نام فایل : كاهش منو اكسيد كربن 13 ص
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 14
حجم : 43 کیلوبایت
هدف كاهش مونوكسيد كربن، اكسيد نيتروژن و هيدروكربنهاي نسوخته
كاربرد سنسور اكسيژن در موتور انژكتوري
از اين سنسور در كنترل و پايين نگه داشتن ميزان مونوكسيد كربن، اكسيد نيتروژن و هيدروكربنهاي نسوخته ميتوان استفاده كرد
سنسور اكسيژن (كه با نامهاي ديگر مانند سنسور
O2
، لامبدا سنسور و يا سنسور
EGO
معرفي ميشود) يكي از مهمترين سنسورها در موتور انژكتوري است. شكل آن شبيه يك شمع است و در منيفولد اگزوز بين توربو و مبدل كاتاليست قرار ميگيرد. (مطابق شكل 1).
هنگاميكه در دماي عملكرد قرار ميگيرد، مثل يك باتري كوچك عمل ميكند كه ولتاژ توليدي آن ناشي از اختلاف غلظت اكسيژن موجود در اگزوز و اكسيژن موجود در محيط اطراف است. با اين روش آن مقدار از اكسيژن بخار شده موجود در خروجي را اندازهگيري كرده و به
ECM
اجازه ميدهد تا احتراق را متناسب با گريدهاي مختلف سوخت مصرفي، تغييرات ارتفاعي (ناشي از حركت خودرو در مسير خود)، ميزان مصرف سوخت و... كنترل كند. همچنين از اين سنسور ميتوان در كنترل و پايين نگه داشتن ميزان مونوكسيد كربن، اكسيد نيتروژن و هيدروكربنهاي نسوخته استفاده كرد.
شكل 1
معرفي سنسور اكسيژن
سنسور اكسيژن شامل بدنه سراميكي با سره پلاتينيوم است. سره سنسور توسط غلاف فلزي محافظت شده است. محدوده خارجي اين سراميك پوشش داده شده در معرض اكسيژن موجود در اگزوز قرار دارد. قسمت داخلي آن به اكسيژن موجود در اتمسفر مرتبط است(شكل شماره 2). اختلاف بين اين دو نقطه باعث توليد ولتاژ در سنسور ميشود.
قبل از اينكه سنسور عمل كند بايد در حدود 300 درجه سلسيوس گرم شود (در حدود 600 درجه فارنهايت) و بهترين عملكرد را در حدود دماي 1400 درجه فارنهايت دارا است. لذا محل قرارگيري آن را اگزوز در نظر گرفتهاند. تا قبل از اينكه دماي سنسور به دماي نامي عملكرد برسد، واحد كنترل الكترونيكي خودرو به صورت
Open
Loop
عمل كرده بطوريكه
ECU
بدون اينكه فيدبكي داشته باشد، فقط اطلاعات را از سنسور اكسيژن گرفته و مقادير قابل كنترل را براي تنظيم نسبت هوا به سوخت اصلاح ميكند. در هنگام شروع كه موتور سرد است، ميزان نسبت هوا به سوخت كمي در حالت غليظ كار ميكند.
از آنجاييكه سنسور اكسيژن براي انجام عملكرد صحيح بايد پيشگرم شود، برخي واحدهاي جديدتر شامل يك هيتر دوازده ولتي بوده تا سنسور را هرچه سريعتر به دماي عملكرد برسانند زيرا در غير اينصورت همانطوريكه قبلا توضيح داده شد تا زمانيكه سنسور به دماي عملكرد نرسد، موتور به صورت
Open Loop
كار ميكند كه از نظر مصرف سوخت مقرون به صرفه نيست. اين سنسورها ميتوانند با تعداد سيمهايي كه از اين واحد خارج ميشوند، شناسايي شوند اگر سنسوري يك سيم داشته باشد، اين سنسور فاقد هيتر است. اگر داراي سه سيم باشد، يكي از آنها براي سيگنال بوده و دو سيم ديگر براي هيتر استفاده شده است. برخي ديگر داراي چهار سيم بوده كه يكي از آنها براي سيگنالهاي محيط اطراف (جلوگيري از اثرات نويز و افزايش دقت اندازهگيري) و دوتاي ديگر براي هيتر است. در اين حالت سيم سيگنال در مقابل اثرات جانبي محافظت شده و شكل ظاهري آن شبيه آنتن تلويزيون به صورت تو درتو و هم محور، كشويي است.
بيشتر موتورها با توربو، از سنسورهايي با هيتر استفاده ميكنند زيرا توربو به مقدار زيادي از انرژي فوق گرم جهت پمپ كردن هواي اضافي به سيستم، استفاده ميكند. بدون هيتر سنسور داراي عملكرد خوبي نبوده و عددي كه ارايه ميدهد قابل قبول نيست. مخصوصا در هنگام شروع به كار توربو، اين موضوع مشهودتر است.
...
مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان