محل لوگو

سويا-14-ص


سويا-14-ص

نام فایل : سويا-14-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 4

حجم : 71 کیلوبایت


سويا :
(Soya Bean)

سويا يكي از گياهان قديمي بومي آسيا و منچوري چين و ژاپن است . اين گياه هميشه به صورت اهلي ديده شده است اين گياه به عنوان گياه دانه روغني از سال 1900 مورد استفاده قرار گرفته است و كشور آمريكا با توليد ساليانه صدها ميليون تن بزرگترين توليد كننده اين گياه مي باشد . كشورهاي برزيل ، چين ، آرژانتين از بزرگترين كشورهاي توليد كننده اين دانه مي باشند . آمريكا 63% توليد جهاني را به خود اختصاص داده است و اين 4 كشور مجموعا 90 تا 95 % توليد را به عهده دارند . سهم جهاني توليد ايران 001/0 در صد است . ( 94 تا 95 درصد روغن كشور از طريق واردات تامين مي شود ) .
سابقه كشت و كار سويا در ايران مشخص نيست . فقط در ناحيه گيلان نوعي سويا به نام پشم باقلا يا خرس باقلا كشت مي شده است.
در دهه 50 كشت سويا در استان گلستان توسعه چشم گيري يافت و تا امروز 90 تا 95% دانه هاي روغني كشور در اين استان توليد مي شود و ميزان توليد سويا در اين استان در سال 1380 چيزي نزديك به 000/200 تن بوده است .
امروزه سويا بيش از 30 تا 35 % تجارت روغن و 70تا 75 % تجارت كنجاله دنيا را به خود اختصاص داده است . دانه سويا 15تا30% روغن و 30تا50% پروتئين دارد و به عنوان مهمترين پروتئين نباتي شناخته شده است .
مورفولوژي سويا :
سويا در نوشته هاي چين آمده است كه از حدود 2800سال قبل از ميلاد مسيح در چين جزء 5 گياه عمده بوده است . ( برنج ، گندم ، ارزن ، جو ، سويا )
سويا از خانواده لگومينوز است 42=
x
2=
n
2 كرومزوم دارد ، يكساله است و به صورت اهلي يافت شده است . اهلي شدن آن را به امپراتور شين هوا در سال 1700 سال قبل از ميلاد مسيح نسبت داده اند و جد مشترك آنها
Glycin Soya
بوده است . كه نام سويا يا سوژا از آن مشتق شده است . تابع آب و هواي گرم است به نور و آب فراوان نياز دارد . طول ساقه به 180 سانتي متر مي رسد و دو بخش رويشي و زايشي آن بدين شرح است :
مورفولوژي رويشي :
گياهي است با ارتفاع متوسط تا بلند 75تا180 سانتي متر شاخه بندي به صورت انشعابات زياد و پراكنده و يا احتمالا به صورت تكشاخه در برخي ارقام مشاهده مي شود انشعابات از ساقه اصلي منشاء مي گيرد ميزان انشعاب بستگي به عوامل محيطي و ژنتيكي از قبيل : طول روز ، فاصله بوته ها از هم ، حاصلخيزي و تراكم دارد .
برگهاي سويا به سه نوع ديده مي شوند :
Cotyle done


اولين جفت بر لپه اي يا كوتيل دوني است
برگهاي بعدي ساده مي باشند
برگهاي بعدي سه برچه اي يا شبدري ظاهر مي شوند كه تا انتها برگها بدين صورت مشاهده مي شوند .
...


مبلغ قابل پرداخت 25,800 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 95

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما