محل لوگو

تاريخچه جهانگردي 15 ص


تاريخچه جهانگردي  15 ص

نام فایل : تاريخچه جهانگردي 15 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 13

حجم : 85 کیلوبایت


تاريخچه جهانگردي
به نظر برخي از محققان آغاز صنعت گردشگري همزمان با رايج شدن استفاده از حمامهاي معدني در قرن هجدهم مي باشد كه به منظور استفاده هاي درماني در بعضي از كشورها، مورد توجه خاص قرار گرفته بود. اما زمان شروع جهانگردي به معني و مفهوم صنعتي هنوز دقيقاً مشخص نيست، هر چند گردشگري داخلي يا خارجي داراي قدمت ديرينه اي مي باشد.
واژه توريست ( جهانگرد) از كلمه فرانسوي “ تور” گرفته شده است. اين واژه از اوايل قرن نوزدهم در بين مردم انگلستان رواج يافت و به تدريج در بين كشورهاي ديگر نيز مورد استفاده عام قرار گرفت.
با توجه به اينكه انجام مسافرتهاي طولاني و جهانگردي در معني و مفهوم اصلي خود نياز به وسيله نقليه سريع دارد، لذا در قديم مسافرتهاي طولاني از طريق كشتي در دريا و كالسكه در روي زمين انجام مي گرفت. با توسعه گردشگري زميني، به منظور كاهش مسافت و زمان مسافرت ساخت وسايل نقليه سريع مورد توجه قرار گرفت و كم كم كالسكه ها جاي خود را به دوچرخه دادند. اختراع لاستيك بادي و استفاده از آن در دوچرخه توسط يك دامپزشك ايرلندي به نام آقاي دانلوپ، استفاده از اين وسيله نقليه را آسانتر نمود و توجه بيشتر مردم را به سوي استفاده اين وسيله فرا خواند. اختراع ماشين بخار و ساخت موتورهاي بخار و استفاده از آن در كشتي ها، قطارها و حتي اتومبيل، توسعه و تحول عظيمي در صنعت توريسم را بوجود آورد. به موازات ساخت و افزايش توليد خودرو ، كشتي، قطار، ساخت هواپيما نيز مورد توجه قرار گرفت اما علي رغم گسترش اين صنعت و ايجاد مسيرهاي هوايي متعدد در بين كشورها تا دهه 30 هنوز هواپيماهاي ساخته شده قابليت جا به جايي مسافران زيادي را نداشتند و به همين دليل تمام مسافرتها از طريق دريايي و زميني انجام مي گرفت.
مسافرتهاي طولاني مدت با توجه به وسايل نقليه آن زمان نياز به اقامت و استراحت در بين مسير را داشت. يعني ساخت هتلها و رستورانها را فرا مي خواند. اولين هتل در سال 1794 در شهر نيويورك تاسيس شده است و بدنبال آن در انگلستان و فرانسه نيز ساخت هتلها و رستورانها به تدريج و گسترش يافت.
انجمن آسيايي كوهنوردي كه به منظور كشف علمي مناطق مختلف كوهستاني تشكيل گرديده بود، موجب ايجاد و شكل گيري كلوپهاي دوچرخه سواري و كوهنوردي ديگري همانند كلوپ آلپاين لندن، كلوپ دوچرخه سواران جهانگردان انگلستان و انجمن زيباسازي ويس بادن آلمان و … گرديد كه خود نيز نشان بر توسعه و گسترش گردشگري در بين مردم كلوپها و انجمنهاي توريستي گشت.
تاسيس كلوپهاي توريستي به اوايل قرن 19 بر مي گردد اما قبل از آن آژانسهاي مسافرتي در برخي از كشورها فعاليت داشتند و شايد بتوان گفت اولين آژانس توريستي كه در زمينه گردشگري، برگزاري تورهاي علمي و كوهنوردي فعاليت داشت در سال 1841 و در نيويورك تاسيس گرديد.
تاريخچه فدراسيون بين المللي اتومبيلراني (
FIA
)
تاسيس كانونهاي اتومبيلراني از كشور انگلستان شروع گرديد. در سال 1897 كانون اتومبيلراني سلطنتي (
RAC
) انگليس تاسيس گرديد و بدنبال آن در مجارستان (1900) ، آمريكا(1902) و نيوزيلند (1903) نيز كانون‌هاي مشابهي به‌وجود آمدند. با توسعه و گسترش خدمات و فعاليتهاي كانون‌هاي اتومبيلراني در كشورها و ازدياد خودروهاي توليدي و همچنين ايجاد انگيزه سفر با خودرو ، پيدايش ايده همكاري في مابين در كشورهاي ثالث در بين كشورهايي كه داراي چنين كانون‌هايي بودند شكل گرفت و به‌دنبال آن فدراسيون بين المللي اتومبيلراني (
FIA
)در سال 1904 ميلادي تأسيس گرديد. اين فدراسيون به منظور حفظ و تامين منافع سازمانهاي اتومبيلراني و استفاده كنندگان وسايط نقليه موتوري فعاليتهاي خود را آغاز نمود. همچنين اين سازمان، بدنه حاكم بر ورزش اتومبيلراني در سراسر دنيا مي باشد.
فدراسيون بين المللي اتومبيلراني
FIA
سازماني غير انتفاعي است كه 169 سازمان اتومبيلراني را از 120 كشور در 5 قاره گرد هم آورده است. كانونهاي عضو نماينده بيش از 100 ميليون اتومبيلران و خانواده آنان مي باشند كه اين موضوع مايه افتخار
FIA
مي باشد. فدراسيون بين المللي اتومبيلراني مسائلي نظير ايمني، تحرك و پويايي، محيط زيست و قوانين مصرف كنندگان را فعالانه ارتقاء داده و از منافع اتومبيلرانان در سازمان ملل، اتحاديه اروپا و ساير سازمانهاي بين المللي حمايت مي نمايد.
اتحاديه بين المللي جهانگردي(
AIT
)
در سال 1883 انجمني با نام انجمن جهانگردي تاسيس شده و به‌دنبال آن استفاده از واژه جهانگردي در انجمن جهانگردي نروژ نيز صورت گرفت كه در سال 1868 رسماً شروع به فعاليت نمود. متعاقب آن انجمن‌هاي مشابهي در كشورهاي سوئد، فنلاند و دانمارك تاسيس گرديد و ساير كشورهاي اروپايي ديگر نيز در دهه 1890 مراكزي را به عنوان كانون جهانگردي معرفي نمودند از قبيل : كانون جهانگردي فرانسه (1890) كانون جهانگردي ايتاليا (1894) كانون جهانگردي بلژيك (1895) ،‌ سوئيس و لوكزامبورك …
با توسعه و ازدياد كانون‌هاي جهانگردي و اتومبيلراني، در سال 1986 ايده پيدايش اتحاديه بين المللي و پيروي از خط مشي كلي و عمومي اكثر انجمن‌ها به اصول و قوانين پيشنهاد شده از سوي بعضي كشورها، شكل گرفت. پيدايش و تاسيس چنين اتحاديه‌اي و شكل گيري قوانين و مقررات بين الملل نياز به برگزاري كنگره‌هاي متعددي داشت. اولين ابتكار در برگزاري كنگره‌اي در اين زمينه از سوي كلوپ هلند ((
...


مبلغ قابل پرداخت 26,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 58

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما