محل لوگو

ادبيات پايداري 13 ص


ادبيات پايداري 13 ص

نام فایل : ادبيات پايداري 13 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 10

حجم : 69 کیلوبایت


بسم الله الرحمان الرحيم
ادبيات پايداري
كلبه عمو تُم
درس هشتم
دبير مربوطه : آقاي دانش پژوه تهيه كنندگان : محمّدرضا شفائي
ـ بهروز فتحي ـ بابك اسدي
كلاس : 205
پاسخ
خودآزمايي
1) چند مورد از برخورد هاي انساني عمو تُم را با هم نوعانش بنويسيد.
عمو تُم هنگام بازگشت به كلبه و طي ساعات كار همواره براي دل جويي كردن از ضعفا و نوميدان و تسلّا بخشيدن به آن ها وسيله اي مي يافت.اين مرد عجيب ، خاموش و صبور ، داوطلبانه بار همه را حل مي كرد بدون اين كه هرگز از كسي كمك بخواهد هميشه همه جا آخر مي آمد كم تر سهم مي گرفت و تازه همان را با ديگران تقسيم مي كرد و در شب هاي يخبندان روپوش مندرس خود را به زن بيماري مي داد كه از شدّت تب متشنّج بود. در مزرعه سبد كارگران ضعيف و رنجور را پر مي كرد وبراي اين كار خود را به خطر مي انداخت.
2) لگري چه چيزي را لازمه ي سپردن مسئوليّت مباشري به عمو تُم مي دانست؟چرا؟ لگري عقيده داشت لازمه ي سپردن اين گونه مسئوليت ها به يك غلام خشونت و سنگدلي نسبت به اوست.
3) عمو تُم ضعف ارباب را چگونه به روخش كشيد؟ گفت : « تا كنون كارهايي را كه به نظرم درست و عاقلانه بوده ، انجام داده ام در آينده هم هميشه همين طور رفتار خواهم كرد . هرگز هيچ كار بدي نخواهم كرد .» وگفت : « ارباب مي دانم كه شما مي توانيد كار هاي وحشتناكي انجام دهيد امّا هنگامي كه جسم را كشتيد ديگر كاري از دستتان بر نمي آيد و پس از آن ابديّت در كار است .»
4) اعتقاد به سراي باقي را در كدام بخش از سخنان عمو تّم مي توان دريافت؟

آن جا كه مي گويد : من همه ي نيروي بازوان و همه وقت و توانايي ام را در اختيار شما مي گذارم ، امّا روانم را نمي توانم به وجود فناپذيري بسپارم ... آن را براي خداوند محافظت مي كنم . دستورات خداوندي را بر همه چيز بر مرگ و بر زندگي مقدّم مي شمارم ... آقاي لگري مي توانيد يقين داشته باشيد كه من ذرّه اي از مرگ باك ندارم بلكه در انتظارش هستم هر بار بخواهيد مي توانيد مرا شلّاق بزنيد ، از گرسنگي بكشيد ... آتشم بزنيد . همه ي اين ها وسيله خواهند شد براي اين كه هر چه زود تر مرا به دياري كه بايد به آن جا بروم روانه كند.

5
5) درباره يكي از كتاب هاي زير كه موضوع آن ها پايداري و مقاومت در برابر ستم داخلي يا خارجي است، به انتخاب خود گزارشي كوتاه تهيّه كنيد:
خوشه هاي خشم نوشته ي جان اشتاين بك: كتابي است آمريكايي و به بيان شرح حال مردمي كه در رنج و مي برند ودر مزارع كار مي كنند مي پردازد .
كوش هاي و آدم ها نوشته ي جان اشتاين بك: بيان كننده ي نحوه ي برخورد با آدم هاي رنجيده ومحروم است.
سال پنجم الجزاير نوشته فرانتس فانون: داستان قهرمان آزادي خواه آفريقايي كه شيوه هاي استعماري فرانسه را بيان مي كند.
آدم ها و خر چنگ ها نوشته ي خوزوئه دوكاسترو: توصيف آمريكاي لاتين و برزيل و مردمي كه در حاشيه دريا ها زندگي مي كنند و علّت فقر و اينكه مردم در فقر زندگي مي كنند را بيان مي كند.
6) در شعر « تو را مي خوانم » مقصود شاعر از جمله ي «ما اين را از گذشته به ارث مي بريم »چيست؟ يعني ما شجاعت و دلاوري و دفاع از ميهن را از گذشتگان خود داريم و جنگاوري را از آن ها به ارث برده ايم.
6
...


مبلغ قابل پرداخت 25,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 40

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما