محل لوگو

اختلال در ديكته - نقطه و سرکش 6ص


اختلال در ديكته - نقطه و سرکش 6ص

نام فایل : اختلال در ديكته - نقطه و سرکش 6ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 5

حجم : 32 کیلوبایت


اختلال در ديكته
(دقت و توجه در نقطه گذاري و سركش)
تهيه و تدوين: زهرا فيض آبادي
مركز آموزش و توابخشي مشكلات ويژه يادگيري سبزوار
*******************************
ناتواني هاي توجهي
يكي از فراوان ترين مشكلات در ميان كودكان كه موجب كاهش كارايي آنان در مدرسه مي گردد فقدان توجه است مشاهدات نشان مي دهد كه هنگامي كودك در تمركز بر روي تكليف طرح شده، با شكست مواجه مي شود كه نتواند سر و نگاهش را به سمت محلي كه در حال آموزش به او است جهت دهد و يا در دنبال كردن دستورالعمل ها با شكست مواجه شود از طرف ديگر ادامة كار بر روي يك تكليف معيّن، تعيين جهت نگاه و سر، حالت چهره اي مراقب و گوش به زنگ و اجراي دستورالعمل ها و موفقيت در عملكرد نشان دهندة رفتار توجه كودك است.
به هر حال وقتي كودك مبتلا به نقصان شديد توجه است اين مشكل مي تواند اثرات مخربي بر يادگيري او داشته باشد.
بهبود رفتار توجه كردن
آنچه ضروري است آموزش رفتار و توجه در يك فعاليت خاص، مانند توجه به خواندن يا هجي كردن، يا توجه به حركات موجود در يك رقص و يا توجه به تكاليف يادگيري آشنا مي باشد. از طرفي انتقال اين رفتارهاي توجهي به فعاليت هاي ديگر نيز از اهميت خاصي برخوردار است هنگامي كه رفتارهاي توجه مناسب براي آموزش انتخاب شوند معلم بايد تكنيك ها و راهبردهاي آموزشي و لازم جهت افزايش انگيزه و افزايش توجه به تكاليف يادگيي موردنظر را بيابد.
راهبردهاي آموزشي بهبود رفتار توجه كردن
1- بر روي توجه انتخابي محرك مربوط كار كنيد:
بعضي كودكان در يادگيري خواندن به جاي تمركز بر روي توالي حروف يك كلمه، بر روي يك كلمه يا شكل آن متمركز مي شوند و به دليل توجه به يك علامت غيرضروري در تكليف يادگيري، حواس شان پرت مي شود.
راهبردهاي كمك به انتخاب محرك مربوط توسط كودكان:
الف) به كودك بگويد كدام محرك مهم است (مثلاً كودكان راهنمايي شوند كه به توالي و تركيب حروف موجود در كلمه آن طور كه به طور صحيح خوانده مي شوند، نگاه كنند.)
ب) تعداد محرك ها و پيچيدگي آن را كم كنيم (مثلاً معلم بايد تعداد و تنوع مسائل رياضي را كاهش دهد تا دشواري تكليف كمتر شود)
ج) افزايش درجه شدت محرك مربوط (مثلاً اگر كودكي در بازشناسي و خواندن حروف مصوت كوتاه مشكلاتي دارد معلم مي تواند حروف مصوت كوتاه را قرمز رنگ كند تا توجه كودك جلب شود).
2- استفاده از تازگي:
تازگي همراه با محركي به كودك عرضه مي شود كه به آساني توسط او كشف شود به طوريكه شكست را تجربه نكند يك چرتكه، شمارش گر و يا كامپيوتر كوچك دستي به جاي كتاب حساب نمونه هايي از تازگي هستند.
3- به كار گرفتن حس لامسه و حركت:
مي توان با حس لامسه و ادراك حركت توجه كودك را افزايش داد سيستم فرنالد مثال خوبي است از اينكه چطور حس لامسه و حركت مي تواند به كودك كمك كند تا به محرك بصري از طريق ترسيم طرح هاي حروف هنگاميكه در حال گفتن نام يا صداي آنهاست توجه كند.
4- مواد را در دسته هاي مشترك ارائه دهيد:
كلمات هم خانواده در تكليف خواندن و روش هاي انتقال، مثال هايي از محتويات يادگيري در مجموعه ها هستند.
5- استفاده از تجارب معنادار قبلي:
مثلاً در آموزش يك دانش آموز مبتلا به ناتواني يادگيري كه هدف از آن بهبود درك مطلب او در كلاس ادبيات مي باشد ممكن است ارتباط دادن محتوي خواندن با تجارب فرد و هيجاناتش مفيد باشد.
...


مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 59

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما