محل لوگو

حقوق-چيست-؟-18-ص


حقوق-چيست-؟-18-ص

نام فایل : حقوق-چيست-؟-18-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 14

حجم : 69 کیلوبایت


حقوق چيست؟


واژه حقوق در زبان فارسي به معاني گوناگون به کار ميرودکه از مهمترين آ نها عبارتند از:
1،مجموع قواعدي که بر اشخاص، از اين جهت که در اجتماع هستند، حکومت ميکند.
انسان موجودي است اجتماعي که ميان همگنان خود به سر مي برد، به حکم طبيعت، شخص در اجتماع کوچک خانواده زاده ميشود و در سايه مراقبت و تربيت اين گروه نياز هاي مادي و معنوي خويش را تامين ميکند، ولي ، پس از دوران کودکي نيز او با ديگران زندگي ميکند و با همکاري آنان به خواسته هاي خود ميرسد.
از سوي ديگر، خواسته هاي آدميان به با هم شباهت زياد دارد،کم و بيش همه يک چيز را طالبند، پس نزاع بر سر جلب منفعت بيشتر و تامين زندگي بهتر در مي گيرد. انسان انديشمند از آغاز دريافت که بقاي اجتماعي او با آشوب و زور گوئي امکان ندارد و ناچار بايد قواعدي بر روابط اشخاص، از جهتي که عضو جامعه اند،حکومت کند و ما امروز مجموع اين قواعد را حقوق مي ناميم.
2،براي تنظيم رابطه مردم و حفظ نظم در اجتماع، حقوق براي هر کس امتياز هايي در برابر ديگران مي شناسد و توان خاصي به او ميبخشد، اين امتياز و توانائي را حق مي نامند که جمع آن حقوق است و حقوق فردي نيز گفته مي شود: حق حيات، حق مالکيت، حق آزادي و شغل و حق…. به اعتبار معني اخير است که گاه با عنوان حقوق بشر مورد حمايت قرار مي گيرد، ولي، واژه حقوق، به معني نخست، هميشه با ترکيب جمع به کار ميرود و براي نشان دادن مجموع نظامها و قوانين است، مانند حقوق انسانها، حقوق مدني، حقوق بين الملل و،،،
3،حقوق معاني ديگري هم دارد: براي مثال، وقتي سخن از حقوق کارمندان دولت يا حقوق قضائی مي شود، مقصود دستمزد کارکنان و پولي است که دولت بابت ثبت اسناد رسمي از دو طرف معامله مي گيرد،اين معني،که بيشتر در امور مالياتي و حقوق اداري به کار ميرود در واقع از شاخه هاي حق است.
4،گاه مقصود از واژه حقوق علم حقوق است، يعني دانشي که به تحليل قواعد حقوقي و سير تحول و زندگي آن مي پردازد.
تاريخچه
فوايد و اهداف حقوق
بديهي ترين مفهومي که همه از حقوق و قانون دارند اين است که قواعد آن بر اشخاص تحميل ميشود و ايجاد التزام ميکند.
پس اين پرسش در ذهن هر جوينده اي طرح ميشود که چرا بايد از قانون اطاعت کرد؟ چه نيروئي پشتيبان آن است و چه جاذبه اي ما را به اجراي آن وادار مي سازد؟
اين نيروي پنهاني را (مبناي حقوق) مينامند.
گفته شد که انسان موجودي اجتماعي است و براي زندگي اجتماع خود لازم ديده است که قواعدي بر روابط اشخاص مقرر کند. پس، از لحاظ تاريخي، مفهوم حقوق و دولت ارتباط نزديک دارد و هدف اصلي آن ايجاد نظمي است که اين همزيستي را تامين کند.
مبناي مستقيم حقوق ، اراده دولت است ، يعني ، مقام صالح دولت در وضع قانون يا قوه مقننه (مجلس) مهمترين منبع حقوقي است و هيچ دادرسي نميتواند ، به بهانه مخالفت اين تصميمها با قواعد حقوق فطري يا آنچه از سير تاريخي و مطالعه روابط اجتماعي استنباط مي شود، از اجراي آن امتناع ورزد.
البته اين مطلب دليل بر اين نکته نيست که حقوق پيشنهاد پذير نيست و تنها يک قانون را وضع ميکند و پس از آن اجرا ميکند ،
مهمترين وظيفه حقوقدان تلاش در راه شناسائي و اجراي عدالت است ، در اين مسير بسياري از عوامل بر نظرات حقوقدان تاثير دارد.
تمام عواملي که تمدن و اخلاق ملتي را به وجود آورده است در ايجاد حقوق آن موثر است ، مهمترين عوامل سازنده حقوق را ميتوان بدين گونه بيان کرد:
1. عوامل اقتصادي: قانون گذار بايد عوامل اقتصادي جامعه را بشناسد و در قانون گذاري تاثير دهد.
2. باورها و میراث فرهنگی : اين دو نيرو که شايد در قوانين ما از نيروهاي ديگر بسيار پر ارزش و تاثير گذار ترند بسيار حساس و ضربه پذير هستند که لازم است در قانون بسياري از شرايط براي حفظ اين دو در نظر گرفته شو.
3. آرمانهاي سياسي و اجتماعي: در عرض عوامل اقتصادي و اخلاقي آرمانهاي سياسي و اجتماعي مطرح است ، مانند : دموکراسي ، آزادي ، تساوي حقو ق ، احترام به مالکيت و غيره ،،،
يکي ديگر از مباحثي که مطرح ميشود اين است که انسان آزاد به دنيا آمده است و ميتواند آزادانه به فعاليتهاي مادي و معنوي خود بپردازد ، پس چرا قانون اين آزادي ها را محدود ميکند ؟
جمله بسيار زيبا و با مفهوم دانشمند بزرگ " کانت " در مورد حقوق در اينجا قابل ذکر است که ميگويد :
...


مبلغ قابل پرداخت 25,700 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 133

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما