محل لوگو

عدالت زيباست ! 75 ص


عدالت زيباست ! 75 ص

نام فایل : عدالت زيباست ! 75 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 52

حجم : 251 کیلوبایت


مقدمه
لذا روشن است , هر کسي نيز درصدد ارائه تعريفي از عدالت در تاريخ بشري , عدالت يکي از پرمعناترين و باارزش ترين مفاهيم انساني است . عدالتخواهي مستمر انسان را بايد امري فطري دانست. زيرا تا کنون هيچگاه از فهرست خواسته هاي فردي و اجتماعي انسان خارج نشده است .
, تبيين ايجاد راههاي تحقق و چگونگي مبارزه با بي عدالتي است و يکي از اهداف اصلي فعاليتهاي خود را دستيابي به عدالت اعلام ميکند.
عدالت موضوع اصلي و محوري اکثر نظريات مکتبهاي اجتماعي , سياسي و اقتصادي است. از اينرو مدعيان واقعي و يا کاذب عدالت در همه تاريخ و در اقصي نقاط جهان يافت ميشوند. امّا در عمل , بي عدالتي به همان اندازه نيز گسترده و شديد ميباشد . تا جائيکه رسيدن به عدالت همواره يکي از آرزوهاي اساسي انسان است. حتي اگر اميد چنداني به تحقّق کامل آن وجود نداشته باشد.
در دو قرن اخير بحث عدالت در سطح جهاني بيش از گذشته مطرح ميباشد و مکاتب و جريانهاي فکري هر يک نظريه اي در اين زمينه ارائه کرده و عده اي از مجذوب , مقلّه و يا مريد خود نموده اند , اما با گذشت چند دهه بسياري از آنها ناتواني و ضعف خود را آشکار و از صفحه اجتماع و فعاليت عمومي خارج و به تاريخ انديشه هاي سياسي و اجتماعي پيوستند.
در جريان انقلاب اسلامي در ايران و پس از پيروزي , بحث عدالت به مثابه جدّي تري و مهمترين ارکان انقلاب اسلامي مطرح شد و جزء آرمانهاي اصلي مردم انقلابي ايران قرار گرفت. همچنين در جهان اسلام و به ويژه در قرن اخير , آثار , تأليفات و تحقيقات زيادي در اين مقوله انجام شده و هريک از نويسندگان و محقّقان با توجه به ديدگاههاي خود , مواضع و تحليلهائي ارائه کرده اند. طبعاً به دليل اهميت و گستردگي موضوع و ظهور پديده هاي جديد , ميبايست بحث عدالت از ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گيرد و تداوم داشته باشد.
اهميت اصل عدالت
يکي از مهمترين اهداف حقوق بشر و اصيلترين مباني و حرکتهاي اجتماعي و موثرترين انگيزه نهضتهاي اصلاحي که در طول تاريخ مورد توجه همه نظامهاي سياسي , حقوقي و اصلاحي جهان قرار گرفته و بر آن تکيه و تأکيد فراوان رفته , اصل عدالت است. اصل عدالت مورد توجه شرايع و نظامهاي الهي نيز بوده و هدف پيامبران و مصلحان اجتماعي معرفي شده است و مکاتب حقوقي آزاد به ويژه طرفداران حقوق فطري به آن تکيه و تأکيد نموده اند و بسياري از فلاسفه و حقوقدانها ، حقوق فطري را در اصل عدالت خلاصه ميکنند.
مفهوم لغوي عدالت
عدل , مصدر يا اسم جمع است و مذکر , مونث , مفرد و جمع آن يکسان ميباشد و به معني ذاتي , سادگي , داد و انصاف , داوري و درستي مي آيد . مفهوم عدل به معني برابري و تساوي , ميانه روي و درستي , دادگري و انصاف , داوري با راستي و درستي و مفاهيم ديگري از اين قبيل است.
تعريف عدالت
فلاسفه و علماي سياست و حقوق , تعاريف مختلفي براي عدالت اظهار کرده اند که از ديدگاههاي آنان نسبت به مباني عدالت نشأت ميگيرد .
استاد شهيد مطهري براي مفهوم عدل چهار معني ارائه داده است :
1- عدل به معني توازن و تعادل در يک جامعه يا يک سيستم يا يک مجموعه در مقابل ظلم به معني بي تناسبي و ناموزوني و ناهمسوئي
2- عدل به معني رعايت استحقاقها , يعني هر صاحب حقي را به حقش رساندن و به عبارت ديگر به هر کس هر آنچه شايسته آن است را دادن و مقابل آن ظلم يعني هرج و مرج و ناحق و باطل را لباس حق پوشاندن.
3- عدل به معني تساوي و برابري و در مقابل آن ظلم, به معني تبعيض و عدم تساوي است . اين معنا براي عدل , کلامي عاميانه , نابخردانه , بسيار محدود و موقت بوده و در صورت گسترش انحرافي است و با محاسبات دقيق مخالفت دارد ، مانند : نمره يکسان به
دانش آموزان متفاوت دادن.
4- عدل به معني اعطاء وجود از سوي پروردگار در حد امکان وجود يا کمال وجود است و ظلم در اين مقام منفع فيض از سوي فياض علي الاطلاق ميباشد.
بطور کلي در تعريف عدالت بهتر است بگوييم.
(( عدالت عبارت است از رعايت تساوي در مقابل حقوق طبيعي و فطري و رعايت استحقاقها در حقوق ناشي از الويتهاي طبيعي يا اکتسابي ))
قرآن در اين مورد مي گويد :
(( اِنَّ الله اصطفيه عَلَيکُم وز اَدُ بَسطَه في العلم و الجِسم ))
بقره 247
(( خداوند بر اثر الويت طبيعي که قوّت جسماني است و الويت اکتسابي که تحمل رنج آمرزش علم است طالوت را بر ديگران امتياز بخشيده ))
عدل تکويني خداوند
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 84

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما