محل لوگو

شهرسازي 33 ص


شهرسازي 33 ص

نام فایل : شهرسازي 33 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 28

حجم : 2218 کیلوبایت


مقدمه
در رشته ظاهراً جوان شهرسازي رسم و روال بر اين است كه دو گروه نقشه مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
گروه اول
نقشه‌هايي در دو سه مقياس از منطقه‌اي كه شهر و پيرامون را فرا مي‌گيرند و پس از آن نقشه‌هاي بزرگ مقياس‌تري كه جزئيات وضع موجود و عوارض موجود بر روي زمين اعم از طبيعي (
Natural details
) يا ساخت بشر
Cultural details
را نشان مي‌دهند اين گروه نقشه را اصطلاحاً نقشه‌هاي كاربري زمين در زمان حاضر (
Existing land use maps
) نم مي‌گذارند اصالت ودقت اين نقشه‌ها متناسب با مقياس آن‌ها تاثيري عمده بر موفقيت‌ها يا مشكلات شهرسازان داشته است.
گروه دوم
نقشه‌هاي پيشنهادي هستند كه آن‌ها نيز كاربري زمين را پس از اجرا دگرگون مي‌كنند و اصطلاحاً نام
proposed land use maps
مي‌گذارند.
در گروه اول «مادر نقشه‌ها» نقشه‌هاي توپوگرافي هستند كه چون در كاربردهاي شهرسازي مقياس آن‌ها بزرگ است گروهي آن‌ها را «پلان توپوگرافي» نام مي‌نهادند سخن از توپوگرافي يعني چهره واقعي هندسي زمين شامل رودخانه‌ها كانال‌ها مسيل‌ها، مزارع يا باغات ودرخت‌ها، راه‌ها، پل‌ها تپه‌ ماهورها و كوه‌ها و... همچنين ساختمان‌هاي پيوسته شهري، دهكده‌اي يا منفرد و ساير عوارض طبيعي مي‌شوند كه اخيراً به آن‌ها عوارض فضايي، محيطي، فيزيكي نيز مي‌گويند همه اين عوارض با دقت‌هاي استاندارد شده‌اي كه مقياس‌ها ديكته مي‌كنند بايد در نقشه‌ها منعكس و مندرج باشند.
در مقياس‌هاي چندگانه مربوط به شهرسازي، اين دقت‌هاي هندسي از درجات بالا هستند چه در مختصات مسطحاتي (
x
ها و
y
ها) و چه ارتفاعاتي (
z
ها يا
h
ها) نياز به توضيح نيست كه فراهم بودن اين نقشه‌ها حداقل از 1:500 و 1:1000 و 1:2000 و 1:2500ها و آن‌گاه 1:5000 و 1:10000 براي شهرسازان اساس كار است و بدون حضور و وجود آن‌ها شهرسازي در مسير فني خود متوقف مي‌شود و بي‌جهت نيست كه رشته‌هاي شهرسازي در ابعاد وسيع و كامل آن از جمله سفارش دهندگان و مشتريان درجه اول نقشه‌برداران وسازمان‌هاي نقشه‌برداري هستند و در رده كاربران بي‌شمار نقشه با گروه نظامي و عمران محيط و چند رشته ديگر كوس رقابت مي‌زنند.
ضمناً در دقت‌ها و كيفيت‌ها (به دليل نقشه‌شناسي) سخت‌گير و مشكل‌پسند نيز هستند كه خود خدمتي بزرگ علمي و فني در جهت اعتلا و ارتقاي كيفيت نقشه‌ها در هر كشور است بر لزوم توپوگرافي كامل در اولين نقشه‌هايي كه براي طرح كلي در اختيار شهرسازان قرار مي‌گيرد تكيه كنيم هيچ شهرساز با تجربه‌اي بدون توجه به توپوگرافي دروني و بروني منطقه كار خود نه مداد بر كاغذ مي‌گذارد و نه بر صفحه كليد كامپيوتر انگشت مي‌زند ارتباطات پيراموني چيست و چه خواهد بود؟ نقاط و گره‌هاي كور و تراكم كجاست؟ سيل‌ها از كجا مي‌آيند؟ عمليات خاكي چه خواهد بود؟ فضاي سبز و حريم تنفس‌هاي كودكان چه خواهد شد؟ كودكستاني‌ها و مدرسه‌روها به كجا مي‌روند؟ و ده‌ها سوال ديگر كه مولفه مهمي از اين سوالات را توپوگرافي زمين پاسخ مي‌دهد.
...


مبلغ قابل پرداخت 25,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 108

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما