محل لوگو

كشت-گندم-100-ص


كشت-گندم-100-ص

نام فایل : كشت-گندم-100-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 81

حجم : 1376 کیلوبایت


1-1-مقدمه:
جمعيت کره زمين پيوسته در حال افزايش است اين جمعيت که در سال 1930 ميلادي تنها 2 ميليارد نفر بود در سال 1990 به 3/5 ميليارد نفر رسيد و در سال 2000 ميلادي از 6 ميليارد نفر تجاوز کرد و پيش بيني مي شود که در سال 2025 ميلادي به 5/8 ميليارد نفر برسد. بيش از جمعيت جهان در کشورهاي در حال توسعه بسر مي برند و متاسفانه سهم عمداي افزايش جمعيت مربوط به اين کشورها مي باشد، که امروزه با مشکل گرسنگي و سوء تغذيه دست به گريبان هستند به گونه اي که 20 درصد جمعيت اين کشورها هم اکنون با سوء تغذيه دست و پنجه نرم مي کنند.
گندم مهمترين گياه زراعي روي زمين است. معروف است که در هر روز در نقطه اي از کره زمين کاشت و در همان روز در نقطه اي ديگر برداشت مي شود. اين امر حاکي از توانايي سازش بسيار زياد اين گياه با اقليم هاي گوناگون است. به گونه اي که گندم را از فنلاند در نيم کره شمالي تا آرژانتين در نيم کره جنوبي کشت مي کنند. در سطح جهاني نزديک به 52 در صد زمين هاي قابل کشت دنيا(معادل 707 ميليون هكتار) به كشت غلات اختصاص دارد كه اين مقدار( نزديك به 232 ميليون هكتار) زير كشت گندم است. توليد جهاني غلات دانه اي درسالهاي نخستين هزاره سوم ميلادي درحدود 2000 ميليون تُن بوده كه حدود 600 ميليون تُن آن گندم بوده است.
اهميت غلات حتي در تکامل و شهرنشيني انسان هم، مهم است گندم به عنوان محصول استراتژيک مي تواند کشورهاي بسياري را مستعمره کند. اهميت گندم تا به آنجاست که بسياري از کشورهاي سلطه گر آن را به عنوان حربه اي در دست گرفته اند و علاوه بر اينکه تقدس و ارزش معنوي زيادي دارد و به عنوان يک محصول استراتژيک به حساب مي آيد. خود کفايي در توليد گندم براي هر کشوري از اهميت فوق العاده اي برخوردار است کمتر کسي در جهان است که ادعا کند يکي از فرآورده هاي گندم در سبد غذايي روزانه وي جايي ندارد. گندم به صور گوناگون در تغذيه انسانها نقش دارد. پخت انواع نانها، انواع کيک ها و شيريني جات، انواع غذاها، به عنوان تعليف دام، مصارف صنعتي و صدها شايد هم بيشتر مورد استفاده دارد. مبدأ گندم را آسياي غربي (سوريه، فلسطين، ايران و هند) مي دانند. احتمالاً 6700 سال قبل از ميلاد شناخته شد. از نظر ژنتيکي هگزا پلوئيد (6لاي) است و تعداد کروموزم هاي آن 42

=
n
2 است. بيشتر گندم هاي زراعي از نوع هگزا پلوئيد و تترا پلوئيد هستند.
گندم از چندين لحاظ يک گياه ويژه است:
احتمالاً اولين گياه است که 15 تا 20 هزار سال قبل اهلي شده است.
سطح کشت آن حدود 240 ميليون هکتار است که از سطح زير کشت ساير گياهان به مراتب بيشتر است. گندم تقريباً 22 درصد سطح زير کشت غلات به خود اختصاص داده است.
گندم در مقايسه با ساير گياهان زراعي بيشترين کالري و پروتئين را براي تغذيه انسان دارد
تجارت جهاني گندم بيش از تجارت مجموع ساير غلات است.
نان گندم به خاطر وجود پروتئين الاستيکي به نام گلوتن حجم زيادي پيدا مي کند.
گندم به دليل امکان کشت در فصول مختلف سال و نيز قدرت تطابق با شرايط اقليمي متفاوت در سرتاسر کره زمين، سطح وسيعي از زراعت هاي آبي و ديم را به خود اختصاص داده است.
2-1-
هدف:
ارقام گندم نسبت به ديگر غلات از تعداد بالايي برخوردار است و روز به روز پژوهشگران علم اصلاح ارقام جديد با خصوصياتي عمومي و بعضي خصوصيات خاص منطقه مورد کشت به کشاورزان عرضه مي کنند. اين خصوصيات ممکن است عمومي شامل مقاومت به ورس، مقاومت در مقابل امراض و بيماريها به خصوص انواع زنگها و زودرَسي باشد و يا اختصاصي مانند آب و هواي خاص منطقه مورد کشت باشد. لازم به توضيح است ارقام جديدتر با هدف افزايش عملکرد و رسيدن به ميزان مطلوب محصول است. تعدادي از اين ارقام عبارتند از :
1- هامون 2- کارچيا يا کارشيا 3- زرّين 4- الوند 5- بک کراس روشن بهاره 6- توس 7- بک کراس روشن زمستانه 8 - شاه پسند 9 - آذر 2 10- کاسپارد 11-
C-75-5
12- پيشتاز 13- شعله 14 – روشن 15- سرخ تخم 16- کاسکوژن 17- سرداري 18- شوري9 19- مارون 20-کوير 21- هيرمند 22- شهريار 23- شوري4 24- فرونتانا 25-
N-78-14
26- سوماي3

27- نيک نژاد 28- مهدوي
...


مبلغ قابل پرداخت 25,700 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 63

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما