محل لوگو

خشونت-ورزشس-28-ص


خشونت-ورزشس-28-ص

نام فایل : خشونت-ورزشس-28-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 30

حجم : 126 کیلوبایت


خشونت ورزشي: تحليل چند بعدي و راه هاي پيشگيري آن
دكتر رضاعلي محسني
استاديار جامعه شناسي و رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرگان
مقدمه
امروزه ورزش و فعاليت هاي مربوط به آن، زمان و انرژي فراواني از افراد هر جامعه را به خود اختصاص داده و جايگاهي مهمي در فرهنگ جوامع پيدا كرده است. رقابت هاي ورزشي، ورزشكاران و تماشاگران را در وضعيت هايي قرار مي‌دهند كه ممكن است قواعد، هنجارها و تقسيم كارهاي رايج به آساني نقض و به رويارويي هاي پرخاشجويانه و خشونت آميز منجر مي‌شود. بين فعاليت هاي ورزشي گوناگون در ورزش فوتبال بيش از ساير رشته هاي ورزشي رفتار خشن و پرخاشجويانه، به ويژه بين طرفداران و هواداران تيم هاي فوتبال مشاهده مي‌شود.
اهميت و كاركردهاي ورزش
ابعاد چندگانه اهميت و كاركردهاي ورزش عبارت است از:
1- با فعاليت هاي ورزشي مي‌توان به توانايي خود در زمينه هاي گوناگون از جمله پايداري، قدرت، سرعت و تحرك پي برد.
2- ورزش به انسان مي‌آموزد كه بر ناكامي هاي خود غلبه كند و نيروهاي خود را براي دست يابي به اهداف خاص تمركز دهد.
3- با فعاليت هاي ورزشي، ارزش ها و نگرش ها درباره اندام، حركت هماهنگ رفتار سالم بهداشتي و رفاقت و كار جمعي تقويت مي‌شوند.
4- عمل ورزشي مي‌تواند سبب افزايش ظرفيت هاي انساني شود و انسان را در فرار از گرفتاري‌هاي روزمره ياري دهد. ( سفرز، 1383: 220 – 219 )
كاركردهاي جامعه شناختي ورزش
كاركرد ورزش در ابعاد فردي و گروهي موضوع، مطالعات و تحقيقات در جامعه شناسي ورزش

Sociology of Sport
است. كاركرد تربيت بدني و ورزش در جامعه از دو جنبه قابل بررسي و مطالعه است:
الف ) كاركرد تربيت بدني و ورزش در ابعاد فردي: در اين نوع كاركرد تاثير ورزش در پرورش صفات و ويژگي هاي فردي همچون پرورش خصوصيات اخلاقي، رشد شخصيت، اعتماد به نفس، پذيرش مسئوليت مورد بررسي قرار مي‌گيرند.
ب) كاركرد تربيت بدني و ورزش در ابعاد اجتماعي: در اين نوع كاركرد تاثير و يا رابطه اين پديده با فرآيند اجتماعي شدن، ورزش و تحولات اجتماعي، وحدت ملي، افزايش سطح بهداشت جامعه، رشد اقتصادي و غيره مورد بررسي وتحليل قرار مي‌گيرد. ( نادريان جهرمي، 1384: 35 ).
ژاك دوفرانس ( 1385 ) كاركردهاي اجتماعي ورزش را در دو بعد كاركردهاي بدني و كاركردهاي نمادين ورزش طبقه بندي مي‌نمايد. در بخش اول كاركردها به كاركرد سلامتي و در بخش دوم به كاركردهايي چون هويت جمعي، چهره هاي حماسي و رويدادهاي افسانه اي اشاره مي‌نمايد.
تعريف مفاهيم
1- ورزش


Sport

...


مبلغ قابل پرداخت 25,700 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 95

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما