلخ به ايشان باكي ندارد ، زيرا كه حقيقت تلخ است ، اما اندرز حكيم ، عادلانه است و راه وسط و نه دشنام تند است و نه سخن بي اثر ، بلكه پندي است ، گفته از روي دانش .
سعدي آگاه است كه از شر حاسدان نخواهد رسد پس آيا بايد كه خموشي گزيند ؟
درآن صورت از سعدي اثري نخواهد ماند . همان است كه از روي حقانيت وصفاي گفتار
خويش دلاورانه مي گويد :
نقابي است هر سطر من زين كتيب

فرو هشته بر عارضي دل فريب
معاني است در زير حرف سياه
...


مبلغ قابل پرداخت 26,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 59

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما