محل لوگو

يـــونجــــه-18-ص


يـــونجــــه-18-ص

نام فایل : يـــونجــــه-18-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 13

حجم : 1890 کیلوبایت


مقدمه
يونجه نباتي علوفه‌اي از خانواده بقولات است كه امروزه كشت آن به سرعت در حال توسعه است. مصرف اين محصو به علت كيفيت بالا و خوش خوراكي و همچنين دارا بودن ذخاير غذايي، مانند: پروتئين و مواد غذايي مختلف از قبيل: كلسيم و حتي انواع ويتامين‌ها (به ويژه ويتامين‌هاي
A, C
) از اهميت بالايي در تغذيه و سلامت دام برخوردار است. توسعه كشت نباتات علوفه‌اي، بالاخص يونجه علاوه بر تامين قسمتي از كمبود غذايي مورد نياز دام‌هاي استان براي كشاورزي و حفظ منابع طبيعي و اقتصاد استان، حائز اهميت است.
توليد يونجه با كيفيت بالا
از يونجه به صورت‌هاي مختلف بهره‌برداري مي‌شود. اين گياه به صورت علوفه خشك، سلويي، چراي مستقيم و علوفه سبز درو شده و به مصرف مي‌رسد. كيفيت آن در تناوب با گياهان ديگر بي‌رقيب و بي‌نظير است. براي دستيابي به عملكرد بالا و كيفيت خوب مزارع يونجه، مديريت ويژه‌اي لازم است كه كشاورزان بايد آن را درنظر بگيرند. موفقيت در كشت يونجه و پايداري آن به 3 مرحله وابسته است:
مرحله استقرار گياه؛
نگهداري از گياهان؛
برداشت صحيح و اصولي.
يكي از راه‌هاي افزايش عملكرد يونجه، استقرار و پايداري گياه يا به عبارتي تراكم و قوي بودن مزرعه است. در يك مزرعه با گياهان مقاوم و باثبات، ضمن داشتن عمكلرد بالا، توان رقابت با علف‌هاي هرز نيز افزايش مي‌يابد، استقرار ضعيف يونجه، تراكم علف‌هاي هرز را در مزرعه زياد كرده و موجب رشد بيشتر آنها خواهد شد.
طول هر كرت، بسته به ساختمان خاك و چگونگي شيب زمين متغير است. در خاك‌هاي شني رسي طول هر كرت را نسبت به خاك‌هاي رسي شني كمتر درنظر مي‌گيرند. حداقل طول كرت‌هاي زراعت يونجه، معمولاً 50 متر و حداكثر آن گاهي به 100 متر هم مي‌رسد. بعد از آماده شدن رديف‌ها و كرت‌‌ها، نهرهاي مخصوص آبياري احداث خواهد شد.
پس كشت بهاره يونجه با شخم عميق زمين در پاييز، آغاز مي‌شود. سپس در بهار پس از يك شخم ديگر (در صورت لزوم) ديسك زدن، دندانه زد، مرزكشي و سرانجام نهركني مزرعه يونجه آماده براي آبياري خواهد شد.
البته مطالعه كشت يونجه‌هاي يكساله (
M. Scutellata
)‌در طرح مقايسه عملكرد يا بررسي فصل كاشت يونجه يكساله در منطقه گرگان و دشت، تاييد كننده اين مطلب است كه بهترين فصل كاشت اين گونه در منطقه پاييز بوده و حداكثر توليد ماده گياهي (بيوماس) آن در فاصله زماني فروردين ـ ارديبهشت به دست مي‌آيد.
كودهاي مورد نياز زراعت يونجه
كودهاي فسفاته، ازته، سولفات پتاسيم، گوگرد و ريزمغذي‌هاي قبل از شخم و كشت يونجه مصرف مي‌شوند و سپس اقدام به شخم زدن مي‌كنيم. در صورت استفاده از كود حيواني، بهتر است دو ماه قبل از كاشت بوسيله شخم با خاك مخلوط شود. بهترين راه براي شناسايي كمبود مواد غذايي در خاك، آزمون خاك است كه قبل از يونجه‌كاري اقدام به تهيه نمونه خاك مي‌نماييم.
ازت
به دليل همزيستي گياه با باكتري‌هاي تثبيت كننده ازت خاك
Rhizobium meliloti
انتظار مي‌رود كه يونجه قسمت عمده نياز خود را از طريق باكتري‌هاي تثبيت كننده همزيست دريافت كنند، ولي به دليل شرايط آب و هوايي و خواص فيزيكي و شيميايي خاك‌ها و چين‌برداري زياد و در صورت عدم تلقيح بذر به باكتري بهتر است كود ازته را قبل از كاشت مقدار 30-20 كيلوگرم در هكتار (به عنوان كود استارتر) و پس از هر چين 25-20 كيلوگرم در هكتار به صورت سرك مصرف ‌كنيم.
در اين صورت، عملكرد و دوره پايداري گياه كاهش مي‌يابد. لذا بسيار مهم است كه قبل از كاشت يونجه، با علف‌هاي هرز به صورت جدي مبارزه شود. يونجه از جمله محصولاتي است كه داراي بازدهي اقتصادي خود بوده و در صورتي كه كاملاً از آن مواظبت شود، مي‌توان تا پنج سال از اين زراعت بهره‌برداري كرد.
تهيه زمين
يونجه را مي‌توان در دو فصل بهار و پاييز كشت نمود. در كش‌هاي پاييزه، قبل از شروع بارندگي، خاك را به عمق 30-25 سانتيمتر (بسته به ساختمان خاك) ‌شخص عميق مي‌زنند، بعد از فرا رسيدن بهار يا يكي دو هفته قبل از كشت در صورت لزوم، شخم ديگري، اين بار در جهت عمود بر شخم پاييزه، زده مي‌شود. اين شخم باعث خرد كردن كلوخه و دفن مابقي علف‌هاي هرز و بقاياي گياهي مي‌شود.
بعد از شخم بهاره، ديسك مي‌زنند و در صورت وجود بقاياي خشتي يا ريشه علف‌هاي هرز بايد به وسيله دندانه آنها را جمع‌آوري كرده، سپس زمين را تسطيح مي‌كنند. عمل تسطيح دوباره در جهت عمود بر هم انجام مي‌گيرد. تسطيح زمين در زراعت‌هاي مكانيزه يونجه، اهميت دارد. فواصل رديف‌هاي كشت يونجه را 50-20 سانتيمتر انتخاب مي‌كنند.
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 84

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما