نام فایل : مدیریت-و-رهبری-در-رسانه-15-ص
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 12
حجم : 117 کیلوبایت
مديريت و رهبري در رسانه
حبيب ابراهيم پور
*
اداره كل آموزش سازمان با همكاري موسسه
AIBD
1
كارگاه آموزشي مديريت و رهبري
2
را براي جمعي از مديران و تهيه كنندگان سازمان برگزار نمود. استاد دوره خانم باربارا اسكراس از شبكه دويچه وله آلمان بودند. نظر به اهميت و ضرورت مباحث مديريت و رهبري در دنياي امروز سازمانها، بر آن شديم تا مباحث كارگاه را بصورت منسجم جهت استفاده ديگر همكاران كه امكان حضور و استفاده از كارگاه را نداشتند ارائه كنيم. به همين منظور گزارش - مقاله ذيل تدوين شده است.
مقدمه:
امروز هم از نظر درك مديريت و رهبري و هم از نظر عمل كردن به آن روزگاري هيجان انگيز است. آنچنان كه در گذشته بي سابقه بوده است، اينك شاهد اين آگاهي فزاينده هستيم كه توفيق سازمانهايمان مستقيماً به استفاده موثر از منابع انساني متكي به علوم رفتاري كاربردي، بستگي دارد.(هرسي و بلنچارد : كبيري 1371) و صاحبنظران علم مديريت رمز موفقيت مدير را در توان هدايت نيروي انساني تحت سرپرستي وي ميدانند (رضائيان 1382)
مباحث مورد بحث در اين كارگاه عبارت بود است، تعريف و تفاوت مديريت و رهبري، مهارتهاي رهبري ومديريت، سبكهاي رهبري و ايجاد انگيزه در كاركنان براي تحقق اهداف سازماني. كه در ادامه به اين موارد پرداخته ميشود.
مديريت و رهبري
اصطلاح رهبري ابتدا بوسيله هنري فايول تحت عنوان ”جهت دهي يا دستور دهي“
3
بعنوان يكي از وظايفپنجگانهمديريتمطرح شد سپس واژه هدايتبعنوان معادلفارسي اين عبارت(
Direction
) وارد متون مديريتي شد و بالاخره با تطور معنايي، عبارت فوق، ارتباطات
4
، انگيزش
5
و رهبري
6
معني شد (سيدجوادين 1374، رضاييان 1382) وامروز از واژه رهبري بجاي هدايت و جهت دهي استفاده ميكنند.
رهبري عبارت است از ”توانايي ترغيب ديگران به كوشش مشتاقانه جهت كسب اهداف معين“ يا فعاليتهايي كه مردم را براي تلاش مشتقاقانه در جهت كسب اهداف گروهي تحت تاثير قرار ميدهد. در تعريفي وسيعتر رهبري يعني ”نفوذ در ديگران جهت كسب هدف ميباشد.“
...
مبلغ قابل پرداخت 25,700 تومان