محل لوگو

بهداشت دهان 42 ص


بهداشت دهان 42 ص

نام فایل : بهداشت دهان 42 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 31

حجم : 174 کیلوبایت


پيش گفتار :
يكي از بهترين نشانه هاي خدا در ساختمان بدن انسان دهان ، زبان و دندانهاي اوست . از آن جا كه بهداشت دهان و دندان ، يكي از مهمترين شاخه هاي بهداشت عمومي به شمار مي آيد ، رعايت كامل مسائل بهداشتي در اين زمينه براي حفظ سلامت دهان و دندان ها نيازمند آگاهي و توجه دقيق به آموزشهاي صحيح بهداشتي مي باشد .
عوامل مهم و مؤثر براي به نتيجه رساندن اين مطلب عبارتند از : عوامل محيطي ، تغذيه اي صحيح و هم چنين برخورداري از يك فرهنگ غني بهداشتي كه هر كدام به نوبه ي خود نقش بسزايي را ايفا مي كنند .
بيشتر افراد جامعه از اين مسائل اطلاع كافي ندارند . اين نداشتن اطلاع از عوامل مؤثر براي به نتيجه رساندن مسائل بهداشتي با محدوديت هاي آموزش هاي صحيح بهداشت دهان و دندان و همچنين كمبود مقالاتي در اين زمينه پديد مي آيد .
مقدمه :
دهان نخستين قسمت لوله ي گوارش است . اين قسمت از لبها شروع و به حلق منتهي مي شود .
در داخل اين حفره دندان ها ، زبان و مجراي خروجي ترشحات غدد كوچك و بزرگ وابسته به حفره هاي دهان قرار دارند .
دندان ها عضوي سخت و سفيد رنگ هستند كه در فكّ بالا و پايين حفره هاي دهان جاي گرفته اند .
ارائه ي مشكلات دنداني و نيز راههاي پيشگيري و درمان آن از ويژگيهاي بارز اين اثر است .
رشد و گسترش علوم دندان پزشكي در رشته هاي تخصصي مختلف با سرعتي شگرف آن چنان پيش مي رود كه دندان پزشكان و دانشجويان اين رشته جهت كسب آگاهي هاي علمي ملزم به استفاده از تحقيقات و مقالات جديد بوده تا بتوانند گره گشاي مشكلات درماني و بهداشتي در سطحي مطلوب و شايسته باشند.
خلاصه :
دندان در خطر از بين رفتن است و لذا بايد با مسواك كردن دندان ها به طور مرتب از پوسيدگي دندان و بيماري هاي ناشي از آن جلوگيري كرد .
بايد از مسواك و خمير دندان مناسب استفاده شود .
مربّيان بهداشت ، در مدارس موظف اند الگوهاي عمل نگهداري از دندان را به دانش آموزان بياموزند .
سعي كنيد با مشاهده ي اولين آثار خراب شدگي دندان به پزشك مراجعه كنيد .
فاكتورهاي اساسي در ايمني عبارتند از :
سلامت مخاط دهان و اعمال اجزاي تشكيل دهنده بزاق .
سيستم ايمني دهان
سلامتي دهان به سالم بودن مخاط دهان بستگي دارد كه به طور طبيعي مانع نفوذ ميكروارگانيسم ها به داخل بدن مي شود . اين مخاط به تعدادي از ساختمان هاي تشريحي خاص متصل است كه در صورت از بين رفتن قدرت دفاعي دهان ، بخصوص اين ساختمانهاي تشريحي براي اجسام خارجي و ميكروارگانيسم ها نفوذ پذير مي گردند .
مخاط دهان مستقيماً به پوست لبها و همچنين از طريق اروفارنكس به لارنكس و فارنكس متصل است . مجاري غدد بزاقي نيز در دهان باز مي شوند و ترشحات اين غدد داراي خاصيت باكتريسيدي هستند . به هر حال بايد دانست كه از ميان بافتهاي دهان بيش از همه محل اتصال بين لثه و دندانها در معرض خطر است .
ميكروارگانيسمهاي مختلفي از زمان تولد در دهان جايگزين مي شوند كه بيشتر آنها بصورت كومنسال هستند ، ولي در صورت تغيير سيستم دفاعي به صورت پاتوژن در مي آيند . فاكتورهايي كه مسئول حفظ سلامتي دهان هستند عبارتند از :
سالم بودن مخاط دهان ، ترشح بزاق و مايع لثه اي و همچنين وجود عناصر تشكيل دهنده ايمني هومورال و سلولي .
غشاء مخاطي دهان
درباره فاكتورهايي كه سبب حفظ سلامت مخاط دهان مي شوند، تحقيقات كمي انجام گرفته است ولي كليه اين تحقيقات مؤيد اين مطلب است كه ميكروارگانيسمها نمي توانند از غشاء مخاطي سالم عبور كنند و چون كف دهان ، لبها ، گونه ها و كام نرم كراتينيزه نيست ، لذا لايه كراتيني ممكن است فقط تا اندازه اي عدم نفوذ پذيري غشاء مخاطي توسط ميكروارگانيسمها را توجيه در لايه گرانولر ، گرانولها محتويات خود را در فضاي بين سلولها تخليه مي كنند و بدين وسيله در مقابل ورود مواد خارجي از اپي تليوم سدي ايجاد مي نمايند . همچنين ، آنتي باديها با تشكيل ايمن كمپلكس با آنتي ژنهاي مربوط به خود مي توانند نفوذ آنتي ژنها از مخاط را كاهش دهند . غشاء بازال اپي تليوم سد ديگري در مقابل نفوذ ميكروبها و عوامل خارجي تشكيل مي دهد . در ناحيه لامينا پروپريا
Lamina Propria
...


مبلغ قابل پرداخت 25,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 80

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما