محل لوگو

خدمات-اطلاع-رساني-كشاورزي-براي-كشورهاي-جهان-سوم-23-ص


خدمات-اطلاع-رساني-كشاورزي-براي-كشورهاي-جهان-سوم-23-ص

نام فایل : خدمات-اطلاع-رساني-كشاورزي-براي-كشورهاي-جهان-سوم-23-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 28

حجم : 78 کیلوبایت


خدمات اطلاع رساني كشاورزي براي كشورهاي جهان سوم
مشكلات، توسعه و دور نماها
*
در اين مقاله نقشي را كه خدمات بين المللي اطلاع رساني كشاورزي مي تواند در فرآيند توسعه ايفا نمايد، نشان داده مي شود. رئوس مهمترين مشكلاتي كه كاركنان خدمات اطلاع رساني در كشورهاي در حال توسعه با آن رو به رو هستند، بيان مي گردد. سپس از چگونگي سازمان دادن بهترين خدمات اطلاعاتي براي استفاده كنندگان در كشورهاي جهان سوم بحث مي شود.
كشاورزي در توسعه اقتصادي و اجتماعي بيشتر كشورهاي جهان سوم نقش تعيين كننده اي دارد، و علي رغم تلاش برخي از كشورها در سرعت بخشيدن به فرآيند صنعتي شدن، واضح است كه بطور كلي بايد به توسعه كشاورزي اولويت داده شود. اگر چه بخش كشاورزي سهم عمده اي (سي ـ چهل درصد) در توليد ناخالص ملي بسياري از كشورهاي در حال توسعه دارد، مع هذا، اهميت آن بيشتر بعنوان يك منبع اشتغال مطرح است، زيرا در كشورهاي در حال توسعه ميانگين جمعيت روستايي بيش از 66 درصد كل جمعيت برآورد گرديده است و در بسياري از اين كشورها، بخش كشاورزي موجبات اشتغال پنجاه تا هفتاد و پنج درصد كل نيروي كار را فراهم مي آورد.
در بسياري از كشورهاي در حال توسعه، تفاوت چشمگيري بين مزارع توسعه يافته و بخش مزارع كشاورزان خرده پا كه اغلب براي امرار معاش خود كار مي كنند، مشاهده مي شود. كشتزارهاي توسعه يافته در سايه پشتوانه مالي و مديريت حرفه اي، خيلي زود شيوه هاي نوين را پذيرا مي شوند و عموما" در هر واحد سطح از يك گياه مشابه، محصولي بهتر از كشاورزان خرده پا بعمل مي آورند. صفت مشخصه كشاورزان خرده پا كه اغلب در حد معيشت سالانه خود كشت مي كنند، كوچك بودن قطعات زمين و پائين بودن سطح توليد آنهاست. گرچه در سالهاي اخير با معرفي انواع محصولات بهتر ميزان محصول افزايش يافته است، اما كشاورزان خرده پا بعلت عدم سهولت دسترسي فوري به اعتبارات كشاورزي، تكنولوژي جديد و تسهيلات ديگر هنوز هم روي قطعه هاي كوچك زمين خود يا زميني كه از مالكان بزرگ اجاره كرده اند، فقط گذران زندگي مي كنند. سياست اصلاحات ارضي در بسياري از كشورها بر آنست كه توزيع عادلانه تر زمين را به مرحله اجرا در آورد تا به اين ترتيب فرصتهاي بيشتري براي كشاورزان خرده پا فراهم آيد. اين سياستها غالباً با برنامه هايي همراه هستند، تا موجبات دسترسي به اعتبارات مالي و تكنولوژي نوين را فراهم آورند.
گردآوري، آماده سازي و اشاعه اطلاعات، يك بخش اساسي از فرآيند توسعه بشمار مي آيد. انواع مختلف اطلاعات، مورد نياز انواع مختلف استفاده كنندگان است. اداره كنندگان حكومت، مسئولان بانكهاي توسعه، مديران مزارع و كارخانه ها، كاركنان ترويج و تعليم، دانشگاهيان، دانشمندان، مشاوران توسعه و آخر از همه ـ ولي نه كمتر از همه ـ خود كشاورزان، نياز به اطلاعات صحيح و بموقع دارند، تا بتوانند تصميمات درست اتخاذ نمايند.
در اين گزارش، كوشش كرده ام تا نقشي را كه خدمات بين المللي اطلاع رساني كشاورزي مي تواند در جريان رشد ايفا نمايد، نشان دهم. نخست رئوس مهمترين مشكلاتي را كه كاركنان خدمات اطلاع رساني در كشورهاي در حال توسعه با آن مواجه اند، بر مي شمارم و سپس درباره راههاي مقابله با اين مشكلات و اينكه چگونه مي توان بهترين خدمات اطلاع رساني را براي استفاده كنندگان كشورهاي جهان سوم سازمان داد، بحث مي كنم.
مشكلات خدمات اطلاع رساني در كشورهاي در حال توسعه:
آغاز فعاليت و يا گسترش خدمات اطلاع رساني در كشورهاي در حال توسعه با مشكلات متعددي مواجه است، كه مي توان مهمترين آنها را بشرح زير مشخص كرد:
1- كاركنان:
در حال حاضر بيشتر كشورهاي در حال توسعه با كمبود شديد كتابدار تربيت شده و دانشمندان علم اطلاع رساني رو به رو هستند. خوشبختانه اين مشكل توسط سازمانهاي بين المللي از جمله فدراسيون بين المللي دكومانتاسيون (
FID
) و يونسكو
(UNESCO)
تشخيص داده شده و آنها در برنامه هايشان اولويت را به كشورهايي مي دهند كه در اين مورد استحقاق بيشتري دارند. يك مشكل اساسي در بسياري موارد طرز تلقيهاست. مثلاً استفاده كنندگان غالباً، دانشمندان علم اطلاع رساني را با كارمندان تعليم نيافته كتابخانه اشتباه مي گيرند و اغلب اين تصور به مديريت هم تسري مي يابد تا جايي كه در كاهش شان و دستمزد آنان نيز منعكس مي شود. اين عوامل سبب مي گردد كه تازه واردين به سختي جذب اين حرفه شوند.
2- ارتباطات
حتي در كشورهاي صنعتي كه خدمات اطلاع رساني كشاورزي توسط ايستگاههاي كوچك و متعدد تحقيقاتي، مراكز آموزشي و نظاير آن انجام مي گيرد، بعلت پراكندگي در سراسر كشور، اغلب از مراكز جمعيت و منابع كتابخانه ملي دورند. در كشورهاي در حال توسعه، اين مشكل به لحاظ كمي خطوط تلفن، خدمات پستي، ناكافي بودن جاده ها و خطوط راه آهن، شدت بيشتري پيدا مي كند. اين فاصله ها نه فقط خدمات پستي و ساير ارتباطات را به تاخير مي اندازد، بلكه موجب كاهش ارتباط اين قبيل مراكز با يكديگر مي شود و براي كاركنان جوان و تازه آموزش ديده خدمات اطلاع رساني نيز كه مستعد بهره گيري از تمام توان خود هستند، دشواري بوجود مي آورد.
3- سازمان:
فقدان هماهنگي، توسعه تدريجي موسسات دولتي و تجديد سازمان مكرر در بسياري از كشورهاي در حال توسعه، موجب دوباره كاري كوششها و به هدر رفتن منابع مي شود. هماهنگي همه خدمات مورد بحث در تهيه اطلاعات، بنحوي كه در نظام ملي اطلاع رساني يونسكو
(NATIS)

*

Peter Thorpe. “Agricultural Information Services for third world. Problems, Developments and Prosoects”. International forum Information and Documentation, 1982. Vol, 7, No. 1, P 21-24.
...


مبلغ قابل پرداخت 25,700 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 59

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما