محل لوگو

شعر حجم شعر حرف هاي قشنگ نيست 10 ص


شعر حجم شعر حرف هاي قشنگ نيست 10 ص

نام فایل : شعر حجم شعر حرف هاي قشنگ نيست 10 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 7

حجم : 47 کیلوبایت


شعر حجم شعر حرف هاي قشنگ نيست
متن بيانيه « شعر حجم » با امضاي يدالله رويايي ، پرويز اسلام پور ، بهرام اردبيلي و 000
شعر حجم از سالهاي 46 و 47 رسما” موجوديت خود را اعلام كرد و يدالله رويايي و تني چند از شاعران در آن سالها بيانيه شعر حجم را نوشتند كه براي نخستين بار در نشريه ادبي بارو( 1348 ) منتشر شد .
يدالله رويايي در اين باره مي نويسد : به دنبال سه ماه بحث و گفت و گو و نشستن هاي مديري كه در كافه نكيسا ، خانه رويايي ، خانه اردبيلي ، خانه اسلام پور و خانه نصيبي صورت گرفت ، سرانجام در آخرين و طولاني ترين جلسه خود در منزل اسلام پور « بيانيه شعر حجم » تاييد و امضاء شد .
در آن ايام اين نام ها شركت داشته اند : پرويز اسلام پور ( شاعر ) ، محمود شجاعي ( شاعر و نمايشنامه نويس ) ، بهرام اردبيلي ( شاعر ) فيروز ناجي ( شاعر ) ، هوشنگ آزادي ور ( شاعر و سينماگر ) ، فريدون رهنما ‌( شاعر و سينماگر ) ، نصيب نصيبي ( سينماگر ) ، پرويز زاهدي ( نويسنده ) ، محمدرضا اصلاني ( شاعر و سينماگر ) ، علي مراد فدايي نيا ( قصه نويس ) ، يدالله رويايي ( شاعر ) و 000
از ميان شاعراني كه قرار بود آن بيانيه را امضا كنند و نكردند ، محمدرضا اصلاني بدون تاييد امضا نكرد و فريدون رهنما با تاييد بيانيه مخالف اصل امضا كردن بود . بيژن الهي و هوشنگ چالنگي در آن زمان در سفر بودند و بعد از انتشار آن به اصرار الهي به تعويق افتاد ، پي گيري اخذ امضا متوقف ماند .
اما متن اين بيانيه به شكل زير تنظيم شده است :
حجم گرايي
( Espacementalisme)
حجم گرايي آنهايي را گروه مي كند كه در ماوراء واقعيت ها ، به جستجوي دريافت هاي مطلق و فوري و بي تسكين اند .
مطلق است براي آن كه از حكمت وجودي واقعيت و از علت غايبي آن برخاسته است و ، در تظاهر خود ، خويش را با واقعيت مادر آشنا نمي كند .
فوري است براي آنكه شاعر در رسيدن به دريافت ، از حجمي كه بين آن دريافت و واقعيت مادر بوده است ، نه از طول ، به سرعت پريده است بي آنكه جاي پايي و علامتي به جا گذارد .
بي تسكين است براي آنكه ، به جستجوي كشف حجمي براي پريدن ، جذبه حجم هاي ديگري است كه عطش كشف و جهيدن مي دهد .
حجم گرايي نه خودكاري است ، نه اختياري ،‌ جذبه هايي ارادي است يا اراده اي مجذوب است . جذبه اش از زيبايي است . از زيباشناسي است . اراده اش از شور و از شعور است .
نه هوس است ، نه تفنن ، تپشي است خشن و عصبي .
شعر حجم شعر حرف هاي قشنگ نيست . شعر كمال است .
عتيقه نيست ولي از بوي باستان بيدار مي شود .
كار شعر ، گفتن نيست ، خلق يك قطعه است ، يعني شعر بايد خودش موضوع خودش باشد .
شعر حجم از دروغ ايدئولوژي و از حجره تعهد مي گيرد و اگر مسئول است مسئول كار خويش و درون خويش است .
حجم گرايي سبك شعر ديگر ايران است . صفت عصر است و خطابي جهاني دارد و چون صفت عصر است ، نقاشي ، تئاتر ، قصه و سينما و موسيقي را به خود مي گيرد .
گزيده حرفهايي درباره بيانيه شعر حجم :
از حرفهاي يدالله رويايي :
گفتيم كه حجم گرايي نه تقليد طبيعت است ، نه تغيير جا دادن واقعيت و نه حتي استحاله واقعيت ، بلكه « حكمت وجودي » يك واقعيت را جستجو مي كند و وقتي علت غايي آن را يافت ، در همانجا در فاصله اي دور از واقعيت مي نشيند ، اين علت غايبي چيست ؟
تا آنجا كه هنر تقليد طبيعت است ، طبيعي است ، يعني دعوت شكل طبيعي اشياء ، اين خيلي قديمي و خيلي كلاسيك است . ولي امروز با تراكم كارهاي مدرن كه اين خيال را تصحيح مي كند ، يك جور ديگري به اين هنر بايد فكر كرد .
پس از كلاسيك كه بگذريم و جلوتر بياييم ، يعني از تقليد واقعيت و دعوت شكل طبيعي شيء مي رسيم به آنجا كه شاعر و هنرمند واقعيت را تغيير مي دهند و در آن تصرف مي كنند . مثلا” در كار كوبيست ها تغيير دادن واقعيت ها مطرح مي شود : يك شيء كه معمولا” جايش روي ميز است بر روي پرده معناي ديگر مي دهد . برگ درخت اگر بر بازو برويد ، جاي طبيعي اش تغيير كرده است و در مقام جديدش پيامي ديگر دارد .
...


مبلغ قابل پرداخت 25,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 56

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما