محل لوگو

شيوه هاي گرمايش خورشيدي 15 ص


شيوه هاي گرمايش خورشيدي 15 ص

نام فایل : شيوه هاي گرمايش خورشيدي 15 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 16

حجم : 59 کیلوبایت


شيوه هاي گرمايش خورشيدي
2ـ شيوه هاي گرمايش خورشيد ساختمان به دو دسته مستقيم مي شوند :
شيوه هاي فعال و شيوه هاي غير فعال كه در ادامه به توضيح هر يك از آنها مي پردازيم.
2ـ1 شيوه هاي غير فعال گرمايش خورشيدي
يك سيستم حرارتي غير فعال شامل 5 جزوه به شرح زير مي باشد :
1ـ پرتوگير : عبارتست از سطح شفافي كه در نماي جنوبي ساختمان به صورت افقي با شيب دار قرار مي گيرد تا مقداري از پرتو خورشيدي تابيده شده را گرفته و به داخل به طرف جذب كنند. هدايت نمايد.
2ـ جذب كننده : سطحي است مشرف به پرتوهاي آفتابي كه تابش آفتاب را جذب و به انرژي حرارتي تبديل مي نمايد.
3ـ انباره : عبارتست از مصالح متراكمي كه حرارت انتقال يافته و جذب كننده را در خود نگه مي دارد و آن مقدار حرارت را كه بلافاصله مورد استفاده نخواهد بود ذخيره مي نمايد.
4ـ توزيع كننده : وسيله أي كه حرارت جمع شده در انباره را در مواقع ضروري به فضاي مورد نياز منتقل مي كند.
5ـ تنظيم كننده يا كنترل كننده جزئي است كه اتلاف حرارت در زمستان يا جذب حرارت در تابستان را از طريق پرتو گير كنترل مي نمايد. بدين طريق كه بر روي پرتوگير سايه مي اندازد و يا هواي داخل ساختمان را خارج مي كنند. براي معرفي هرچه واضح تر ، شيوه هاي غير فعال را به سه دسته تقسيم كرده ايم : در دريافتهاي "مستقيم" ، "غير مستقيم" و "جداگانه" . اين تقسيمات بر پايه وضعيتهاي مختلف و متقابل خورشيد ، انباشت حرارتي و فضاهاي اصلي انجام شده كه در داخل هر دسته اجزاء مختلفي وجود دارد.
2ـ1ـ1ـ شيوه دريافت هاي مستقيم
شيوه دريافت هاي مستقيم اولين و ساده ترين نوع گرمايش غير فعال خورشيدي است با اين شيوه تشعشعات خورشيدي مستقيماً داخل خانه را گرم كرده و اتاق به صورت جذب كننده عمل مي كند. بنابراين بايد داراي جداره هاي جذب و انباشت كنندة حرارت باشد تا در عرض روز حرارت كافي ، براي جبران هواي سرد شب ، ذخيره كرده باشد. (شكل 2ـ1)
چنين شيوه أي داراي دو جزء مي باشد. اول : يك سطح شيشه أي جنوبي ، دوم : يك جرم جذب كننده به دو حرارت در داخل براي جذب و انباشت حرارت
2ـ1ـ2ـ شيوه دريافتهاي غير مستقيم
در شيوه دريافت غير مستقيم معمولاً از ديوار جذب و انباشت حرارت استفاده مي كنند تمام ديوارهاي جذب و انباشت الزاماً داراي يك جدار شيشه أي رو به جنوب براي دريافت حداكثر انرژي خورشيدي و در زمستان و يك جرم جذب كننده حرارت در پشت شيشه به فاصله 10 سانتي متر پايينتر براي جذب حرارت روي سطح خارجي ، انباشت حرارت در حجم و سپس پخش آن بوسيله سطح داخلي خود مي باشد. (شكل 2ـ2)
به مصالحي كه براي ساخت ديوارهاي جذب و انباشت بكار مي رود به 2 گروه تقسيم مي شو : ديوار نبايد جذب و انباشت و ديوار آب جذب و انباشت.
2ـ1ـ2ـ1ـ ديوار بناي جذب و انباشت
ديوار بناي نما تشعشعات خورشيدي را در روي سطح خارجي خود جذب كرده و سپس حرارت را از طريق هدايت به داخل ديوار منتقل مي كند. معمولاً سطح خارجي ديوار را با رنگ سياه يا تيره مي پوشانند با كيفيت جذب تشعشعات خورشيدي بهتر شود. حرارت منتقل شده به داخل ديوار از طريق سطح داخلي آن بوسيله تابش و جابجايي به داخل اتاقها راه مي يابد . سوراخهاي كه در ديوار تعبيه مي شوند عمل توزيع و حرارت بوسيله جابجايي طبيعي (گردش حرارت طبيعي) را امكان پذير مي كنند.
خانه«ترمب» در اوديو(كوههاي پيرنه شرقي ـ فرانسه) معروفترين نمونه اين شيوه است. اين خانه در سال 1967 بوسيله پروفسور فليكس ترمب و آرشيتكت«ژنار» ساخته شده است. نمايي جنوبي اين ساختمان شامل شيشه دو جداره و يك ديوار بتني به ضخامت 60 سانتي متر مي باشد و براي جذب بهتر تشعشعات رنگ سياه به آن زده اند كه اين ديوار هم اكنون بنام طراح آن به ديوار ترمب معروف است. (شكل 2ـ4)
2ـ1ـ2ـ2ـ ديوار آب جذب و انباشت
اصول عملكرد ديوار آب و بناي يكي است به يك طريق خورشيد را جذب و پخش مي كنند و تنها فرق مهم اين دو در طريقه انتقال حرارت است كه در ديوار آب بيشتر اين انتقال از طريق جابجايي انجام مي شود تا هدايت جدار بيروني ديوار آب معمولاً به رنگ سياه يا تيره و مات بوده تا جذب هرچه بيشتر انرژي خورشيد در سطح جدار خارجي ديوار را امكان پذير كند.
شكل (2ـ5)
2ـ1ـ2ـ3ـ معايب ديوار ترمب
معايب اصلي آن عبارتند از :
الف)مقدار زيادي از انرژي كه وارد ديوار مي شود خيلي زود آن را ترك مي كند.
ب) مقدار زيادي از اين انرژي از شيشه كاري به بيرون رفته و براي هميشه از ساختمان
هدر مي رود.
ج) در مسحهاي سرد آفتابي ، هنگامي كه اتاقها خيلي سرد شده ، مقدار كمي تابش خورشيدي مي تواند مستقيماً وارد اتاق شود (يا به طور مطلق هيچ نوع تابشي نداريم) و در نتيجه گرمايش سريع نخواهد بود.
د) هيچ راه ساده و موثري براي متوقف ساختن جريان حرارت از ديوار به اتاقها ، هنگاميكه اتاق ها ، خود ، بيش از حد دلخواه گرم اند ، وجود ندارد .
...


مبلغ قابل پرداخت 26,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 67

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما