محل لوگو

وحدت ملي و انسجام اسلامي از ديدگاه آيات و روايات 45 ص


وحدت ملي و انسجام اسلامي از ديدگاه  آيات  و روايات 45 ص

نام فایل : وحدت ملي و انسجام اسلامي از ديدگاه آيات و روايات 45 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 49

حجم : 246 کیلوبایت


عنوان مطلب
وحدت ملي وانسجام اسلامي از ديدگاه آيات و روايات
از:
متينه السادات عبدي
پاييز 1386
مقدمه
وحدت تپش هماهنگ قلبهاست و آهنگ حركت دستها، وحدت اسلامي عامل اقتدار اسلام در برابر كفر و نفاق و اختلاف، آفت بزرگ عزت و استقلال مسلمين است. آرمان و اميد همة دوستان عظمت اسلامي ، وجدائي و تفرقه آرزوي شوم دشمنان ديرينة ماست. وحدت ، كشتي نوح است و تفرقه، تازيانة عذاب الهي.
اميد است در روزگاري كه شياطين، بذر نفاق و تفرقه مي‌پاشند قادر سرزمين مقدس اسلام، درخت دشمن پرورش دهند، با بيداري و يادآوري سخنان وحدت بخش رسول خدا و ائمه معصومين(ع) نقشه‌هاي شوم استكبار، نقش برآب گردد و خداجويان وحدت انديش برگرد قرآن و سُنّت هماهنگ شوند و با رهبري عترت(ع)پرچم استقلال و آزادي را در سراسر گيتي به اهتزاز درآورند. ان شاءالله
اين حديث نيز ، به خوبي نشان مي دهد كه امت واديان س ابق نيز دچار اختلافو چند دستگي شدند و امت اسلام هم دچار اختلاف خواهد شد ولي فرق بين اين دو مكتب «اسلام وغير اسلام» ان اس ت كه دين اسلام ، ابزار وراه كارهايي براي رهايي از تفرقه گذاشته است مانند روايات ، برخلاف اديان ديگر كه در صورت اختلاف با مراجعه كردن به كتابهاي آسماني يا علماي خودشان ، بيشتر گمراه مي شوند.
اتحاد و انسجام در قرآن و روایات
در ابتدای ورود به بحث، سزاوار است که اتحاد و انسجام را، از دیدگاه قرآن و روایات بررسی کنیم، تا به حقیقت این دو واژه، آشنا شده و اهمیت آن را از لسان قرآن و احادیث بشنویم و با دقت و توضیح، پیرامون آنها، به یک جمع بندی کلی برسیم، و در نتیجه ملتی بزرگ و گروهی آگاه، یعنی اسلام و مسلمین، به آرامش و امنیت مطلق برسند زیرا قرآن کریم، کتابی است که خداوند متعال، برای هدایت بشر فرستاده است و کتابی که بخواهد هدایت گر باشد، باید جامعیت داشته باشد وگرنه، آن مجموعه، نمی تواند به خواسته ها و نیازهای بشری، پاسخ دهد و صرفاً، نوشته ای خواهد شد که خالی از هرگونه محتوا است و البته روایات پیامبر و اهل بیت ایشان نیز چنین خاصیتی دارند.
الف ) اتحاد وانسجام از نقل قرآن
در قرآن، از لفظ اتحاد و انسجام استفاده نشده است، اما کلماتی که با این واژه همخوانی داشته و از یک خانواده هستند، وجود دارد و بعضی دیگر از واژگان، از نظر محتوایی، با بحث مورد نظر، تطابق و هماهنگی دارند.

.تفسيرات
شش آیه در قرآن وجود دارد که از کلمه ی «وحده» استفاده شده است که همگی به معنای «یکی بودن» و به «تنهایی» می باشد و پنج آیه از تفرقه و جدایی سخن می گوید و همان طور که می دانید، تفرقه، ضد اتحاد و انسجام است و در این قسمت به این آیات اشاره کرده و ترجمه و توضیح آن را بیان خواهیم کرد.
1- قالُوا أَجِئتَنا لِنَعبُدَ اللهَ وَحدَهُ وَ نَذَرَ ما کانَ یَعبُدُ آباؤُتنا فَأتِنا بِما تَعِدُنا اِن کُنتَ مِنَ الصّادِقِینَ
1
«قوم حضرت هود به او گفتند: آیا تو به نزد ما آمده ای که خدای یگانه را بپرستیم و از خدایانی که پدران ما می پرستند دوری کنیم. پس تو اگر راست می گویی عذابی را که به ما وعده داده ای بفرست «زیرا ما به خدای تو ایمان نمی آوریم.»
نکته ای که از این آیه برداشت می شود این است که رمز اتحاد و انسجام، پرستش خدای یگانه و شناخت خدای واقعی از میان خدایان گوناگون و ساختگی است. نکته قابل دقت در آیه ی مذکور آن است که تعصب و تقلید بی جا مانع شناخت حقیقت انسان می شود و انسان را به دشمنی و کنیه می کشاند.
2
پس اگر قوم حضرت هود (ع) خدایان متعدد را رها می کردند و به گرد خدای واحد جمع می شدند و در پرستش خدای متعال متحد بودند به طور یقین سعادت دنیا و آخرت نصیب آنها می شد.
2- وَجَعَلنا عَلی قُلُوبِهِم أَکِنَّهً اَن یَفقَهُوهُ وَ فِی آذَانِهِم وَ قراً وَ إذَا ذَکَرتَ رَبَّکَ فِی القرآنِ وَحدَهُ وَلَّوا عَلَی أَدبارِهِم نُفُوراً
3
ما، بر دل و گوش مشرکان، پرده ای قرار دادیم، زیرا قرآن را درک نمی کنند و زمانی که، یگانگی پروردگار خود را، به یاد آنها می آوری، پشت کرده و گریزان می شوند.
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 86

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما