محل لوگو

ميراث-زن-وشوهر-19-ص


ميراث-زن-وشوهر-19-ص

نام فایل : ميراث-زن-وشوهر-19-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 17

حجم : 198 کیلوبایت


ميراث زن وشوهر
زن و شوهر هم از هم ديگر ارث مي برند. اگرچه دخول صورت نگرفته باشدو جمع مي شوند با جميع ورثه در صورتي كه خالي از موانع باشد (كفرو...) در هر صورت از يكديگر ارث مي برند. مگر در مريض، آن درصوتي است كه مرد درحال مريض بودن بازن ازدواج كرده، مرد اززن ارث نمي بردو زن هم از مرد ارث نمي برد.
مگراينكه آن مرداز آن بيماري رهايي يابد و يا دخول به زن كند. دراين صورت از يكديگر ارث مي برند، اگرچه شوهر پيش از دخول بميرد.
اگر مرد درزمان بيماري بازن ازدواج كند، ازيكديگر ارث خواهندبرد. اگرچه دخول نباشد. بنابر قول اقرب، اين همانند زن صحيح است كه بامرد ازدوا ج كرده و بخاطر عمل كردن به اصل (اصل ارث بردن) و تخلف از اين اصل كه درمورد مرد است و اين بخاطر يك دليل خارجي است كه موجب نمي شود زن به مرد الحاق شود، چون اين الحاق قياس است.
درطلاق رجعي تا زماني كه عد تمام نشده، اگر هركدام بميرند از يكديگر ارث مي برند. بخاطر اينكه مطلقه رجعي درحكم زوجه است.
بخلاف بائن كه پس ازوقوع طلاق بائن زن وشوهر درمدت عده از يكديگر ارث نمي برند، مگر اينكه مرد درحال بيماري زن خود را طلاق دهد،زن تايك سال از مرد ارث مي برد، بخلاف مردكه ارث نمي برد.
اگرن و شوهر خود فرزند داشته باشد، ازهمه تركه ارث مي برد، مانند ساير ورثه بنابر قول مشهور خصوصاً بين متاخرين و نيز مرد ارث مي برد زن مطلق.
اما زني كه فرزند كه فرزند ندارد از عين زمين ارث نمي برد. قيمت آن و ابزارآلات ساختمان كه مانند درب و پنجره و بناها از قبيل سنگها و آجرها و غير. اما از قيمت ابزارها و بناها ارث ميبردوقيمت گذاري مي شود. بناها وخانه هايي كه دردروي زمين است، منهاي زمين پس
يا
قيمت به زن داده مي شود.
اقوال
ظاهر عبارت منصف آن است كه زن عين درختان ميوه دار و غير آن را وارث مي برد چون شهيد اينها را از ارث زن استثنا نكرد و لذا در عموم ارث باقي مي ماند، زيرا هرچه از مستثني منه بيرون باشد(زمين و آلات ساختماني) از عين آنها ارث مي برد مثل غير آنها .
واين يكي از اقوال درمساله. بلكه از منصف چنين نظري دور است و معروف بين فقهاي متاخرين و نزد خودمنصف است كه محروم است. زن از عين درختان مثل بناها نه قيمت آنها بلكه از قيمت آنها ارث مي برد.
و ممكن است حمل كنيم آلات رابر آنچه كه شامل درختان هم مي شود.
ظاهراً در مورد بناها فرقي ميان بنايي كه براي سكونت ساخته شده و بنايي كه براي مصالح و اغراض ديگر مثل آسيا، حمام و اتاق روغن گير زيتون يا كنجد يا آب انگور تهيه مي شود. اصطبل و طويله و غير اينها وجود ندارد. چون عنوان بنا بر همه اينها شامل مي شود.
اگر چه دراين موارد عنوان«باع»كه در بسياري ازروايات آمده است، داخل نمي شود، چون رباع جمع ربع است به معناي خانه.
اگر ميت دوتا
زوجه داشته
باشد.
فرق ندارد
روايات زيادي در اين باب است كه ميان زن با فرزند و بدون فرزند فرقي نمي گذارد، بلكه حاكي ازآن است كه مشتركاً آنها در محروميت امور ياد شده و گروهي هم اين را پديرفته اند.تعليلي كه روايت آورده اين است ترس از اينكه زن درخانه و زميني كه به ورثه مي رسد، كسي را وارد كند( شوهر ديگري) كه آنها از(وارث) او كرامت دارند كه هردو محروم شدن اشتراك دارند، ولي اين تعليل در مورد زن بدون فرزند قوي تر است
اما دليل كه منصف و ديگران بيان كردن كه ميان زن بافرزند و بدون فرزند را فرق گذاشته اندو اين فرق درروايت اذينه (اسم يك شخص) كه مقطوع است و اين ضعيف تر ازآن است كه بتواند روايات زياد كه درميان آنها هم صحيح وجود دارد و هم حسن تخصيص بزند.
واگر بتواند تخصيص بزند موارد ياد شده بايد كمتر ازارث زوجه باشد. درصورتي كه اين روايات اذينه دلالت بر محروميت كلي زن بدون فرزند داردو شايد تقليل از تخصيص آيه سزاواتر باشد وآن اينكه بگوييم فقط بر محروميت زن بدون فرزند دلالت دارد، نه بر محروميت زني كه داراي فرزند مي باشد و اين قول اولي است.
مردي كه
چهار زن
...


مبلغ قابل پرداخت 25,700 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 107

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما