محل لوگو

خشکبار-كوچك-اما-نيروزا-پسته-16-ص


خشکبار-كوچك-اما-نيروزا-پسته-16-ص

نام فایل : خشکبار-كوچك-اما-نيروزا-پسته-16-ص

فرمت : .docx

تعداد صفحه/اسلاید : 14

حجم : 100 کیلوبایت


خشکبار كوچك اما نيروزا
( ارزش غذائي پسته)
خشكبار منبع مناسبي براي مواد غذايي از جمله پروتئين، ويتامين و مواد معدني لازم براي سلامت انسان مي باشد، درخشكبار منبع چربي هاي اشباع نشده است و مفيد براي پايين آوردن كلسترول و كاستن از خطر بيماري هاي قلبي است خشكبار اگر به گونه اي منطقي به عنوان جزئي از برنامه غذايي متعادل گنجانيده شود بيش از هر غذاي ديگر مانع افزودن به وزن بدن خواهد شد.
از جمله خشكبارها به دليل اهميت آن از نظر ارزش غذايي و بهداشتي مصرف روزافزوني دارد پسـته مي باشد ميوه درخت پسته از مغز يا هسته اي تشكيل مي شود كه در پوستي سخت جاي مي گيرد و هنگاميكه ميوه مي رسد پوست سخت دهان مي گشايد و خندان مي شود. و اين در حالي است كه در بعضي موارد حتي پس از رسيدن پسته پوست سخت پسته مي ماند و مانند حفاظي طبيعي و موثر مغز را در برابر آلودگي هاي محيطي حفظ مي كند.
پسته در تشابه با بقيه خشكبارها نقش مهمي را در رژيم غذايي انسان باز مي كند هر غذايي كه ما مصرف مي كنيم يك بخش وسيعي از عناصر غذايي را براي بدن ما فراهم مي كند كه هر عنصر يك نقش مهمي را درمتابوليسم بدن باز مي كند مهم اين است كه يك توازن درستي بين غذاها و عناصري را كه وارد بدن مي كنند وجود داشته باشد كه همه عناصر غذايي با يكديگر انرژي لازم را براي بدن و سوخت و ساز مناسب فراهم كنند.
ارزش غذايي پسته :
پسته اگر چه ميوه كوچكي است ولي ارزش غذايي بسيار بالاي دارد و يك ميوه نيروزا است در جدول شماره 1 برخي از خواص ارزش غذايي پسته در 30 گرم از پسته بو داده شده و مغز پسته آمده است(2).
همانطور كه جدول نشان مي دهد پسته داراي ارزش غذايي بسيار بالايي مي باشد و به اين دليل امروزه مصرف پسته به عنوان يك آجيل مطبوع و بسيار خوشمزه در كشورهاي مختلف جهان مورد توجــه مي باشد.ارزش غذايي پسته نسبت به ساير آجيل ها و مواد پروتئيني و حبوبات در خور اهميت است. فيبر موجود در پسته بسيار بالا بوده و امروزه اهميت فيبر و الياف در علم پزشكي و براي سلامتي انسان كاملاً مشخص شده و در رژيمهاي روزانه غذايي بسيار تاكيد شده است. فيبر موجود در پسته علاوه بر اينكه حركات غذا را در دستگاه گوارش زياد مي كند درجلوگيري از بيمارهاي سرطاني بر كسي پوشيده نيست. علاوه بر اين فيبر بالاي موجود د رپسته آب بيشتر جذب و پرخوري را كمتر مي كند.
پسته همچنين اسيدهاي چربي ضروري مانند لينوليك اسيد و لينولنيك اسيد مي باشند همچنين حاوي برخي از عناصر غذايي و ويتامين
E
و نيز حاوي در صد بالايي  از پروتئين و عناصر معدني مانند كلسيم،آهن و روي مي باشد. يك مزيت ديگر پسته اين است كه چربي موجود در پسته عمدتاً از چربي هاي مفيد غير اشباع تك زنجيره اي و چند زنجيره اي  با درصد پايين از چربي هاي اشباع شده (بطور ميانگين 1 تا 5/1 گرم د راونس) مي باشد(3 ). اسيدهاي چرب غيراشباع تك زنجيره اي ميزان پيوند پروتئين هاي باچگالي بالا را افزايش مي دهند (كلسترول خوب) بدون آن كه اثري روي افزايش ليپو پروتئين هايي باچگالي پايين داشته باشند(كلسترول بد) كه عامل اصلي اكثر بيماري هاي قلبي از جمله تصلب شرايين مي باشد. اسيدهاي چرب چند زنجيره اي غير اشباع شده هر دو نوع كلسترول را كاهش مي دهد (جدول2 و 3 ).
امروزه توليد محصول با كلسترول كم مورد توجه زيادي واقع شده چرا كه تحقيقات جديد مشخص نمود كه اين گونه توليدات گياهي از امراض قلبي و برخي از سرطان ها جلوگيري مي نمايد. بسياري از تحقيقات انجام شده اخيراً نشان داده كه افرادي كه  بطور منظم خشكار به خصوص پسته را دررژيم غذايي خود دارند (حداقل يكبار در هفته )25 درصد كمتر احتمال مبتلا شدن به بيماري هاي قلبي نسبت به افرادي كه اين رژيم غذايي را استفاده نكرده اند ، دارند.
افكار عمومي درگذشته بر اين باور بود كه خشكبار چاق كننده است اما صرف داشتن محتوي بسيار چربي (الزاماً مترادف با چاق كنندگي)نيست زيرا تحقيق نشان داده ايت كه نوع چربي د رچاق كردن موثر است نه مقدار ‌آن . هيچ نشانه اي د ردست نيست كهخ خشكبار اگر به مقدار معقول و به عنوان جزئئ از يك رژيم غذايي متعائدل خورده شود د رافزودن   به وزن بيش از ديگر اغذيهه داراي كالري زياد موثر باشد در واقع خشكبار به خاطر آن كه سيري آور است از پرخوري پيشگيري مي كند(2).
خشكبار به خودي خود حكم معجزه را عليه بيماري قلبي ندارد و خوردن هيچ مقدار آن در رژيم غلطي را كه انباشته به چربي هاي اشباع شده است جبران نمي كند اما مي تواند به جاي چربي اشباع شده غذاهايي آماده و دسرها مصرف شود. از اين گذشته خشكبار ها را مي توان به جاي گوشت به كار برد ، با رشته جات درآميخت و بر روي سالاد پاشيد با سبزيجات سرخ كرده و يا باقارچ پخت. شيوه مناسبي براي زندگي كه در آن خطر بيماري قلبي به حداقل تقليل يافته باشد بايد شامل ورزش مرتب و غذايي باشد كه د رآن مقادير بسياري ميوه ، سبزيجات ، دانه ها و مقداري خشكبار باشد.
آجیل سرشار از مواد مغذی
مغزها که بر اساس شواهد از 10000 سال قبل از میلاد به عنوان منبع غذایی انسان بوده اند، حاوی مواد مغذی متنوع و ارزشمندی هستند و امروزه بیش از 25 نوع از آن ها در سراسر دنیا می روید.
این گروه از موادغذایی، حاوی موادمغذی گوناگونی مثل پروتئین، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و بسیاری از ریزمغذی ها بوده و مصرف برخی از آن ها می تواند در تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول خون، کاهش خطر بیماریهای قلبی- عروقی و پیشگیری از استئوپروز مفید باشد.
در این مقاله به معرفی برخی از انواع خشکبار و ارزش تغذیه ای آن ها می پردازیم.
 
گردو
گردو با نام علمی
Juglans
از خانواده
Juglandaceae
است. نام علمی این جنس از کلمه لاتین
...


مبلغ قابل پرداخت 25,700 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 101

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما