محل لوگو

رودكي و صائب تبريزي 27 ص


رودكي و صائب تبريزي 27 ص

نام فایل : رودكي و صائب تبريزي 27 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 20

حجم : 92 کیلوبایت


ابوعبدالله جعفر بن محمد رودكي در يكي از روستاهاي ناحية كوهستاني رودك سمرقند زاده شد. تولد او را ميانة سالهاي 250 تا 260 هجري قمري (865 تا 875 ميلادي) تخمين زده اند. امروز قريب به هزار و صد سال از تولد اين شاعر نامور زبان فارسي مي گذرد.
رودكي در دوراني مي زيست كه پادشاهان ساماني به شاعران و نويسندگان و دانشمندان ارج مي گذاشتند. و در دورۀ امير اسماعيل ساماني بود كه بخارا مركزيت علمي و ادبي مهمتري يافت و شاعران بسياري مجال سخن پروري يافتند. به اين جهات است كه دورۀ سامانيان را دورۀ اوج شكوفايي زبان فارسي مي دانند.
عوفي از دانشمندان سدۀ ششم و هفتم در لباب الالباب دربارۀ رودكي چنين مي نويسد : «... چنان ذكي و تيز قلم بود كه در هشت سالگي قرآن تمامت حفظ كرد و قرآن بياموخت و شعر گفتن گرفت و معاني دقيق مي گفت، چنانكه خلق بر وي اقبال نمودند و رغبت او زيادت شد و او را آفريدگار تعالي آوازي خوش و صوتي دلكش داده بود ...»
در شعرهاي باقي مانده از رودكي سي و پنج وزن متفاوت و گوناگون ديده مي شود. پيچيدگي در شعر او وجود ندارد. خردگرايي، دانش دوستي، بي اعتبار دانستن جهان از مضامين سروده هاي رودكي است.
به اعتقاد دكتر شفيعي كدكني :« رودكي نمايندۀ كامل و تمام عيار دورۀ ساماني و بر روي هم اسلوب شاعري قرن چهارم است. خيال شاعرانه در ديوان او بيش و كم در قلمرو عناصر طبيعت سير مي كند و آنگاه كه از نفس طبيعت سخن مي گويد او را بيشتر با انسان و طبيعت جاندار مي سنجد و از اين روي... تصويرهاي شعر او متحرك و جاندار و زنده است.»
در مورد آثار باقي مانده از رودكي هنوز بحث است. رشيدي سمرقندي، از شاعران نامدار قرن ششم گفته است :
شعر او را برشمردم سيزده ره صد هزار
هم فزون آيد اگر چونانكه بايد بشمري
به استناد يان بيت مجموعه اشعار رودكي به صد هزار يا يك ميليون و سيصد هزار مي رسد. عوفي هم در لباب الالباب مي گويد كه : «اشعار او به صد دفتر برآمده است.» دريغا كه از آثار ماندگار اين شاعر برجسته شعر فارسي تا امروز بيش از پانصد و پنجاه بيت بدست نيامده است.
در مورد نابينايي رودكي بسيار گفته و نوشته اند. دانشمندان روسيه گور رودكي را يافته و از بقاياي بجا مانده از رودكي به اين نتيجه رسيده اند كه : 1- رودكي در سنين بالاي هشتاد در گذشته 2- كور مادرزاده نبوده بلكه در پايان عمر او را كور كرده اند. 3- برخي از استخوانهاي بدن او را شكسته بودند. محققان حدس مي زنند كه شايد يكي از علتهاي كور شدن او در روزگار پيري گرايش وي به مذهب اسماعيلي باشد.
مجموعۀ مقالاتي را كه در پيش روي داريد از ميان صدها مقاله و كتاب دربارۀ رودكي انتخاب كرده ايم. كه سيري است در زندگي و سروده هاي اين شاعر بزرگ زبان فارسي. در بخش آخر كتاب مجموعۀ اشعار رودكي كه به تصحيح مرحوم سعيد نفيسي منتشر شده بود آمده است.
سالشمار حوادث عصر رودكي
251 هـ ق / 865 م تولد زكرياي رازي، مرگ مستعين خليفۀ عباسي، خلافت معتيز
254 مرگ شاپور بن سهل گنديشاپوري پزشك، خلافت مهتدي، مرگ جاحظ، مرگ ابوحاتم سجستاني
256
خلافت معتمد خليفه عباسي
258
مرگ يعقوب بن اسحاق كندي دانشمند، مرگ يحيي بن معاذ صوفي
259
پايان حكومت طاهريان، مرگ محمد بن موسي بن شاكر رياضي دان
260
تولد رودكي – تولد ابونصر فارابي
261
مرگ بايزيد بسطامي عارف نامدار
262
...


مبلغ قابل پرداخت 25,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 67

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما