نام فایل : موتورهای-پله-ای-49-ص
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 27
حجم : 474 کیلوبایت
موتورهاي پلهاي
8-1- مقدمه
موتورهاي پلهاي دستهاي از ماشينهاي الكتريكي هستند كه اطلاعات ديجيتالي را به حركت مكانيكي تبديل ميكنند. اگر چه موتورهاي پلهاي سالهاي قبل از 1920 ميلادي مورد استفاده قرار ميگرفتهاند، ولي با ظهور كامپيوترهاي ديجيتال، استفاده از اين موتورها رشد بسيار سريعي پيدا كرد. به عنوان مثال، هنگامي كه يك خروجي منطقي ظاهر ميشود، رتور در موقعيت زاويهاي از پيش تعيين شدهاي قرار ميگيرد. اين نوع موتورها در محرك كاغذ دستگاههاي چاپگر و يا ديگر وسايل جانبي كامپيوتر مانند تعيين موقعيت هد بر روي ديسك مغناطيسي به كار ميروند. در مواقعي كه تغيير از يك وضعيت ثابت به موقعيت ثابت ديگري مورد نياز باشد (چه در كاربردهاي صنعتي، نظامي يا پزشكي) از موتورهاي پلهاي استفاده ميشود. موتورهاي پلهاي از نظر اندازه و ساختمان داخلي، انواع مختلفي دارند ولي به دو دسته مهم موتور پلهاي رلوكتانس متغير و موتور پلهاي مغناطيس دائم تقسيم ميشوند كه هر دو نوع، در اين فصل مطالعه ميشوند. در اين فصل، متوجه ميشويم كه خواص عملكرد موتورهاي پلهاي رلوكتانس متغير، بسيار شبيه ماشينهاي رلوكتانسي (كه قبلاً مورد مطالعه قرار گرفته است) ميباشد. همچنين موتور پلهاي مغناطيس دائم داراي عملكردي شبيه ماشين سنكرون مغناطيس دائم (كه در فصل هفتم بيان گرديد) است.
8-2- ساختمان اصلي موتورهاي پلهاي رلوكتانس متغير چند تكه
دو نوع موتور پلهاي رلوكتانس متغير به صورت يك تكه و چند تكه است. در اولين تقريب، رفتار اين دو نوع موتور را ميتوان با معادلات مشابهي بيان نمود. در واقعي اصول عملكرد موتور پلهاي رلوكتانس متغير، مشابه ماشينهاي رلوكتانسي است (كه در فصلهاي قبل تشريح شد) و تنها تفاوت آنها در نحوه عملكردشان است. به همين خاطر، براي بيان عملكرد موتورهاي پلهاي، نياز به بيان بعضي تعاريف جديد و گسترش بعضي از تعاريف قبلي ميباشد. در ابتدا موتورهاي پلهاي چند تكه با جزئيات بيشتري مورد بحث قرار ميگيرد و پس از آن، توضيح مختصري در مورد موتورهاي پلهاي رلوكتانس متغير يك تكه داده ميشود.
در بيشتر مواقع، موتور پلهاي رلوكتانس متغير چند تكه، حداقل از سه موتور رلوكتانسي تك فاز تشكيل شده است كه بر روي يك محور رتور قرار گرفتهاند و محورهاي مغناطيسي آنها نسبت به يكديگر اختلاف زاويه دارند. رتور يك موتور سه طبقه ساده در شكل (8-2-1) نشان داده شده است. اين رتور، از سه رتور دو قطبي تشكيل شده است كه مسير با حداقل مقاومت مغناطيسي آن در راستاي زاويه
قرار دارد. در زبان موتورهاي پلهاي، هر يك از اين
شكل (8-2-1): رتور يك موتور پلهاي رلوكتانس متغير سه تكه، دو قطب مقدماتي
رتورهاي دو قطبي، به رتور دو دندانه معروف هستند. حال يكي از اين رتورها را به تنهايي در نظر بگيريد. هر رتور داراي يك استاتور تك فاز با محور مغناطيسي خاص آن است. در شكل (8-2-1)، اين رتورها با حروف
b,z
و
c
مشخص شدهاند. استاتورهاي هر يك از اين رتورها به طور مجزا در شكل (8-2-2) نشان داده شده است؛ استاتور با سيمپيچ اين رتورها به طور مجزا در شكل (8-2-2) نشان داده شده است؛ استاتور با سيم پيچ
as
با رتور
a
، استاتور با سيم پيچ
bs
با رتور
b
و . . . در ارتباط است. در اينجا بايد نكات زيادي را بررسي كنيم. اول آنكه هر يك از اين استاتورهاي تك فاز، دو قطبي است و داراي ساختماني شبيه ماشينهاي
dc
با دو سيمپيچ روي دو قطب خود ميباشد. در حالت خاص، جهت مثبت جريان از سر
as
1
...
مبلغ قابل پرداخت 25,700 تومان