نام فایل : کارآفرینی 24 ص
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 28
حجم : 102 کیلوبایت
مقدمه
هوش هيجاني داستاني نگفته در پس پديدةكارآفريني است (كروس،تراواگلون[1]2003). مككلهلند[2] فرايند كارآفريني را فراتر از شغل و حرفه و يك شيوه زندگي تعبير مينمايد به طوري كه خلّاقيت و نوآوري، عشق به كار و تلاش مستمر، پويايي، مخاطرهپذيري، آيندهنگري، ارزش آفريني، آرمانگرايي، فرصتگرايي، نياز به پيشرفت، مثبت انديشي، زير بنا و اساس زندگي كار آفرينانه ميباشد. در اين زندگي شكست مفهومي نداشته و بعنوان پلّهاي براي بالا رفتن، موقعيتي براي آموختن، تصور ناقصي از واقعيت، ابهامي كه در هدف وجود دارد و واقعهاي كه هنوز فوايد آن تبديل به سود نشده شناخته ميشود (صمد آقايي، 1377). خصوصّياتي همچون جستجو به دنبال فرصتها، به جان خريدن خطرات، و اصرار در تحقّق ايدهها در مجموع ديدگاه خاصي را تشكيل ميدهند كه كارآفرينان را به تصوير ميكشد (دانلد اف، ريچارد ام. ترجمه عامل محرابي،1383). در اين ديدگاه كارآفرينان عبارتند از: افرادي كه مهارتهاي عاطفيشان به خوبي رشد يافته، از زندگي خويش خرسندند، كارآمد بوده و عاداتي فكريشان از آنها افرادي موّلد و كارآمد ميسازد؛ افرادي كه نميتوانند بر زندگي عاطفي خودتسلّط داشته باشند، درگيرشان در كشمكشهاي درونيمانع تمركز و تفكّر روشن در كار ميشود (گلمن،ترجمه پارسا،1382
).
هوش هيجاني به عنوان عاملي مهم براي موفقيت در محل كار شناخته شده است. كارآفرينان كساني هستند كه در محل كار خود فراتر از هنجار و عرف ميدرخشند و در كار از ديگران پيشي ميگيرند (تراواگلون، 2003)
.
مباني نظري
بار- اون[3] (2000) هوش هيجاني را مجموعهاياز تواناييهاي غير شناختي، توانشها و مهارتهايي تعريف كرده است كه بر توانايي رويارويي موفّقيت آميز با خواستهها، مقتضيات و فشارهاي محيطي تأثير ميگذارد (به نقل ازسياروچي وهمكاران،ترجمه نوري ونصيري،1383)
.
وي سينگر[4] هوش هيجاني را هوش به كارگيري عاطفه و احساس در جهت هدايت رفتار، افكار، ارتباط موثر با همكاران، سرپرستان، مشتريان و استفاده از زمان در چگونگي انجام دادن كار براي ارتقاينتايج تعريف ميكند (وي سينگر،2000/ نقل از خائف الهي،دوستار،1382)
.
مؤلّفههاي هوش هيجاني بر اساس ديدگاهبار- اون
1
-
خود آگاهي هيجاني
5
(ES)
2-
جرأت ورزي
6
(AS).
3-
عزّتنفس
7
(SR).
4-
...
مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان